Rozwój Bosch-Elektronarzędzia w 2010-11
Bosch-Elektronarzędzia wyszedł umocniony ze światowego kryzysu finansowo-gospodarczego. W 2010 r. zwiększył swoje obroty do 3,5 mld euro, czyli o 19% w stosunku do 2009 r.
Bosch-Elektronarzedzia umocnił swoją pozycję we wszystkich obszarach działalności oraz zdobył kolejne udziały rynkowe. – W segmencie elektronarzędzi przenośnych, osprzętu i przyrządów pomiarowych nadal zajmujemy pierwsze miejsce na świecie – poinformował Jacek Siwiński, dyrektor handlowy Bosch-Elektronarzędzia w Polsce. – W segmencie elektronarzędzi ogrodowych umocniliśmy drugie, a w segmencie urządzeń stacjonarnych trzecie miejsce.
W 2010 r. dział Bosch-Elektronarzędzia osiągnął obroty w wysokości 3,5 mld euro, co oznacza wzrost o 19%
w porównaniu do 2009 r. Liczba pracowników działu Bosch-Elektronarzędzia na świecie wynosi ok. 18.000 osób. W ub.r. nowe miejsca pracy zostały utworzone głównie w Azji, która jest regionem dynamicznego wzrostu. W Niemczech liczba pracowników utrzymała się na niezmienionym poziomie i wynosi ok. 3000 osób.– Nasze najważniejsze rynki zbytu zaskakująco szybko odzyskały formę po kryzysie gospodarczym – ocenił Jacek Siwiński. – Zwiększony popyt był widoczny zwłaszcza w segmencie elektronarzędzi dla użytkowników indywidualnych. Cały rynek elektronarzędzi odnotował w 2010 roku wzrost o 6%, największe rynki cząstkowe tzn. elektronarzędzi przenośnych wzrosły o 7%, a osprzętu o 4%. Ponadto odnotowaliśmy wzrost na rynkach we wszystkich regionach świata. Zadowalający jest wzrost rynku w Europie i Azji. W segmencie elektronarzędzi przenośnych wyniósł on 8%. Także w Ameryce Północnej rynek w końcu osiągnął punkt zwrotny i po wielu słabych latach zwiększył się o 3%. Wzrosły wydatki konsumentów, a także ich zaufanie, chociaż budownictwo północnoamerykańskie wciąż jest w słabej kondycji. Wzrost rynku elektronarzędzi w Polsce utrzymał się w światowym trendzie i wyniósł ok. 6%.
Dział Bosch-Elektronarzędzia wzrastał na całym świecie w tempie szybszym niż poszczególne rynki. – W Europie nasze obroty zwiększyły się o 19%, w regionie Azji i Pacyfiku – o 30%, w Ameryce Łacińskiej – o 39%, zaś w Ameryce Północnej wzrost wyniósł 11% – powiedział Jacek Siwiński. – W Polsce dynamika sprzedaży elektronarzędzi wyniosła 9%, przy czym narzędzia akumulatorowe po raz kolejny rosły szybciej, bo aż w 25-proc. tempie. Na uwagę zasługuje również dynamika sprzedaży narzędzi pomiarowych, która sięgnęła 23%.
Już od wielu lat Bosch-Elektronarzędzia ok. 90% obrotów wypracowuje poza granicami Niemiec. Dotychczas najważniejszymi dla niemieckiego koncernu rynkami wzrostu były kraje europejskie oraz Ameryka Północna. – Pozostanie tak jeszcze przez długi czas, ale rynki z regionu Azji i Pacyfiku coraz bardziej zyskują na znaczeniu – przewiduje Jacek Siwiński. – W ciągu zaledwie czterech lat ich udział w obrotach zwiększył się z ok. 10% w 2007 r. do blisko 14% w 2010 r. Do tej pory sprzedawaliśmy w Azji głównie produkty dla użytkowników profesjonalnych. Obecnie rozszerzamy działalność także w innych segmentach, zwłaszcza w segmencie techniki pomiarowej, osprzętu i elektronarzędzi ogrodowych. Równocześnie dbamy o to, by być jeszcze bliżej klientów. W tym celu w Chinach oraz Indiach zakładamy wiele nowych przedstawicielstw.
Analitycy rynku twierdzą, że źródłem sukcesu działu Bosch-Elektronarzędzia jest innowacyjność. – W 2010 roku pobiliśmy pod tym względem kolejny rekord: ok. 40% naszych obrotów pochodziło ze sprzedaży produktów obecnych na rynku nie dłużej niż dwa lata – stwierdził Jacek Siwiński. – Tak wysoki udział nowych produktów w osiągniętym obrocie był efektem wprowadzenia na rynek m.in. nowego systemu walizek narzędziowych L-BOXX, który w europejskich punktach sprzedaży specjalistycznej osiągnął już wynik miliona sprzedanych egzemplarzy. Decydującym czynnikiem mającym wpływ na tak wysoki udział innowacyjnych produktów w wynikach działu Bosch-Elektronarzędzia są wysokie nakłady na działalność badawczo-rozwojową, a także zaangażowanie naszych pracowników na całym świecie. Zrobimy wszystko, aby utrzymać tak wysoki poziom również w przyszłości. Ważnymi obszarami wzrostu są i pozostaną dla nas elektronarzędzia akumulatorowe, w tym także narzędzia ogrodowe. Od samego początku jesteśmy liderem technologii litowo-jonowej. W 2003 r. wprowadziliśmy na rynek pierwsze elektronarzędzie
w tej technologii, wkrętarkę Ixo, która okazała się światowym sukcesem. W 2005 r. Bosch udostępnił technologię litowo-jonową użytkownikom profesjonalnym, wprowadzając do sprzedaży wkrętarkę z akumulatorem litowo-jonowym. Od tamtej pory użytkownicy indywidualni i profesjonalni mogli już wiele razy przekonać się, że Bosch jako pierwszy wprowadza nowe rozwiązania w tej dziedzinie.Rynek urządzeń akumulatorowych cały czas się rozwija, a liczba urządzeń akumulatorowych ciągle czas wzrasta. Np. w Niemczech rynek elektronarzędzi akumulatorowych wzrósł w 2009 r., który był okresem recesji. Według badań instytutu GfK, w 2010 r. udział urządzeń akumulatorowych w ogólnej sprzedaży elektronarzędzi przez europejskie sklepy specjalistyczne zwiększył się do 39% (wartość sprzedaży). 73% tej sprzedaży stanowiły urządzenia w technologii litowo-jonowej. Według danych GfK, elektronarzędzia litowo-jonowe stanowiły nawet 80% ogólnej wartości sprzedaży w segmencie elektronarzędzi akumulatorowych dla profesjonalistów. Podobne trendy występują również w Polsce aczkolwiek nasz kraj nie doszedł jeszcze do średniej europejskiej. Szacuje się, że w Polsce udział narzędzi akumulatorowych wynosi prawie 30% rynku elektronarzędzi przenośnych.
W segmencie techniki pomiarowej dział Bosch-Elektronarzędzia odniósł w ubiegłym roku wyjątkowy sukces. – Udział rynkowy Boscha w tym segmencie wzrósł według wstępnych danych o ponad 3% i w ten sposób umocniliśmy pozycję lidera rynku – poinformował Jacek Siwiński. – Zawdzięczamy to naszej strategii, która opiera się na nastawieniu na klienta i różnorodności marek. Profesjonalistom oferujemy urządzenia marek Bosch i CST/berger, a użytkownikom indywidualnym marki Bosch i Skil. Decydujące znaczenie ma fakt, że nasze przyrządy pomiarowe idealnie trafiają w potrzeby wszystkich grup docelowych.
Użytkownicy indywidualni potrzebują poręcznych i prostych w obsłudze przyrządów z przejrzystym, intuicyjnym panelem obsługowym. Natomiast użytkownicy profesjonalni preferują przyrządy pomiarowe, które również są poręczne i proste w obsłudze, ale oferują więcej funkcji, tak aby można było wykorzystać jedno narzędzie do wielu różnych zadań. Ważną grupą docelową są geodeci, którzy pracują w terenie i są uzależnieni od warunków pogodowych, dlatego przykładają dużą wagę do wytrzymałości przyrządów pomiarowych. Wszystkie te wymagania spełnia nasz szeroki program produktów pomiarowych, łącznie z nowościami, które przygotowaliśmy na rok 2011.
Rok 2011 zaczął się dla Bosch-Elektronarzędzia pomyślnie. – Obecnie realizujemy wzrosty sprzedaży na poziomie ok. 20% – stwierdził Jacek Siwińki. – Oczekujemy, że światowa koniunktura będzie się nadal poprawiać, zarówno jeśli chodzi o popyt wśród konsumentów, jak i sytuację w budownictwie. Sytuacja w Polsce również ulega stopniowej poprawie aczkolwiek przewidujemy, że będzie to proces powolny. Przyglądając się rozwojowi koniunktury w budownictwie oraz akcji kredytowej banków, można oczekiwać niewielkiego wzrostu polskiego rynku elektronarzędzi w 2011 roku. Jednak w związku z tym, że firmy związane z budownictwem, jak również konsumenci dążą do coraz większej wydajności pracy i wybierają coraz lepsze rozwiązania w zakresie elektronarzędzi i osprzętu, uważamy, że rynek elektronarzędzi w Polsce może wzrosnąć w 2011 roku nawet o 10%. Przy takim założeniu planujemy wzrosty naszej sprzedaży na poziomie co najmniej 15%. Dział Bosch-Elektronarzędzia z optymizmem patrzy w przyszłość i zakłada dalsze wzrosty sprzedaży w kolejnych latach. Nasza niezmienna strategia oparta na innowacyjności i wysokiej jakości naszych produktów, co sprawia, że pozycja Bosch-Elektronarzędziu na rynku cały czas się umacnia, a szanse przewyższają ryzyka i tym samym możemy w dalszym ciągu rosnąć szybciej niż rynek.*
* niniejszy artykuł
jest redakcyjnym opracowaniem referatu Jacka Siwińskiego, dyrektora handlowego działu Bosch-Elektronarzędzia w Polsce, wygłoszonego na konferencji prasowej 31 maja 2011r.