ŚCIĄGACZE DO ŁOŻYSK HÖGERT TECHNIK

Marka Högert Technik jest już dobrze znana i ceniona na polskim rynku. Oferuje profesjonalne narzędzia mechaniczne, warsztatowe, budowlane, motoryzacyjne itp. Ostatnio mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się ściągaczom do łożysk oferowanym przez Högert Technik.

Ściągacze w warsztacie motoryzacyjnym czy remontowym są niezbędne. Używając ich, można zdemontować łożyska, koła zębate i pasowe, różne pierścienie, tarcze hamulcowe i wiele innych elementów mocowanych na wcisk. Konstrukcja tych narzędzi nie jest specjalnie skomplikowana. Składają się z odpowiednio uformowanych ramion (łap) oraz śruby z nakrętką.

 

Ściągacze Högert Technik wykonane są z wysokiej jakości stali stopowej chromowo-wanadowej. Taki skład chemiczny gwarantuje wysoką wytrzymałość mechaniczną, odporność na odkształcenia i ścieranie.

Ich ramiona wytworzono w procesie kucia matrycowego. Ten sposób produkcji gwarantuje właściwe rozłożenie włókien materiału. Jest to istotne z powodu powstawania podczas pracy w ramionach ściągaczy bardzo dużych naprężeń. Ponadto ramiona pokryto antykorozyjną warstwą niklu, a na ich powierzchni odkuto podstawowe informacje o narzędziach: ich rozmiar (podany w mm i calach), a także symbol stali (CR-V), z jakiej powstała odkuwka. Na śrubach zastosowanych w ściągaczach Högert Technik nacięto gwint trapezowy. Jest to optymalny zarys gwintu, który w czasie pracy umożliwia przenoszenie dużych obciążeń. Natomiast śruba razem ze specjalnie ukształtowaną nakrętką została poddana procesowi oksydowania. W ten sposób powstała na powierzchniach tych detali warstwa czarnych tlenków skutecznie zapobiegająca korozji. Co ważne, w procesie czernienia wytwarzana jest także czarna, estetyczna powierzchnia. Żeby zminimalizować siły tarcia powstające między śrubą a wałkiem, z którego ściągane jest łożysko, na jej końcu została zaciśnięta kulka.

Marka Högert Technik oferuje ściągacze trzy- lub dwuramienne. Zarówno jedne, jak i drugie występują w różnych wielkościach. Można je szybko przestawić do demontażu pierścieni wewnętrznych lub zewnętrznych. Dodatkowe otwory w ramionach niektórych ściągaczy umożliwiają optymalne dopasowanie ich kształtu do danej sytuacji roboczej.

 

Większość testowanych przez nas ściągaczy Högert Technik była dwuramienna. Narzędzia te mają wykutą matrycowo belkę z prowadnicą, po której można dość swobodnie przesuwać ramiona. Taka konstrukcja umożliwia bardzo szybkie ustalenie niezbędnego rozstawu ramion i szybkie przystąpienie do demontażu elementów.
Najmniejszy ze ściągaczy HT8G200, który testowaliśmy, miał dwa ramiona i wymiar 75 mm (3”). Kolejne były tego samego typu i różniły się tylko rozmiarami: HT8G201 – 100 mm (4”), HT8G202 – 150 mm (6”), HT8G203 – 200 mm (8”), HT8G210 – 80/100 mm, HT8G211 – 120/100 mm, HT8G212 – 150/150 mm. Nadmieniamy, że podwójne wymiary umieszczone przy symbolach, np. 120/100 mm, określają maksymalną szerokość rozstawienia ramion (120 mm) i maksymalną głębokość położenia łożyska na wałku (100 mm).

Chcąc sprawdzić w praktyce, jak pracuje się ściągaczami Högert Technik, podjęliśmy próbę zdemontowania wadliwych łożysk z wałka. Jak można się było spodziewać, praca przebiegła bez żadnych komplikacji. Prawidłowe ustawianie ściągaczy na demontowanych elementach przebiegało bardzo szybko. Dysponując odpowiednim kluczem, sprawnie zsunęliśmy łożysko z dość szerokim pierścieniem umieszczone na wałku.

 

Reasumując, ściągacze Högert Technik to narzędzia, które doskonale sprawdzą się w profesjonalnych zastosowaniach. Naszym zdaniem są niezbędne w serwisach motoryzacyjnych czy warsztatach remontowo-naprawczych różnych maszyn i urządzeń.

TJ

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments