Rynek DIY w Niemczech, Austrii i Szwajcarii w 2022 r.
W Niemczech sprzedaż na rynku marketów budowlanych centrów i ogrodniczych wzrosła w pierwszej połowie 2022 roku o 14,9% do 11,52 mld euro.
Czynniki kształtujące rynek DIY
Pierwsza połowa roku była trudna dla marketów budowlanych i centrów ogrodniczych (tzw. rynek DIY) w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Właściwie po przewidywanym już quasi-końcu pandemii, od wiosny na rynek DIY powinna powrócić większa normalność handlowa, ale na całym świecie nadal wysokie liczby przypadków utrudniają produkcję i dostawy. Do tego straszliwa wojna z Ukrainą nie tylko powoduje dalsze zakłócenia w łańcuchu dostaw, ale napędza inflację i ceny w niemal każdej dziedzinie, powodując niepewność konsumentów. Nie
dziwi więc fakt, że klienci działają znacznie ostrożniej i wstrzymują inwestycje. Tymczasem bezpośrednie porównanie rozwoju sprzedaży na rynku marketów budowlanych centrów i ogrodniczych z analogicznym okresem ubiegłego roku pozostaje trudne, gdyż trzeba uwzględnić okresy częściowego zamknięcia.Fluktuacje w sprzedaży
W Niemczech obroty w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku wzrosły o +14,9% (o +14,3% w ujęciu do okresów analogicznych, tzw. like-for-like), i osiągnęły wartość 11,52 mld euro. Bardzo wysoki dwucyfrowy wzrost z pierwszego kwartału w Niemczech, który wynikał z bezpośredniego porównania z okresami częściowego zamknięcia hal z powodów pandemii w 2021 r., w drugim kwartale został wyraźnie spowolniony i obecnie wykazuje quasi-stagnację na poziomie +0,4%.
W Austrii i Szwajcarii w marketach DIY i ogrodowych również odnotowuje się niechęć kupujących. Przy sprzedaży brutto na poziomie 1,61 mld euro, w Austrii w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. wartość sprzedaży na rynku DIY obniżyła się o -0,4%. Uważa się, że jest efekt twardych lockdowns na przełomie roku.
W Szwajcarii markety budowlane i centra ogrodnicze w pierwszej połowie roku miały sprzedaż na poziomie 1,96 mld franków szwajcarskich, co odpowiada spadkowi o -8,9% (-10,5% w ujęciu like-for-like). W wypadku tego kraju dokładne porównania z analogicznym okresem roku poprzedniego są też wysoce skomplikowane ze względu na różne, rozłożone w czasie administracyjne blokady handlu.
Trudne porównania
Dlatego dr Peter Wüst, dyrektor zarządzający BHB, jest bardziej zaniepokojony przewidywanym trendem na najbliższe miesiące: – Z powodu różnych lockdowns porównanie danych we wszystkich trzech krajach daje obecnie zniekształcony obraz. Ale wszędzie pierwsze efekty inflacji i zaburzonych z różnych powodów łańcuchów dostaw są już wyraźnie widoczne. Na przykład w Niemczech czerwiec 2022 r. jest o ok. 10% niższy od analogicznego okresu roku poprzedniego. Jest to z jednej strony efektem porównania z końcem lockdowns w 2021 r., a z drugiej, odpowiednio silnego efektu wzrostu zakupów powiązanego z oznakami wstrzymania niekoniecznych do realizacji projektów z powodu ekstremalnych wzrostów cen energii i żywności.
Widać to również a analizie asortymentu sprzedawanych produktów. Do maja 2022 r. w Niemczech wszystkie grupy produktów (poza meblami ogrodowymi) pozostają wykazują wzrost sprzedaży. Obraz ten ulega zmianie już w miesiącu czerwcu 2022 r. – rośnie jedynie sprzedaż produktów z asortymentu motoryzacyjnego, natomiast towary, szczególnie wyższej jakości, z obszaru ogrodowego wyraźnie tracą na wartości. W Austrii interesujące jest to, że dzięki produktom w sektorze sanitarno-grzewczym już teraz rośnie grupa produktów, która w obliczu niepewności dostaw gazu będzie z pewnością odgrywać znacznie większą rolę w całej Europie. W Szwajcarii również widać straty w całym asortymencie, w porównaniu półrocznym najbardziej traci obszar farb i akcesoriów malarskich (-19,8%).
Pozytywne perspektywy w nowych technologiach oszczędzania energii
– Niepewność ludzi w obliczu zmiennych wydarzeń wyraźnie ukształtuje najbliższe miesiące – ocenia Franz-Peter Tepaß, rzecznik prasowy zarządu BHB. – Jednak branża ze swoim niezwykle zróżnicowanym portfolio produktów jest i zawsze pozostanie najważniejszym oferentem dla osób, które chcą przed zimą odnowić lub poprawić efektywność energetyczną swoich domów lub wyposażyć je w dodatkowe opcje izolacji i ogrzewania. Markety budowlane mogą również oferować szeroką paletę produktów służących do oszczędzania energii
– od nowoczesnych diod LED po inteligentne urządzenia. Szczególnie ważne jest jednak to, aby handel nie był ponownie hamowany przez ograniczenia polityczne. Jesteśmy również świadomi, że kształtujemy wzorce konsumenckie, m.in. poprzez szeroko zakrojone działania branży DIY. Na przykład, już prawie wszędzie stosuje się najnowsze technologie, zwłaszcza w zakresie oświetlenia i kontroli zużycia, a renowacje i nowe budynki wyposaża się w coraz bardziej energooszczędne urządzenia – konkluduje Franz-Peter Tepaß.opr. HB (materiałyBHB)