Niestraszne jej żelbetowe płyty drogowe. Test przecinarki spalinowej Hitachi CM 75EPB

Przecinarkę spalinową Hitachi CM 75EPB napędza 2-suwowy silnik o pojemności 75 cm3. Jest chłodzony powietrzem i ma moc 5,3 KM (3,9 kW). Maszyna jest więc w stanie sprostać najtrudniejszym zadaniom, co dobitnie pokazały nasze ekstremalne testy.

W przecinarce Hitachi CM 75EPB zastosowano 2-suwowy silnik gaźnikowy PureFire skonstruowany przez inżynierów japońskiego koncernu. Silniki PureFire charakteryzują się niską emisją spalin i ekonomicznym zużyciem paliwa. Emitują znacznie mniej szkodliwych gazów w porównaniu z tradycyjnie skonstruowanymi silnikami 2-suwowymi. Są przyjazne dla środowiska i zdrowia, nadają się do długotrwałego oraz profesjonalnego użytkowania. Efekty te osiągnięto przez optymalizację systemu przedmuchiwania silnika w obrębie cylindra i ścianek skrzyni

korbowej, uzyskując wzrost rozpylenia mieszanki paliwowo-powietrznej i efektywności procesu jej spalania.

2-suwowy silnik gaźnikowy Pure Fire w przecinarce Hitachi CM 75EPB generuje obroty w zakresie 2500–9800/min (obroty na biegu jałowym – 2500/min). Reguluje się je spustem przepustnicy, który znajduje się w rękojeści głównej maszyny. Do napędu przecinarki spalinowej Hitachi CM 75EPB stosuje się mieszankę benzyny bezołowiowej (minimum 89-oktanowa) i oleju w proporcji 50:1. Silnik uruchamiany jest za pomocą tradycyjnego rozrusznika z mechanizmem linkowym. Włączanie ułatwia zawór dekompresyjny, który redukuje znacznie siłę potrzebną do pociągania linki rozruchowej. W przecinarce zastosowano 3-filtrowy system oczyszczania powietrza służącego do spalania mieszanki paliwowej w silnikowym cylindrze. Składa się on z filtrów gąbkowego, harmonijkowego (papierowego) i nylonowego. Jego zadaniem chronienie silnika przed przedostaniem się do jego wnętrza pyłu, kurzu i innych nieczystości powstających podczas cięcia, które mogłyby doprowadzić do zniszczenia wewnętrza cylindra.

Za przekazywanie obrotów silnika na tarczę odpowiada przekładnia pasowa. Głównym medium przekazującym obroty jest w niej pasek klinowy. Do jego prawidłowego naciągu służy sprężyna. Reguluje się go kluczem imbusowym, ustawiając zgodnie z oznaczeniem znajdującym się na pokrywie ramienia maszyny.
Hitachi przystosowana jest do napędu tarcz o średnicy 355 mm i grubości do 4 mm. Można w niej użyć tarcz o średnicy 300 mm. Średnica otworu montażowego tarcz wynosi 20 mm lub 25,4 mm, o ile użyjemy kołnierza redukującego ją do 20 mm. W testowanej przecinarce stosuje się tarczowe ściernice żywiczne (spojone) przeznaczone do cięcia kamienia, stali, żeliwa, tworzyw sztucznych, itp. oraz tarcze diamentowe do cięcia materiałów budowalnych (betonu, kamienia, żelbetu, kompozytów, tworzyw sztucznych, itp.). Maksymalna głębokość cięcia przecinarki wynosi 125 mm. Wyposażono ją w regulowaną osłonę tarcz wykonaną z blachy stalowej. Zabezpiecza użytkownika przed wyrzucanymi iskrami, drobinami materiału i kurzem. Aby zmienić jej położenie, należy poluzować tarczę i przesunąć w żądanym kierunku, wykorzystując do tego dźwignię zmontowaną na jej wierzchołku.
Urządzenie wyposażone jest w dwie rękojeści: główną ze spustem przepustnicy i pałąkową. Uchwyty te od napędu i mechanizmów są odizolowane przez gumowe wibroizolatory i sprężyny, które tworzą system antywibracyjny maszyny. Dzięki temu przecinarka odznacza się bardzo niskim poziomem wibracji (rękojeść przednia/tylna – 2,4/2,9 m/s2). Maszyna waży bez tarczy i z pustym bakiem zaledwie 10,6 kg.

Hitachi CM 75EPB wyposażono w system chłodzenia wodnego tarcz diamentowych z zaworem i standardową szybkozłączką, która umożliwia podłączenie węża z wodą z sieci lub hydronetki. Niewątpliwą zaletą testowanej przecinarki jest duża moc i niezależność od źródła prądu.
Aby sprawdzić możliwości robocze przecinarki Hitachi CM 75EPB, wykonaliśmy najpierw ekstremalny test, a mianowicie przecinaliśmy starą zleżałą żelbetową płytę drogową – element bardzo twardy i najeżony prętami stalowymi oraz mający duże gabaryty: 80 x 15 cm. Użyliśmy do tego tarczy CARAT LASER CONCRETE STANDARD (tzw. średnia półka jakościowa w ofercie marki CARAT) przeznaczonej do cięcia twardych materiałów: kafli, bloczków betonowych, cegły klinkierowej oraz kamienia. Zadanie przecięcia płyty drogowej zajęło nam 1 min i 54,05 s (114,05 s). Oczywiście, nasze dzieło dokończył młot, którym odłamaliśmy od płyty odcięty element. Wystarczyło do tego jedno
uderzenie. Jak już wspominaliśmy, przecinarka ma głębokość cięcia wynoszącą 125 mm, zaś płyta miała grubość 150 mm. Drugi test miał charakter wyłącznie standardowy. W przecinarce zamontowaliśmy tarczę diamentową CARAT LASER UNIVERSAL BRILLIANT z najwyższej półki jakościowej i przecinaliśmy nią płytę chodnikową 7 x 50 cm najeżoną niewielkimi kamieniami polnymi. Operacja ta zajęła nam 20 s. Podane tu wyniki można porównać z naszymi testami na www.portalnarzedzi.pl (linki QR Cody podane w tabeli zawartej w artykule).
Reasumując, redakcyjne testy pokazały, że spalinowa przecinarka Hitachi CM 75EPB to maszyna do najtrudniejszych zadań. Nie ma w tym twierdzeniu żadnej przesady. Do tego jest łatwa w obsłudze i operowaniu. Spełnia więc wszystkie wymagania prawdziwych profesjonalistów.

 

Dane techniczne przecinarki spalinowej Hitachi CM 75EPB

Moc3,9 KW (5,3 KM)
Pojemność silnika 2-suwowego75 cm³
Paliwomieszanka benzyny bezołowiowej 89 oktan lub więcej i leju
Proporcja mieszanki (paliwo/olej)50:1
Pojemność zbiornika1,1 l
Filtracja powietrza3-stopn.
Rozmiar tarczy355 lub 300 mm
Mocowanie20 lub 24,5 mm z redukcją
Obroty wrzeciona nominalne/maksymalne/jałowe9200/9800/2500 min-1
System tłumienia wibracji+
Zawór dekompresyjny+
Waga10,6 kg

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments