Prawidłowe ustawienie noży w nożycach do blachy

Niezmiernie istotne dla prawidłowej i efektywnej pracy nożycami nożowymi jest odpowiednie ustawienie noży tnących. Niniejszy artykuł podaje podstawowe zasady regulacji ich rozstawienia.

Nożyce nożowe to elektronarzędzia wymagające dokonania odpowiedniej regulacji rozstawu noży zarówno w płaszczyźnie poziomej (horyzontalnej), jak i pionowej (wertykalnej) w celu dostosowania ich do obrabianej grubości. Dlatego za każdym razem, gdy tniemy blachę o innej grubości, należy dokonać regulacji rozstawienia noży. W tym celu trzeba posłużyć się szczelinomierzem. Wielkość rozstawu horyzontalnego ma wpływ na skuteczność cięcia nożycami. Jeśli odległość pomiędzy nożami w płaszczyźnie poziomej za

szeroka, nacisk ostrzy na blachę jest zbyt duży. Wskutek tego często dochodzi do złamania tych narzędzi lub do wciągnięcia ciętej blachy między noże. Zaś jeżeli rozstaw jest za mały i ostrza są za blisko siebie, będą tarły o siebie – w skrajnych wypadkach dojdzie do ich zablokowania, a więc do powstania przeciążenia silnika elektrycznego lub nawet do spalenia jego uzwojeń. Zbyt bliskie położenie ostrzy jest także przyczyną klinowania się nożyc w materiale, wtedy blacha nie odgina się na bok, lecz w dół, blokując narzędzie. Na podstawie testów ustalono, że prawidłowy rozstaw w płaszczyźnie poziomej między nożami powinien wynosić 0,1 grubości przecinanej blachy, np. dla blachy o grubości 2 mm jego wielkość to 0,2 mm.

Aby prawidłowo ustawić rozstaw noży, należy poluzować nóż nieruchomy. Następnie między noże włożyć szczelinomierz (fot. 1.), w naszym wypadku jest to pasek o grubości 0,05 mm, gdyż blacha, którą chcemy przeciąć, ma grubość 0,5 mm. Po ustaleniu prawidłowej odległości, montujemy nóż (fot. 2.) i blokujemy jego pozycję (fot. 3.), a na końcu spomiędzy ostrzy wyjmujemy szczelinomierz. Teraz możemy przejść do ustawienia noży w pozycji pionowej.

Przypomnijmy, rozstaw w płaszczyźnie pionowej (czyli wertykalny) to maksymalna odległość między nożami (tj. mierzona w punkcie najwyższego położenia noża ruchomego). Dlatego potocznie nazywa się go wysokością cięcia. Determinuje on wydajność pracy. Największa wysokość cięcia z możliwych to taka, przy której blacha nie ślizga się pomiędzy dwoma ostrzami w ich pozycji maksymalnego rozstawienia. Zatem prawidłowa wysokość jest nieznacznie mniejsza od grubości obrabianej blachy. Kiedy zaś jest większa lub równa grubości blachy, czyli za duża, dochodzi do wpychania się ciętego arkusza między noże. W takim przypadku użytkownicy często tną tylnym odcinkiem ostrzy noża ruchomego, jeśli wywierają zbyt duży posuw nożycami. To zaś powoduje za duże obciążenie tylnych krawędzi tnących i często doprowadza do złamania noża ruchomego albo do zbyt dużej deformacji blachy w miejscu cięcia. Jeżeli wysokość cięcia jest zbyt mała, następuje zmniejszenie długości cięcia na jednym suwie noża, a w konsekwencji do spadku szybkości cięcia, czyli de facto mniejszej wydajności.


Po tym wstępie teoretycznym przystąpmy do regulacji wysokości rozstawu noży. Mając prawidłowy rozstaw noży, możemy więc je ustawić w pozycji pionowej. W tym celu ustawiamy nóż ruchomy w punkcie najwyższego jego położenia (w tym celu czasami konieczne jest parokrotne włączenie i następnie wyłączenie nożyc, aby ostrza ustawiły się w tej pozycji) i luzujemy go. Potem ustawiamy prawidłową wysokość noża zgodnie z rys. 1. za pomocą górnej śruby blokującej (fot. 4.) i montujemy nóż kluczem imbusowym (fot. 5.), dokręcając śrubę mocującą. Gdy mamy prawidłowo ustawione noże (fot. 6.), możemy przystąpić do cięcia (fot. 7.).

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Usuwanie zarysowań z obudowy lusterka

Zarysowania na obudowach bocznych lusterek powstają najczęściej z winy źle parkujących kierowców. Czasami przyczyniamy się do nich sami, ale bywa też, że pojawiają się w wyniku aktów wandalizmu (fot. 1.). Niezależnie od tego, jaka była ich przyczyna, można w łatwy i szybki sposób przywrócić samochodowi dawny wygląd.

Stosując preparat usuwający tłuszcz i wosk, najpierw zmywamy z zarysowanej powierzchni wosk i ewentualne resztki lakieru pochodzące z samochodu, który uszkodził obudowę. W tym celu używamy ściereczki lub ręcznika do dokładnego wytarcia preparatu. Jak widać na zdjęciu, zabrudzenia łatwo znikają, odkrywając

zadrapania (fot. 2.). Następnie oczyszczamy zarysowania narzędziem Dremel 8200 z zamontowanym trzpieniem SpeedClic i szczotką ścierną SpeedClic, przesuwając ją wzdłuż rysy. W ten sposób usuniemy brud i płatki lakieru (fot. 3.). Zalecamy zastosowanie 15.000 obrotów/min.

Fot. 1.

Potem zabezpieczamy samochód papierem lub gazetami i pokrywamy uszkodzoną powierzchnię farbą gruntującą, a następnie nakładamy lakier samochodowy dobrany do koloru karoserii. Czekamy, aż pierwsza warstwa wyschnie, i nakładamy kolejną (lub dwie, jeśli to konieczne). Pozwalamy lakierowi całkowicie wyschnąć, a następnie polerujemy obudowę lusterka woskiem. To kończy naszą pracę.

Fot. 2.

 
Potrzebne narzędzia i materiały: narzędzie Dremel 8200, trzpień SpeedClic (SC402) i precyzyjna szczotka ścierna (473S), preparat usuwający tłuszcz i wosk stosowany przed nałożeniem lakieru, ściereczka lub ręcznik, farba gruntująca do metalu w sprayu, lakier samochodowy w sprayu w kolorze karoserii, preparat do polerowania karoserii i wosk, papier do pakowania lub gazety.

 

Fot. 3.

Fot. 4.

Fot. 5.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu