Sierpniowy barometr Carrefour: gospodarka w kolejnych kwartałach będzie rosnąć

Sierpniowa wartość barometru Carrefour – wskaźnika koniunktury konsumenckiej wzrosła w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,5 punktu i wyniosła -10,5 punktu (w skali od -100 do +100), utrzymując wzrost już trzeci miesiąc z rzędu. W najbliższych miesiącach spodziewana jest poprawa koniunktury i wzrost dynamiki konsumpcji, tempo wzrostu gospodarczego będzie wzrastać w każdym kolejnym kwartale – wynika z analiz IBnGR przygotowanych na zlecenie Carrefour. 

 

 

Wzrost wartości barometru Carrefour utrzymał się już trzeci miesiąc z rzędu. Jednak pomimo tego jego wartość znajduje się nadal poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Na zmianę wartości barometru

Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej pozytywnie wpłynęły: wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek inflacji. 
Wzrost wartości barometru Carrefour łagodzony był przez: spadek skłonności konsumentów do zakupów, pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej.


Warto jednak zwrócić uwagę, że obecna wartość wskaźnika znalazła się na poziomie najwyższym od września 2011 r. Stanowi to zapowiedź poprawy koniunktury i powolnego wzrostu dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, w najbliższych miesiącach.
– Oczekiwanie takie jest zgodne z większością aktualnych prognoz makroekonomicznych, według których w najbliższym czasie powinno rozpocząć się ożywienie gospodarcze. Zgodnie z prognozą IBnGR, nie będzie jednak ono spektakularne – zapowiada dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Słabe wyniki pierwszego półrocza sprawią, że w całym 2013 r. tempo wzrostu gospodarczego będzie najniższe od ponad dekady, jednak w każdym kolejnym kwartale będzie wzrastać. W pierwszej połowie roku utrzymywało się ono na poziomie poniżej jednego procenta, a w trzecim i czwartym kwartale osiągnie wartości między 1 a 2 %. 
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotny jest spodziewany wzrost dynamiki konsumpcji. Jak wynika z szacunków IBnGR, w skali całego roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość około jednego procenta, a więc nieznacznie większą niż w 2012 r. – komentuje Robert Noceń, dyrektor Eksploatacji Północ, członek zarządu Carrefour Polska.
Niepokojącym sygnałem jest fakt, że rok 2013 będzie kolejnym z rzędu rokiem spadku wartości inwestycji. Bezwzględny spadek nakładów inwestycyjnych, przy obserwowanej już wcześniej niskiej stopie nakładów inwestycyjnych w gospodarce, stawiać może pod znakiem zapytania dynamiczny i stabilny wzrost gospodarczy w przyszłości. Pomimo tego w 2014 r. należy się spodziewać dalszego przyspieszenia wzrostu zarówno PKB, jak i konsumpcji. Przyczynią się do tego poprawa sytuacji na rynku pracy oraz lepsze nastroje w gospodarce.

 Zmiany składników cząstkowych barometru Carrefour i ich wpływ na jego wartość


Nazwa zmiennej 

Przyjęty przedział zmienności 

Poprzednia wartość 

Aktualna wartość 

Wpływ
na zmianę BKK
 

Skłonność do zakupów

[0, 200]

92,1

91,6

-0,09

BWUK

[-100, +100]

-27,9

-27,9

0,00

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-6,2

-8,5

-0,46

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

100,7

102,2

+0,30

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

101,2

102,6

+0,37

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

99,2

99,4

+0,10

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

100,5

100,2

+0,96

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

102,3

101,4

-0,65

Łączna zmiana wartości BKK

 

+0,53

 

 


 

Barometr Carrefour – Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej opracowywany jest na zlecenie Carrefour przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stan u koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) – pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują na niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej – korzystną. 

Wartości Barometru Carrefour obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu Barometru, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynam

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments