Rozwój Fabryki Układów Hamulcowych Robert Bosch we Wrocławiu

W wrocławskiej Fabryce Układów Hamulcowych Robert Bosch, która obecnie jest częścią działu branżowego Bosch Chassis Systems Control, produkowane są wszystkie ważne komponenty układu hamulcowego z wyjątkiem tarcz hamulcowych oraz komponentów elektronicznych (ABS/ESP). W 2011 r. wyprodukowano w niej: 1,1 mln sztuk zespołów mocy (Power Booster), 0,35 mln korektorów hamowania (Proportional Valve), 3 mln (36%) zacisków hamulcowych (Disc Brake Caliper) i 1,1 mln hamulców bębnowych (Drum Brake).

 

Zapowiadany podczas ubiegłorocznej konferencji prasowej wzrost został więc

zrealizowany. W 2011 roku zwiększyliśmy nasze obroty o 30%, czyli z 475 mln złotych do 619 mln złotych. Wzrost wpłynął pozytywnie także na zatrudnienie, co pokazuje większa o około 7% liczba pracowników Fabryki, wynosząca na koniec 2011 roku 863 osoby. Po znacznych inwestycjach z lat ubiegłych, w roku 2011 zainwestowaliśmy kolejne 41 mln złotych w zrównoważony rozwój naszej Fabryki Układów Hamulcowych we Wrocławiu. W związku z naszym rozwojem, także nasi lokalni dostawcy mogli zwiększyć zatrudnienie w ramach swoich organizacji.

Rozwój zawdzięczamy przede wszystkim naszym klientom oraz optymalizacji procesów. Produkty z naszej fabryki są dostarczane niemal wszystkim renomowanym producentom samochodów, takim jak: Citroen, Dacia, Ferrari, Fiat, Ford, Iveco, Lancia, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Suzuki, Mitsubishi, Toyota, a także Volkswagen i Skoda.

W roku 2012 spodziewamy się dalszego wzrostu, związanego zwłaszcza z uruchomieniem nowej produkcji dla klientów Iveco i Fiat. W 2011 roku rozpoczęliśmy z sukcesem produkcję zespołów mocy oraz zacisków hamulcowych dla BMW.

Ważne aspekty naszych działań w bieżącym roku to m.in. koncepcje wzornicze Lean Line przy organizacji nowych oraz reorganizacji istniejących linii produkcyjnych oraz optymalizacja. Korzystamy przy tym z metodyki Mock-Up, która polega na bardzo wczesnym wykonaniu pierwszych prototypów nowych linii produkcyjnych z dostępnych materiałów, np. kartonów, co gwarantuje niski koszt i szybkie tempo. Następnie zespół złożony z inżynierów procesowych oraz pracowników produkcji analizuje nową koncepcję produkcji. Pozwala to zweryfikować m.in. efektywność realizacji, trwałość i ergonomię nowej koncepcji na wczesnym etapie planowania, zanim nowa linia produkcji zostanie wdrożona. Ekonomiczność takiej procedury, którą zapewnia także koncepcja Mock-Up, może być dodatkowo modyfikowana na wielu etapach dzięki informacjom zwrotnym.

Ponadto, w naszej fabryce wprowadziliśmy tzw. szkołę BPS. BPS to skrót od Bosch Production System oznaczający systematykę naszych procesów produkcyjnych i pokrewnych. Celem BPS jest wyeliminowanie marnotrawstwa z procesów. Przede wszystkim w dziedzinach takich, jak produkcja i logistyka oraz proces realizacji zamówień, ale także w obszarach pokrewnych. W ramach kilkustopniowej „szkoły BPS” wszyscy pracownicy naszej fabryki, zależnie od zakresu zadań, są wprowadzani w arkana BPS. Podstawowy moduł wiedzy jest obowiązkowy dla wszystkich pracowników, niezależnie od pełnionej funkcji. Chcemy przez to osiągnąć jednolitą świadomość naszych procesów produkcyjnych oraz zwiększyć ich wagę tak, aby pracownicy, którzy nie mają na co dzień do czynienia z produkcją, lepiej rozumieli, jaki wpływ ma pełniona przez nich funkcja na proces produkcji, a także aby umieli rozpoznać potencjał racjonalizacji i wdrażali go później w swoich zespołach. Kamieniem milowym w działalności naszej fabryki jest budowa prototypowni oraz działu rozwoju produktów w segmencie zespołów mocy, co ma na celu rozbudowę i zapewnienie zrównoważonego rozwoju zakładu w przyszłości.

Wszystko to świadczy o tym, że w interesie firmy Bosch pozostaje inwestowanie w Polsce oraz w dalszej perspektywie tworzenie kolejnych miejsc pracy. Dowiodła tego także wizyta prezesa zarządu Robert Bosch GmbH w Warszawie oraz we Wrocławiu w październiku 2011 roku.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments