Prawidłowe ustawienie noży w nożycach do blachy

Niezmiernie istotne dla prawidłowej i efektywnej pracy nożycami nożowymi jest odpowiednie ustawienie noży tnących. Niniejszy artykuł podaje podstawowe zasady regulacji ich rozstawienia.

Nożyce nożowe to elektronarzędzia wymagające dokonania odpowiedniej regulacji rozstawu noży zarówno w płaszczyźnie poziomej (horyzontalnej), jak i pionowej (wertykalnej) w celu dostosowania ich do obrabianej grubości. Dlatego za każdym razem, gdy tniemy blachę o innej grubości, należy dokonać regulacji rozstawienia noży. W tym celu trzeba posłużyć się szczelinomierzem. Wielkość rozstawu horyzontalnego ma wpływ na skuteczność cięcia nożycami. Jeśli odległość pomiędzy nożami w płaszczyźnie poziomej za

szeroka, nacisk ostrzy na blachę jest zbyt duży. Wskutek tego często dochodzi do złamania tych narzędzi lub do wciągnięcia ciętej blachy między noże. Zaś jeżeli rozstaw jest za mały i ostrza są za blisko siebie, będą tarły o siebie – w skrajnych wypadkach dojdzie do ich zablokowania, a więc do powstania przeciążenia silnika elektrycznego lub nawet do spalenia jego uzwojeń. Zbyt bliskie położenie ostrzy jest także przyczyną klinowania się nożyc w materiale, wtedy blacha nie odgina się na bok, lecz w dół, blokując narzędzie. Na podstawie testów ustalono, że prawidłowy rozstaw w płaszczyźnie poziomej między nożami powinien wynosić 0,1 grubości przecinanej blachy, np. dla blachy o grubości 2 mm jego wielkość to 0,2 mm.

Aby prawidłowo ustawić rozstaw noży, należy poluzować nóż nieruchomy. Następnie między noże włożyć szczelinomierz (fot. 1.), w naszym wypadku jest to pasek o grubości 0,05 mm, gdyż blacha, którą chcemy przeciąć, ma grubość 0,5 mm. Po ustaleniu prawidłowej odległości, montujemy nóż (fot. 2.) i blokujemy jego pozycję (fot. 3.), a na końcu spomiędzy ostrzy wyjmujemy szczelinomierz. Teraz możemy przejść do ustawienia noży w pozycji pionowej.

Przypomnijmy, rozstaw w płaszczyźnie pionowej (czyli wertykalny) to maksymalna odległość między nożami (tj. mierzona w punkcie najwyższego położenia noża ruchomego). Dlatego potocznie nazywa się go wysokością cięcia. Determinuje on wydajność pracy. Największa wysokość cięcia z możliwych to taka, przy której blacha nie ślizga się pomiędzy dwoma ostrzami w ich pozycji maksymalnego rozstawienia. Zatem prawidłowa wysokość jest nieznacznie mniejsza od grubości obrabianej blachy. Kiedy zaś jest większa lub równa grubości blachy, czyli za duża, dochodzi do wpychania się ciętego arkusza między noże. W takim przypadku użytkownicy często tną tylnym odcinkiem ostrzy noża ruchomego, jeśli wywierają zbyt duży posuw nożycami. To zaś powoduje za duże obciążenie tylnych krawędzi tnących i często doprowadza do złamania noża ruchomego albo do zbyt dużej deformacji blachy w miejscu cięcia. Jeżeli wysokość cięcia jest zbyt mała, następuje zmniejszenie długości cięcia na jednym suwie noża, a w konsekwencji do spadku szybkości cięcia, czyli de facto mniejszej wydajności.


Po tym wstępie teoretycznym przystąpmy do regulacji wysokości rozstawu noży. Mając prawidłowy rozstaw noży, możemy więc je ustawić w pozycji pionowej. W tym celu ustawiamy nóż ruchomy w punkcie najwyższego jego położenia (w tym celu czasami konieczne jest parokrotne włączenie i następnie wyłączenie nożyc, aby ostrza ustawiły się w tej pozycji) i luzujemy go. Potem ustawiamy prawidłową wysokość noża zgodnie z rys. 1. za pomocą górnej śruby blokującej (fot. 4.) i montujemy nóż kluczem imbusowym (fot. 5.), dokręcając śrubę mocującą. Gdy mamy prawidłowo ustawione noże (fot. 6.), możemy przystąpić do cięcia (fot. 7.).

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Naprawa wgniecenia i usunięcie rdzy z nadkola samochodu

Jak wiadomo, uszkodzone miejsce karoserii samochodowej jest narażone na działanie deszczu i złej pogody, co oczywiście pogarsza jego stan. Prosta, szybka i wykonana samodzielnie naprawa pozwoli zobaczyć różnicę w wyglądzie samochodu i uniknąć niepotrzebnych wydatków.

Jeśli nadkole auta jest wgniecione, należy najpierw przywrócić mu pierwotny kształtu. W celu zahaczamy łom o nadkole i wypchamy wgniecenie w miejscu, gdzie jest najgłębsze. Następnie usuwamy rdzę, szlifując powierzchnię narzędziem Dremel 8200 z kamieniem szlifierskim z tlenku glinu. Używamy uchwytu uniwersalnego, który ułatwia zmianę akcesoriów. Szlifujemy powierzchnię dopóki nie zobaczymy czystego metalu (fot. 1.).

 

alt="" width="700" height="525"/>

fot. 1.

Potem wygładzamy naprawianą powierzchnię narzędziem Dremel 8200 i szczotką ze stali węglowej. Usuwamy odpryskujący lakier i szlifujemy powierzchnię, aż będzie idealnie gładka (fot. 2.). Na oczyszczoną powierzchnię nakładamy szpachlę samochodową i delikatnie ją wyrównujemy (fot. 3.).

 

fot. 2.

fot. 3.


Zaszpachlowane miejsce należy przeszlifować blokiem do polerowania tak, aby otrzymać gładką powierzchnię (fot. 4.). Do tej pracy nie używa się narzędzia Dremel, ponieważ w powierzchni mogłyby powstać wyżłobienia.

fot. 4.


Zabezpieczamy maskę samochodu papierem pakowym lub gazetami, zostawiając odsłonięty tylko ten fragment, który ma być pomalowany. Osłaniamy także koło samochodu. Następnie nakładamy trzy warstwy farby gruntującej. Między każdą kolejną warstwą należy odczekać ok. 10 minut, aby wstępnie wyschła. Później pozostawiamy farbę do całkowitego wyschnięcia na 24 godziny. Po tym możemy pomalować nadkole lakierem w kolorze odpowiednio dobranym do karoserii auta (fot. 5.). Pozostawiamy lakier do wyschnięcia w suchym, zamkniętym pomieszczeniu na 48 godzin i gotowe (fot. 6.).

fot. 5.

fot. 6.


Potrzebne narzędzia i materiały: narzędzie Dremel 8200, uchwyt uniwersalny (4486), kamień szlifierski z tlenku glinu (8175), szczotka ze stali węglowej (428), gazety, taśma maskująca, szpachla, farba gruntująca do samochodu, lakier samochodowy w spreju w kolorze karoserii, blok dopolerowania

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu