PRZEWODOWE SZLIFIERKI OSCYLACYJNE (CZĘŚĆ II A). KONSTRUKCJA

W szlifierkach oscylacyjnych stosuje się jeszcze wyłącznie silniki komutatorowe zasilane jednofazowym prądem zmiennym 230 V.

 

Maszyny te posiadają następujące główne podzespoły:

  • silnik elektryczny,
  • układ chłodzenia i odsysania pyłu szlifierskiego,
  • przekładnię zębatą (kątowa w przypadku szlifierek delta),
  • mechanizm mimośrodowy,
  • prostokątną lub trójkątną stopę szlifierską z mocowaniem papieru na rzepy lub
  • zaciski,
  • włącznik,
  • układy elektroniczne,
  • obudowę silnika i przekładni oraz mechanizmu mimośrodowego.

W szlifierkach oscylacyjnych stosuje się jeszcze wyłącznie silniki komutatorowe zasilane jednofazowym prądem zmiennym 230 V. Na razie na rynku nie jest dostępne żadne urządzenie z silnikiem bezszczotkowym EC. Należy się jednak tego spodziewać w niedługim czasie, gdyż takie silniki montuje się już w szlifierkach pokrewnych konstrukcyjnie, czyli w mimośrodowych.

Ponieważ

silniki komutatorowe mają zużywające się szczotki węglowe, jednostki napędowe niektórych modeli szlifierek oscylacyjnych wyposaża się w tzw. samoodłączające się szczotki. W ten sposób zabezpiecza się komutator przed zetknięciem się z mocowaniem szczotek, które następuje w wyniku ich całkowitego zużycia i powoduje jego całkowite uszkodzenie.

GN_11_2016-8

Ponieważ szlifierkami oscylacyjnymi pracuje się intensywnie, maszyny te potrzebują intensywnego chłodzenia. Zapewnia je wentylator zamontowany na wrzecionie wirnika. Układ chłodzenia spełnia jeszcze jedną funkcję, a mianowicie umożliwia odsysanie pyłów szlifierskich z pola pracy przez specjalne kanaliki znajdujące się w stopie szlifierskiej do specjalnego pojemnika, worka lud odkurzacza (w zależności od modelu szlifierki oscylacyjnej).

Metabo_SRE4350TurboTec_001

Każda z omawianych tu szlifierek ma mniej lub więcej złożoną przekładnię zębatą służącą do zmniejszenia obrotów silnika z ok. 25.000-30.000 min-1 do minimalnie ok. 1500 min-1 i przekazaniu ich na wał mechanizmu mimośrodowego. Jego zadaniem jest zamiana obrotów silnika na oscylacje (ruchy mimośrodowe) stopy szlifierskiej.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments