Rozwiązania stosowane w silnikach spalinowych Makity
Technologia napędu spalinowego została opanowana przez Makitę praktycznie do perfekcji. Firmowe konstrukcje silników są nowoczesne. Zapewniają dużą moc przy niewielkich gabarytach i masie, a przy tym są oszczędne i ekologiczne.
Silnik źródłem mocy
Silniki spalinowe Makity, które firma stosuje w swoich narzędziach ogrodowych, to zarówno jednostki 2-, jak i 4-suwowe. Wszystkie mają kilka wspólnych cech, które sprawiają, że japońskie maszyny spalinowe są nieodzownym wyposażeniem firm zajmujących się profesjonalnie pielęgnacją zieleni. Narzędzia spalinowe są również pożądane przez właścicieli dużych posesji ogrodowych, gdzie np. koszenie trawy
Wszystkie jednostki napędowe stosowane w narzędziach Makity to bardzo nowoczesne konstrukcje. Komputerowo projektowane kształty i rozmiary cylindrów, tłoków i kanałów dolotowych gwarantują optymalne wykorzystanie paliwa, co przekłada się na bardzo korzystną charakterystykę mocy. Silniki Makity mają bardzo szybkie przyspieszenia i uzyskują maksymalną moc i moment obrotowy już w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zastosowanie lekkich materiałów do wykonania wszystkich podzespołów silników spalinowych Makity pozwala im osiągać doskonały stosunek mocy do masy, co przekłada się bezpośrednio na rozmiary i wagę całego narzędzia.
Wygodna obsługa i niezawodność
Silnikom Makity towarzyszy bardzo nowoczesny osprzęt, który sprawia, że codzienna obsługa i praca maszynami spalinowymi jest równie przyjemna jak modelami elektrycznymi. Warto tutaj wspomnieć chociażby o cyfrowym układzie zapłonowym, który zapewnia optymalny moment zapłonu i steruje wielkością iskry, co daje szybkie i łatwe uruchamianie silnika i jego stabilną pracę od obrotów jałowych do maksymalnych wartości prędkości obrotowych. Uruchamianie silnika usprawniają jeszcze dwa ciekawe rozwiązania. Pierwsze to zawór dekompresyjny HappyStart, który w porównaniu z konstrukcjami bez tego systemu redukuje aż o 70% siłę, jaką trzeba włożyć w uruchomienie silnika. Drugie to z kolei banalna, ale jakże przydatna pompka paliwowa Primer. Kilkukrotne naciśnięcie kulki powoduje wtłoczenie do gaźnika dodatkowej dawki paliwa potrzebnej przy rozruchu silnika na zimno.
Jednym z najważniejszych elementów w konstrukcji spalinowego zespołu napędowego jest układ filtracji powietrza. Jak wiadomo, tylko odpowiednia ilość czystego powietrza dostarczanego do silnika gwarantuje optymalne spalanie etyliny. Opracowany przez inżynierów Makity system filtrów powietrza Airmaster skutecznie oczyszcza powietrze zasysane do komór spalania. Składa się on z dwóch filtrów – wstępnego i głównego. Pierwszy wyłapuje odpady o większych rozmiarach (np. wióry powstające przy cięciu drewna), a umieszczony pod nim drugi filtr o dużej powierzchni z nylonowej tkaniny o drobnych oczkach przechwytuje najdrobniejszy pył. Optymalne filtrowanie powietrza chroni mechanizm napędowy i zwiększa jego trwałość. Dwustopniowa filtracja sprawia, że filtr główny w niektórych maszynach wystarczy zmieniać raz w roku.
Cztery kontra dwa suwy
Choć silniki 2-suwowe są cały czas stosowane w narzędziach ogrodowych Makity – głównie ze względu na niższą cenę – to jednak najnowsze modele japońskich pilarek, kosiarek do trawy czy kos spalinowych pokazują wyraźny trend zmian technologicznych. Producent będzie systematycznie uzupełniał portfolio narzędzi z silnikami 4-suwowymi, a nawet – zaryzykujmy – w niedalekiej przyszłości całkowicie wycofa z oferty silniki 2-suwowe.
Skąd taka teza? Silnik 2-suwowy to przestarzały produkt. Jego obrońcy zapewne powiedzą, że jednak to prosta konstrukcja, mniej „zelektronizowana”, a przez to bardziej niezawodna i tańsza w ewentualnych naprawach, mogąca pracować w różnych położeniach. Mają na pewno trochę racji. Ale za modelami 4-suwowymi przemawiają mocne argumenty. Takie motory są przede wszystkim oszczędniejsze. Okazuje się, że w ciągu 300 godz. ciągłej pracy silnik 4-suwowy zużywa 135 l benzyny i niecały litr oleju, podczas gdy podobny model 2-suwowy potrzebuje już 207 l paliwa i – uwaga – aż 4 l oleju do przygotowania mieszanki paliwowej. Takie zużycie paliwa i oleju przekłada się bezpośrednio na mniejsze koszty użytkowania. Ale nie tylko – silnik 2-suwowy o pojemności skokowej
Nowoczesne silniki 4-suwowe Makita MM4 cechują się wysokim momentem obrotowym i mocą. W porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami wytwarzają do 20-30% więcej mocy. To zasługa głównie małych świec zapłonowych i nowoczesnych systemów usprawniających spalanie benzyny.
Jednakże Makita, pomimo wymienionych tu wad silników 2-suwowych, znacznie usprawniła ich konstrukcję. Warto tutaj wymienić chociażby technologię SAS (w trakcie suwu ssania powietrze bez paliwa zostaje umieszczone między świeżą porcją mieszanki a wydalanymi spalinami w skrzyni korbowej silnika, co redukuje straty paliwa w procesie przedmuchiwania cylindra), technologię SLR (zmodyfikowany układ wydechowy gwarantujący całkowite spalanie mieszanki w cylindrze) czy zastosowanie katalizatora (wmontowany w układ wydechowy powoduje dopalanie szkodliwych związków, chroniąc w ten sposób środowisko).
Aby przekonać nieprzekonanych do konstrukcji 4-suwowych, napiszmy o jednej ważnej właściwości tych silników – niektórymi maszynami z takim układem napędowym można już pracować w dowolnej pozycji, nawet odwróconej, np. kosami Makity serii EM, przecinarką EK7651H. Sądzimy, że coraz więcej maszyn będzie wyposażanych w takie silniki i ta technologia za jakiś czas wyprze motory 2-suwowe z rynku.