NIECH ŻYJĄ NARZĘDZIA!

Profix promuje części zamienne i eksploatacyjne do elektronarzędzi TRYTON i VULCAN oraz narzędzi ręcznych i sprzętu PROLINE, wpisując się w najnowszy trend wydłużenia ich żywotności, ograniczenia ilości elektrośmieci i w prokonsumenckie prawo do naprawy urządzeń elektrycznych.

Nie wyrzucaj – naprawiaj!

Ułatwienie napraw urządzeń elektrycznych, w tym elektronarzędzi, i przedłużenie ich żywotności jest nie tylko postulatem ekologicznych ruchów w UE, ale także stopniowo staje się wspólnotowym prawem do ich naprawy. Zdaniem organizacji ekologicznych oraz Komisji oraz Parlamentu Europejskiego, prawo do naprawy (right to repair) urządzeń elektrycznych (np. AGD) i elektronicznych (komputery, smartfony), z jednej strony, ma być remedium na zanieczyszczenie środowiska

ogromną już ilością elektrośmieci (na świecie w 2019 r. było ich prawie 54 mln ton), a z drugiej, powinno przyczynić się do ograniczenia zarówno zbyt dużej eksploatacji zasobów surowców naturalnych, jak i związanej z nią nadmiernej emisji CO2. Jego ważną konsekwencję stanowi też wydłużenie żywotności sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie tylko przez jego naprawę czy odnowienie (refurbishment), ale także poprzez takie zaprojektowanie, aby mógł być użytkowany przez co najmniej 10 lat. Wydłużona eksploatacja to zarówno zwiększenie jego niezawodności, jak też uczynienie zdatnym do łatwej naprawy powszechnie dostępnymi narzędziami.

Napraw jak chce prawo

Jak wspomniano, prawo konsumentów do naprawy sprzętu elektrycznego i elektronicznego stopniowo wchodzi w życie za sprawą m.in. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/19/EU z 4 lipca 2012 r., której głównym celem jest ograniczenie ilości elektrośmieci i szerokie wdrożenie odnawiania produktów (refurbishment). Następnym ważnym aktem legislacyjnym, który dotyczy prawa do naprawy, jest rozporządzenie Komisji UE 2019/2021 z 1 października 2019 r. Zgodnie z tym dokumentem od kwietnia 2021 r. wytwórcy sprzętu RTV i AGD zostali zobowiązani do tego, aby produkowane przez nich urządzenia były łatwe w naprawie. W związku z tym mają udostępniać dokumentację serwisową ważną 7-10 lat, jak też poinformować konsumentów o projektowanej żywotności produktów.
22 marca tego roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych regulacji dotyczących prawa do naprawy sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zgodnie z nimi, producenci muszą m.in. zapewnić naprawialność swoich urządzeń w okresie do 10 lat od daty ich zakupu. Przez to rozumie się m.in. gwarancję pełnej dostępności części zamiennych. Przepisy te będą w UE stopniowo wchodziły w życie od 2024 r.
Jak widać, działania legislacyjne UE dotyczące prawa do naprawy są stopniowe, aczkolwiek prowadzone dość konsekwentnie. Jego implementacja do unijnego systemu prawnego rozpoczęła się bowiem w 2009 r., a więc 14 lat temu. Rozszerzana stopniowo przez Komisję UE jest też lista urządzeń, których dotyczy prawo do naprawy. Obecnie znalazł się na niej sprzęt AGD i elektronika (komputery, smartfony itd.). Należy zauważyć, że działania UE wyznaczają dość jasną perspektywę na przyszłe lata, w których ilość elektrośmieci ma być znacznie zmniejszona poprzez m.in. wydłużenie życia urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
W pozytywny trend ograniczenia ilości elektrośmieci ze względów środowiskowych i oszczędnego gospodarowania zasobami naturalnymi wpisują się działania firmy Profix. – W firmie PROFIX regularnie odnawiamy asortyment narzędzi ręcznych i sprzętu PROLINE oraz elektronarzędzi TRYTON i VULCAN – informuje Walery Koszelkowski, specjalista ds. badań i rozwoju produktów. – Przed wprowadzaniem nowości zawsze dostajemy wzory do testów. W naszym laboratorium badawczym każde narzędzie poddawane jest różnorodnym badaniom określającym jego zgodność z normami DIN, ISO i itp., dyrektywami Unii Europejskiej i krajowymi aktami prawnymi, jak też sprawdzającym bezpieczeństwo użytkowania, wytrzymałość mechaniczną, ergonomię itd. W trakcie tych testów wykrywa się elementy zużywające się podczas normalnej eksploatacji oraz tworzy listę części zamiennych koniecznych do naprawy maszyn w przypadku, gdyby uległy uszkodzeniu. Jak łatwo zauważyć, wyniki tych testów stanowią podstawę do zamawiania części do elektronarzędzi przy wprowadzeniu nowości do sprzedaży. W firmie PROFIX zabezpieczamy odpowiednie zapasy części eksploatacyjnych oraz

zamiennych i dokonujemy bieżących napraw serwisowych na miejscu. Posiadamy własne zaplecze serwisowe, które pozwala na wykrycie i naprawę usterek – zarówno w zgłoszonych przypadkach, jak i na przyszłość, tj. w kolejnych partiach urządzeń. Idea zwiększenia naprawialności oferowanych urządzeń została wdrożona jeszcze na etapie powstania marek TRYTON i VULCAN w roku 2006 i od tej pory jest propagowana – podkreśla Walery Koszelkowski.

Skorzystają wszyscy

PROFIX posiada magazyn części zamiennych do serwisowania elektronarzędzi TRYTON i VULCAN, jak i wybranego sprzętu PROLINE. Są w nim części do silników elektrycznych, takie jak wirniki, stojany, szczotki węgłowe, części do przekładni – koła zębate, łożyska, wrzeciona, wałki, osprzęt elektryczny – włączniki, potencjometry, przewody oraz części do maszyn ogrodniczych TRYTON – linki, paski, części do silników spalinowych.
ABy przekonać szersze rzesze klientów do idei naprawiania i przedłużania żywotności narzędzi uruchomiono niedawno promocję części eksploatacyjnych i zamiennych do elektronarzędzi TRYTON i VULCAN oraz narzędzi ręcznych i urządzeń PROLINE. Wśród produktów promowanych znalazły się m.in. szczotki węglowe do silników elektrycznych, filtry powietrza do maszyn spalinowych, oringi, prowadnice do pilarek łańcuchowych i wiele innych (pełna lista produktów na: https://narzedzianonstop.pl/elektronarzedzia/pozostale/czesci-zamienne).
Dzięki podobnym akcjom edukacyjno-promocyjnym użytkownicy elektronarzędzi TRYTON i VULCAN oraz narzędzi ręcznych i sprzętu PROLINE mogą o wiele dłużej bezproblemowo korzystać z tych produktów – z korzyścią dla siebie i środowiska.

RS (Profix)

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments