PROSTOWNIKI OD DEDRY

Nieuchronnie zbliża się zima i akumulatory w naszych samochodach z pewnością będą wymagały więcej uwagi. W ich prawidłowej obsłudze pomogą nam prostowniki Dedry.

Niskie temperatury, ciągła jazda na światłach, częste pokonywanie krótkich odcinków drogi i korzystanie w aucie z różnych urządzeń wymagających energii elektrycznej sprzyjają szybkiemu rozładowaniu akumulatorów. Proces dodatkowo nasila się w czasie silnych mrozów. Biorąc to pod uwagę, odpowiedzialny kierowca musi pamiętać o obsłudze swojego akumulatora. Nawet gdy jest w dobrym stanie, wskazane niekiedy jest jego doładowanie. Na rynku

mamy bogatą ofertę mniejszych i większych ładowarek do akumulatorów. Szczególnie ciekawą propozycję przygotowała Dedra. W jej ofercie pojawiły się cztery prostowniki, którym bliżej przyjrzeliśmy się w redakcyjnym warsztacie. Są to urządzenia oznaczone jako DEP010, DEP021, DEP030 i DEP070, o mocy ładowania od 90 do 2000 W. Mogą być użytkowane zarówno przez kierowców amatorów, jak i bazy transportowe, warsztaty samochodowe itp.

 

Prostowniki Dedra DEP010 i Dedra DEP021

Prostownikami o mniejszych mocach ładowania są urządzenia DEP010 i DEP021. Pierwsze zapewnia moc ładowania do 90 W i umożliwia ładowanie akumulatorów kwasowo-ołowianych o pojemnościach od 12 do 100 Ah i napięciu 6 lub 12 V. Drugi prostownik ma moc ładowania do 240 W, może napełniać energią większe akumulatory o pojemności od 25 do 180 Ah i napięciu 12 lub 24 V. Oba urządzenia wyposażono w metalową obudowę w kolorze niebieskim z licznymi otworami wentylacyjnymi. Na przednim panelu znajdują się przełączniki: trybu pracy, przycisk resetowania bezpiecznika termicznego, gniazdo bezpiecznika 3 A i analogowy amperomierz wskazujący aktualny prąd ładowania. Z przedniego panelu wychodzą również przewody służące do podłączenia zacisków do biegunów akumulatora: czerwony do „+” i czarny do „–” oraz przewód zasilający z wtyczką do sieci 230 V. Prostownik DEP021 jest nieco bardziej zaawansowany technologicznie i może dodatkowo pracować w trybie szybkiego ładowania. Do włączenia tego trybu służy przełącznik „MIN – BOOST”. Możemy go zastosować wówczas, gdy wystąpiła konieczność szybkiego naładowania akumulatora. Akumulator wtedy zostanie szybciej pobudzony do pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru prądu z sieci podczas ładowania. Trzeba pamiętać, że taki tryb można stosować, dysponując akumulatorem, który nie został rozładowany całkowicie. W takim wypadku znacznie lepiej jest ładować akumulator minimalnym prądem przez dłuższy czas. Prostownik DEP021 na tylnej ściance obudowy ma użyteczną kieszeń na przewody. Można je tam przechowywać, gdy z urządzenia nie korzystamy.

 

Oba prostowniki wyposażono w dwustopniowe zabezpieczenie: termiczne i elektryczne. Zabezpieczenie elektryczne zadziała w momencie przypadkowego zwarcia przewodów. Należy wówczas wymienić bezpiecznik 3 A. Zabezpieczenie termiczne ochrania urządzenie przed przegrzaniem i uszkodzeniem. W momencie jego zadziałania należy odczekać kilka minut w celu ostudzenia, po czym należy zresetować bezpiecznik termiczny przyciskiem znajdującym się na przednim panelu.

 

Prostowniki Dedra DEP030 i Dedra DEP070

Mają znacznie większą moc ładowania: w przypadku DEP030 wynosi ona 950 W, a w wypadku DEP070 – aż 2000 W. Prostowniki te obsługują akumulatory o znacznie większych pojemnościach: 20–350 Ah (DEP030) czy 40 do 400 Ah (DEP070). W porównaniu z wcześniej omawianymi ładowarkami wyposażono je w dodatkową funkcję. Za ich pomocą można bowiem przeprowadzić rozruch pojazdu, nawet przy minimalnie naładowanym akumulatorze. Oczywiście mają one też funkcję szybkiego ładowania. W prostowniku DEP030 zastosowano analogowy wskaźnik prądu ładowania, a w DEP070 – cyfrowy. Wszystkie omawiane urządzenia umożliwiają ładowanie akumulatorów, które są odłączone lub nieodłączone od instalacji elektrycznej pojazdu. Podobnie jak we wcześniej omówionych prostownikach, znajdziemy w nich zabezpieczenie termiczne i przeciwzwarciowe. Modele Dedra DEP030 i Dedra DEP070 można stosować

do obsługi motocykli, samochodów, ciągników rolniczych, busów, a także kombajnów, autobusów, samochodów ciężarowych itp. Naszym zdaniem, powinny stanowić wyposażenie warsztatów naprawczych lub baz transportowych.

Redakcyjne testy prostowników Dedra

Podczas nich przeprowadziliśmy kilka cykli ładowania akumulatorów. Czas ładowania akumulatora, jak wiadomo, zawsze jest zależny od jego pojemności znamionowej i stopnia rozładowania. Ładowaliśmy zarówno akumulatory znacznie rozładowane, jak i takie, którym niewiele brakowało do poziomu całkowitego naładowania. Używaliśmy też funkcji szybkiego ładowania. Poziom naładowania zawsze kontrolowaliśmy, mierząc gęstość elektrolitu przy pomocy aerometru. W każdym przypadku prostowniki Dedry zachowywały się nienagannie. Prąd ładowania automatycznie dopasowywał się do stanu naładowania danego akumulatora i w miarę uzupełniania jego pojemności zmniejszała się wartość jego natężenia, co można było łatwo zaobserwować na wskaźnikach. W wyniku użycia funkcji „BOOST” akumulator był w pełni naładowany już po kilkunastu minutach pracy prostownika. W czasie działania testowanych urządzeń nie dochodziło do ich przegrzania. Reasumując, prostowniki są wykonane estetycznie, a podczas pracy spełniały wszystkie wymagania, jakie można stawiać tego typu urządzeniom.

 

 

Jak wiadomo, sposób eksploatacji akumulatorów kwasowo-ołowiowych, zwłaszcza odpowiednio szybkie reagowanie na utratę przez nie pojemności, ma bardzo duży wpływ na ich żywotność. Szczególnie dotyczy to wykonanych w nowych technologiach akumulatorów bezobsługowych: żelowych i AGM (z elektrolitem uwięzionym). Właściwa obsługa akumulatorów i odpowiednie doładowywanie nowoczesnymi prostownikami zapewnią długoletni okres ich użytkowania. Naszym zdaniem taką obsługę możemy z powodzeniem wykonać prostownikami Dedra.

 

 

Dane techniczne prostowników Dedra DEP010, DEP021, DEP030 i DEP070

ModelDEP010DEP021DEP030DEP070
Napięcie zasilania (V)/częstotliwość prądu (Hz)230/50230/50230/50230/50
Moc ładowania (W)902409502000
Stopień ochronyIPX0IPX0IPX0IPX0
Klasa ochronnoścIIII
Napięcie wyjściowe U1 (V)6121212
Napięcie wyjściowe U2 (V)12242424
Prąd wyjściowy I1 dla U1 (A)4,5920,542
Prąd wyjściowy I2 dla U2 (A)4,573039
Pojemność min. akumulatora (Ah)12252040
Pojemność max. akumulatora (Ah)100180350400
Zabezpieczenie prądowe (A)331050
Tryb szybkiego ładowania+++
Tryb rozruchu++

 

Tomasz Jagiełło

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments