Przewodowe pilarki szablaste (część II a). Konstrukcja

Główna zasada pracy pilarek szablastych to nic innego jak zamiana ruchu

obrotowego na posuwisto-zwrotny.

Elektronarzędzia te mają następujące podstawowe elementy:

  • silnik elektryczny,
  • układ chłodzenia,
  • przekładnię z mechanizmem zamieniającym ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny,
  • suwak z mechanizmem krzywkowym,
  • mocowanie brzeszczotu,
  • obudowę silnika i przekładni,
  • stopkę oporową,
  • rękojeść główną w kształcie litery „D”,
  • włącznik,
  • układy sterowania i optymalizujące pracę,
  • kabel doprowadzający prąd zmienny 230 V/50 (pilarki zasilane sieciowo),
  • mocowanie akumulatora wraz z odpowiednimi stykami służącymi do pobierania prądu z baterii oraz monitorowania jej stanu (w przypadku urządzeń akumulatorowych).


Zespół napędowy przewodowej pilarki szablastej składa się komutatorowego silnika elektrycznego prądu

zmiennego 230 V (urządzenia sieciowe) lub stałego (tylko w pilarkach akumulatorowych), jednostopniowej przekładni redukującej jego obroty i mechanizmu zamieniającego ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny. Do tej zamiany stosowane jest albo tzw. łożysko wahliwe, albo koło zamachowe z przeciwwagą (w zależności od modelu i producenta). Ruch posuwisto-zwrotny nadawany jest suwakowi z mechanizmem krzywkowym. Na końcu tego suwaka znajduje się uchwyt brzeszczotu. W obecnie produkowanych pilarkach szablastych wykorzystuje się uchwyt szybkomocujący. Umożliwia on przez naciśnięcie palcem lub odciągnięcie dźwigni blokującej wysunięcie brzeszczotu z maszyny. Podczas montażu tego narzędzia, po wsunięciu go w gniazdo chwytu, zwalnia się tylko dźwignię. Warto tu wspomnieć, że w czasie pracy pilarkami szablastymi dość często zmienia się brzeszczoty z powodu stosunkowo szybkiego tępienia się ich zębów, a także gdy tniemy różne materiały, np. skrawalne i abrazyjne. W maszynach tych stosuje się brzeszczoty z chwytem uniwersalnym 1/2”.

Ważnym elementem układu napędowego omawianych elektronarzędzi jest wentylator służący do chłodzenia powietrzem silnika i mechanizmów przekładni. Jego wydajność warunkuje obciążalnośćpilarki.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments