Polski rynek paneli elewacyjnych

W raporcie PMR o polskim rynku paneli elewacyjnych przeanalizowano wyniki biznesowe 44 wiodących firm z tego sektora. Okazało się, że największymi graczami na rynku paneli elewacyjnych są producenci materiałów szklanych, blaszanych i kompozytowych. Wartość produkcji paneli elewacyjnych
10 czołowych firm szacowana jest na ok. 1,25 mld zł. Stanowi to prawie 45% produkcji całego sektora (44 badanych firm).

Zgodnie z najnowszym raportem PMR pt. „Rynek paneli elewacyjnych w Polsce 2015 – Prognozy rozwoju na lata 2015-2020”, w ub.r. sprzedaż materiałów na fasady wentylowane, niewentylowane oraz kurtynowe zbliżyła się

do wartości 2,8 mld zł. Prognozuje się, że w 2016 r. rynek ten przekroczy wartość 3 mld zł. Dopiero po 2017 r. możliwa jest niewielka korekta wynikająca ze słabszej kondycji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego.

Sektor paneli elewacyjnych jest rynkiem mocno skoncentrowanym. Sprzedaż dwóch największych firm w sektorze stanowi 16% rynku, pięciu największych firm – 32%, a dziesięciu wiodących firm – aż 52%. Nieco inaczej wygląda koncentracja rynku w podziale na typy fasad. Zarówno w fasadach wentylowanych, jak i niewentylowanych dziesięć największych firm produkujących lub dystrybuujących panele elewacyjne nie posiada więcej niż 46% rynku, co wskazuje na większe rozdrobnienie sprzedaży w tych segmentach. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku fasad kurtynowych. W tym segmencie pięć czołowych firm odpowiada za ok. 80% rynku, co wskazuje na dużą koncentrację i dotyczy przede wszystkim producentów materiałów szklanych.

Główni udziałowcy wśród analizowanych firm sektora materiałów elewacyjnych pochodzą z Polski – taka sytuacja występuje w przypadku 48% badanych firm. Pod względem wielkości przychodów ze sprzedaży ogółem oraz ze sprzedaży paneli elewacyjnych, największy udział w rynku posiadają też firmy krajowe (odpowiednio 41% oraz 39%). Kolejnymi krajami pod względem tego kryterium są Niemcy i Holandia.
Większość zakładów produkujących panele elewacyjne znajduje się na terenie Polski. Jedynie 16% badanych firm importuje gotowe rozwiązania z zakładów stowarzyszonych grupy lub od zagranicznych producentów. Eksport w sektorze paneli elewacyjnych jest też dobrze rozwinięty – wśród analizowanych firm aż 86% sprzedaje swoje produkty za granicą.

Jak pokazuje analiza oferty badanych firm pod względem materiałów, z jakich wykonane są panele, w ofercie badanych firm dominują panele kompozytowe oraz blaszane. Jest to wynikiem obecnego trendu w budownictwie skłaniającego się ku lekkim i niedrogim materiałom, które są nieskomplikowane i tanie w instalacji. Na rynku dostrzega się także postępującą specjalizację producentów. Skupienie się wyłącznie na jednym materiale, z którego wykonywane są panele, dotyczy blisko dwóch trzecich badanych podmiotów.
Wśród analizowanych firm w sektorze paneli elewacyjnych wyróżnia się zarówno firmy posiadające profil działalności wyłącznie związany z tym sektorem, jak i firmy o zdywersyfikowanym biznesie, często powiązanym z branżą budowlaną (np. stolarka otworowa, generalne wykonawstwo, termoizolacje, konstrukcje stalowe, itp.). Firmy oferujące panele elewacyjne łącznie z innymi produktami bądź usługami stanowią 95% badanych podmiotów.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments