Rzetelnie o rynku elektronarzędzi …, czyli co słychać w branży (II)

Nawiązując do poprzedniego artykułu w pierwszej kolejności chciałbym przypomnieć ogólną strukturę rynku profesjonalnych i półprofesjonalnych elektronarzędzi.

 

 

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze kwartały tego roku, największą grupą elektronarzędzi z udziałem 19% stanowią młotki z udarem pneumatycznym, 18% rynku należy do wiertarko-wkrętarek akumulatorowych (z udarem i bez), zaledwie 1% mniej uzyskały szlifierki kątowe. Kolejne grupy to młoty kujące, odkurzacze, wiertarki z udarem mechanicznym, ukośnice, pilarki, ale w ich przypadku wartość rynku waha się od 2 do 4,5%. Tyle o udziałach rynkowych poszczególnych grup produktowych, a co z ich dynamiką na

przestrzeni ostatnich lat?
Na początku porównajmy dane za pierwsze sześć miesięcy 2011 i 2012 roku. Biorąc pod uwagę wszystkie kanały dystrybucji (sieć dealerską, sklepy wielkopowierzchniowe oraz sprzedaż internetową), widać, iż rynek zanotował delikatny wzrost w wysokości prawie 3%. Mając na uwadze nie najlepszą sytuację rynku budownictwa i słabnący przemysł, wydaje się, iż osiągnięty wynik jest zupełnie zadowalający.
Jeżeli przeanalizujemy konkretne grupy produktowe i kwartały, sytuacja jest już nieco bardziej zróżnicowana. Młotki z udarem pneumatycznym zanotowały delikatny spadek rzędu -0,2%, co przy wartości rynku ok. 38 mln zł (po dwóch kwartałach) stanowi wartość ok. 90.000 zł. Kwota w skali rynku nie jest duża, więc jej odrobienie w trzecim kwartale jest prawdopodobne. Dobrą wiadomością jest fakt, że w tym czasie wzrost o 2,3% rok do roku zanotowały kombimłotki o wadze do 3,1 kg z podkuwaniem. Większe maszyny niestety odnotowały delikatny spadek rok do roku. Na lekkim minusie „wylądowały” również wiertarko-wkrętarki akumulatorowe, które rok do roku skurczyły się o 0,6%. Trzeba jednak pamiętać o sprzedaży w 2010 r., gdzie dynamika 2011/2010 wyniosła +15%. Tym samym średni wzrost w latach 2010-2012 wyniósł solidne +7%. W pierwszym półroczu najlepiej sprzedawały się wiertarko-wkrętarki akumulatorowe o napięciu 18 V, odnotowując 13% wzrostu, co może nieco zdziwić, tym bardziej, że od lat najlepiej rozwijającą grupą były akumulatorówki o napięciu 14,4 V.
Nadal utrzymuje się pozytywny trend w sprzedaży szlifierek kątowych. W 2011/2010 (pierwsze półrocze) wzrost tej grupy wyniósł +12%, a w 2012/2011 – +9%. Koniem pociągowym szlifierek są maszyny z tarczą 125 mm. Dobrą dynamikę zaobserwować można w szlifierkach o średnicach 115, 150 i 180 mm, aczkolwiek wielkość tych segmentów szlifierek jest oczywiście nieproporcjonalne mniejsza. Jedyna grupa, która straciła w tym okresie, to szlifierki kątowe o średnicy 230 mm. Przypuszczalnie spadek o -12% może być spowodowany spowolnieniem dynamiki wzrostu w przemysłu. Jednak bez względu na to szlifierki wydają się jedną z najbardziej obiecujących pod kątem rozwoju i sprzedaży grup elektronarzędzi na najbliższy czas.
Pozytywnym zaskoczeniem na tle rynku są młoty kujące, których sprzedaż urosła o ponad 4% w 2012 r. i ponad 7% w 2011 r. W tej grupie prym wiodą młotki powyżej 6 kg. Z drugiej strony od 2010 r.
nadal delikatnie spada sprzedaż w młotów kujących od 4 do 6 kg.
Dużym powodzeniem od wielu lat wśród klientów końcowych cieszą się odkurzacze, których sprzedaż co roku rośnie o kilka procent (+9% w 2012 r.). Na drugim biegunie znajdują się ukośnice, które od 2010 r. traciły odpowiednio -14% i -11%. Największy spadek sprzedaży tych maszyn zanotowano w sklepach wielkopowierzchniowych prawdopodobnie w wyniku produkcji i promocji tzw. private labels (czyli marek własnych). Porównując jednak sprzedaż w drugim kwartale 2011 i 2012 r., w sieci dealerskiej widać ewidentnie, że trend spadkowy został zahamowany. Osiągnięty wynik sprzedaży jest praktycznie identyczny, co daje realną szansę na odwrócenie trendu w trzecim i czwartym kwartale.
W kolejnym artykule chciałbym przedstawię ogólną sytuację ekonomiczną w sektorach, które mają bezpośredni wpływ na rynek elektronarzędzi, zarówno w długiej, jak i krótkiej pespektywie.

 

*Na zdjęciu: Autor artykułu, Paweł Dawidowicz  – business development manager

i asystent zarządu w Metabo Polska

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments