Metalowe materiały konstrukcyjne: stal, żeliwo, staliwo

Metale są podstawowym tworzywem wykorzystywanym w budowie maszyn, urządzeń i narzędzi. Charakteryzują się dobrą wytrzymałością mechaniczną i skrawalnością, a przy tym są podatne na obróbkę plastyczną. W zależności od dodatków stopowych właściwości metali można modyfikować w szerokim zakresie.

Stop żelaza i węgla o zawartości węgla do 2,11% nazywamy stalą. Stal, obok żelaza i węgla, zawiera zwykle również inne składniki. Do pożądanych składników stopowych zalicza się głównie takie metale jak chrom, nikiel, mangan, wolfram, miedź, molibden, tytan. Z kolei takie pierwiastki, jak tlen, azot, siarka oraz wtrącenia niemetaliczne, głównie tlenki siarki

i fosforu, stanowią zanieczyszczenia i obniżają jakość stopu.

Stal, ponieważ jest ciągliwa, nadaje się do obróbki plastycznej na gorąco, a przy niższej zawartości węgla także na zimno. Wytrzymałość stali zależy od zawartości węgla, którego wzrost powoduje zwiększenie wytrzymałości mechanicznej. Największą wytrzymałość ma stal o zawartości węgla około 0,85%. Wytrzymałość stali można zwiększyć także poprzez obróbkę cieplną, tj. hartowanie i ulepszanie cieplne. Należy jednak pamiętać, że zwiększając wytrzymałość stali, jednocześnie obniża się jej podatność na obróbkę plastyczną. Skrawalność stali również zależy w dużym stopniu od procentowej zawartości węgla w stopie. Dobrą skrawalnością charakteryzują się stale zawierające około 0,25% C.

Stal można podzielić z uwagi na różne kryteria. Ze względu na skład chemiczny, czyli zawartości składników stopowych, dzieli się stal na niestopową, niskostopową i wysokostopową. W stalach niestopowych na jakość zasadniczy wpływ ma procentowa zawartość węgla, która decyduje o właściwościach mechanicznych. W stalach niskostopowych żaden składnik nie występuje w ilości większej niż 5%, natomiast w stalach wysokostopowych co najmniej jeden składnik stopowy powinien występować w ilości minimum 5%.
Z uwagi na podstawowe zastosowanie wyróżniamy stal konstrukcyjną, maszynową, narzędziową i o szczególnych właściwościach fizycznych. Stal konstrukcyjną można podzielić na stal ogólnego przeznaczenia, niskostopową, wyższej jakości, automatową, łożyskową, sprężynową, do ulepszania cieplnego. Z określenia stali można wnioskować o jej głównym zastosowaniu. Stale maszynowe, po odpowiedniej obróbce cieplnej, przeznaczone są na odpowiedzialne części maszyn, takie jak: wały okrętowe i samochodowe, wały korbowe, koła zębate, części sprzęgieł.

Stale narzędziowe węglowe są przeznaczone do wyrobu różnego rodzaju prostych narzędzi oraz elementów przyrządów pomiarowych. Ze stali narzędziowych stopowych wytwarza się bardziej odpowiedzialne narzędzia do obróbki materiału w stanie zimnym lub na gorąco oraz te części przyrządów i narzędzi pomiarowych, które podczas pracy mogą być narażone na ścieranie. Stale te zawierają w swoim składzie dodatki stopowe takich metali, jak: wolfram, wanad, chrom, mangan i inne. Inną grupą stali narzędziowych są stale szybkotnące, z których wykonuje się narzędzia skrawające. Stale te zawierają duże ilości szlachetnych dodatków, takich jak wolfram – do 19%, molibden – do 10%, kobalt – do 10,5%, chrom – do 4,5%. Składniki te powodują, że stale te zachowują twardość i zdolności skrawne w warunkach podwyższonej temperatury – nawet do 600°C.

Do stali o specjalnych właściwościach należy zaliczyć m.in. stale zaworowe – odporne na ścieranie i przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach (do ok. 900°C), stale do pracy w obniżonej temperaturze – na elementy instalacji w przemyśle chemicznym, stale o szczególnych własnościach magnetycznych – do wytwarzania magnesów trwałych.

Spośród dziesiątków gatunków stali warto wymienić jeszcze te, z którymi można często spotkać się w praktyce warsztatowej. Stale odporne na korozję zawierają co najmniej 10,5% chromu oraz nie więcej niż 1,2% węgla. Można je podzielić na stale nierdzewne, żaroodporne i żarowytrzymałe. Zawartość chromu w stali nierdzewnej powoduje wytwarzanie się na jej powierzchni warstwy tlenków, które chronią metal przed korozją. Często w skład tej stali wchodzi również nikiel i wtedy taką stal nazywamy chromo-niklową lub

chromonikieliną. Stale żaroodporne są odporne na korozyjne działanie gazów w podwyższonej temperaturze (powyżej 560°C). Żaroodporność stali jest spowodowana dodatkiem m.in. chromu, aluminium i krzemu, których tlenki na powierzchni stali utrudniają wnikanie tlenu w głąb metalu. Im wyższa jest zawartość tych pierwiastków, tym żaroodporność jest większa. Stale żarowytrzymałe charakteryzują się odpornością na odkształcenia mechaniczne w temperaturze powyżej 560°C. Żarowytrzymałość jest skutkiem dodania do stopu takich składników jak molibden, wolfram, chrom, tytan i inne (w tabeli 1. zestawiono wpływ ważniejszych dodatków stopowych na właściwości stali).

Żeliwo jest wysokowęglowym stopem żelaza, zanieczyszczonym takimi pierwiastkami jak krzem, mangan, fosfor, siarka i innymi składnikami zawierającym od ok. 2% do 4,5% węgla. Żeliwo otrzymuje się przez przetapianie surówki z dodatkami złomu stalowego lub żeliwnego w piecach zwanych żeliwniakami. Tak powstały materiał stosuje się do wykonywania odlewów. Żeliwo charakteryzuje się niewielkim, 1–2% skurczem odlewniczym, łatwością wypełniania form, a po zastygnięciu dobrą skrawalnością. Żeliwo jest materiałem kruchym, nie nadaje się do obróbki plastycznej i posiada niewielką na odporność na rozciąganie. Oprócz łatwości odlewania w formy żeliwo ma dużą zdolność tłumienia drgań i jest odporne na ścieranie. Zaletą jest też relatywnie niski koszt wytworzenia.

Odlewy żeliwne często poddaje się procesowi sezonowania w celu zmniejszenia wewnętrznych naprężeń, które mogłyby doprowadzić do odkształceń lub uszkodzenia wyrobu. Żeliwo dzięki wysokiej zawartości węgla ma dobrą odporność na korozję.

W zależności od struktury wewnętrznej, dodatków stopowych i obróbki cieplnej można otrzymać różne rodzaje żeliwa. Do najważniejszych należy zaliczyć żeliwo szare, białe, ciągliwe, stopowe. Nazwa żeliwa szarego pochodzi od faktu, iż jego przełom ma szary kolor, ponieważ zawarty w nim węgiel występuje w postaci grafitu. Uznawane za żeliwo wyższej jakości jest bardziej ciągliwe, łatwiej obrabialne, charakteryzuje się dobrą lejnością i posiada mniejszy skurcz odlewniczy (rzędu 1,0%) w porównaniu do żeliwa białego. Wytwarza się z niego odlewy korpusów obrabiarek, bloków pomp, sprężarek i silników. Żeliwo białe w przełomie ma jasnoszary kolor gdyż zawarty węgiel występuje w postaci kruchego cementytu. Uznawane za żeliwo niższej jakości jest mniej ciągliwe, gorzej obrabialne, charakteryzuje się nie najlepszą lejnością i posiada większy skurcz odlewniczy (do 2,0%) niż żeliwo szare. Jest to żeliwo kruche i bardzo trudno obrabialne, nie nadaje się na części konstrukcyjne. Jest materiałem wyjściowym do otrzymywania innych żeliw. W wyniku długotrwałego wyżarzania żeliwa białego zachodzą w nim zmiany strukturalne, a otrzymane żeliwo nazywamy ciągliwym. Ma ono bardzo dobre własności wytrzymałościowe porównywalne do stali. Przez dodanie składników stopowych, takich jak krzem, nikiel, chrom, molibden, aluminium i inne, można modyfikować właściwości fizyczne i chemiczne żeliwa. Otrzymamy wtedy różne typy żeliw stopowych: odporne na korozję (zawiera nikiel, chrom, molibden), kwasoodporne (dodatek krzemu), żarowytrzymałe (zawierające mangan i krzem).

W praktyce warsztatowej mamy też często do czynienia ze staliwem. Jest to odlany w formy odlewnicze stop żelaza z węglem, niepoddany obróbce plastycznej. Zawartość węgla w staliwie nie przekracza 2,0%, a ilość typowych domieszek i dodatków stopowych jest mniejsza niż 1,0%. Właściwości mechaniczne staliwa są nieco niższe niż właściwości stali o podobnym składzie chemicznym. W porównaniu do żeliwa właściwości mechaniczne są

znacznie lepsze – można je obrabiać plastycznie, a jeżeli staliwo zawiera mniej niż 0,25% węgla, jest również dobrze spawalne. Czasami można się spotkać z dość uproszczoną definicją staliwa, która mówi że jest to pierwotna forma stali, która nie została jeszcze poddana obróbce plastycznej oraz termicznej.

Literatura pomocnicza
Figurski J., Popis S., Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi, WSiP, Warszawa 2015.
Mac S., Obróbka metali z materiałoznawstwem, WSiP, Warszawa 1999.
Poradnik GARANT. Obróbka skrawaniem. Hoffman Group2011.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Przygotowanie powierzchni w lakiernictwie pojazdowym – szlif ręczny.

W niniejszym odcinku „Festool radzi” zajmiemy się kontynuacją tematyki przygotowania powierzchni w lakiernictwie pojazdowym. Tym razem omówimy szlifowanie ręczne z zastosowaniem wyposażenia i materiałów ściernych do tego przewidzianych.

 

Prace związane z przygotowaniem powierzchni w lakiernictwie pojazdowym w szerokim zakresie wykonujemy stosując szlif maszynowy. W naszym cyklu opisaliśmy już zagadnienia związane ze stosowaniem szlifierek o napędzie elektrycznym, a ostatnio również szlifierek o napędzie pneumatycznym pracujących w systemie IAS 2. Ze względu na zróżnicowane ukształtowanie obrabianych elementów karoserii pojazdów nie wszystkie profile i przetłoczenia możemy szlifować

w 100 % maszynowo. Szlif zgrubny, pośredni i wykańczający w niewielkim zakresie wykonujemy w dalszym ciągu techniką ręczną. Jest to związane z niebezpieczeństwem przeszlifu na krawędziach elementów albo skomplikowanych przetłoczeniach.  Maszyna daje nam szybkość i dokładność na większych powierzchniach, natomiast szlif ręczny jest w niektórych miejscach bezpieczniejszy i dopasowany do kształtu szlifowanego elementu. Klasyczne materiały do szlifowania ręcznego takie jak włókniny ścierne czy papier ścierny na podłożu gąbkowym możemy trzymać bezpośrednio w dłoni, ewentualnie zastosować różnego rodzaju podkładki, bądź klocki szlifierskie (fot. 1.). W ofercie Festool znajdziemy również klocki szlifierskie dopasowane do krążków, albo arkuszy ściernych o wymiarach takich jakie są produkowane do wykorzystania w procesie szlifowania maszynowego. Istnieją również bardziej zaawansowane i przyjazne dla szlifierza klocki szlifierskie do których możemy podłączyć odsysanie (fot. 2.). Klocki te produkowane są w czterech wymiarach stóp: 80×400 mm, 80×200 mm, 115×226 mm oraz 80×130 mm. Największy z nich o nazwie HSK-A 80×400 korzysta z materiałów ściernych przewidzianych dla szlifierki Festool LRS 400. Arkusze ścierne ułożone są w kartonie tkaniną welurową do góry co ułatwia ich szybkie mocowanie do stopy szlifierskiej. Wystarczy przyłożyć stopę klocka do papieru (bez wyjmowania pojedynczego arkusza z pudełka) (fot. 3.). Perforacja papieru będzie odpowiednio dopasowana do otworów odsysających w stopie (fot. 4.). Ten rodzaj wydłużonego klocka szlifierskiego pomaga nam wyprowadzić powierzchnię przed zastosowaniem szlifu maszynowego (fot. 5.). Klocek szlifierski HSK-A 80×200 korzysta z połowy arkusza 80×400 (fot. 6.). Wszystkie cztery klocki szlifierskie HSK-A posiadają konstrukcję umożliwiającą szybkie zamocowanie adaptera do którego podłączamy końcówkę węża od odkurzacza przemysłowego (fot. 7.). Adapter wyposażono w obrotową kryzę umożliwiającą szybką regulację intensywności odsysania (fot. 8.). Klocek szlifierski HSK-A 80×400 przewidziany jest do pracy oburącz, a pozostałe trzy do pracy jedną ręką (fot. 9.). Do mocowania krążków D 150 mm stosowanych w szlifierkach przewidziane są klocki szlifierskie HSK-D 150 (fot. 10.). Materiał ścierny który przy szlifowaniu maszynowym nie jest już efektywny możemy jeszcze z powodzeniem zastosować do pracy ręcznej (fot. 11.). Klocki te występują w wersji o strukturze twardej (do płaskich elementów) oraz miękkiej (elastycznej – zalecanej do elementów lekko przetłoczonych) (fot. 12.). Kształt części uchwytowej klocka jest ergonomicznie wyprofilowany dzięki czemu szlifujemy z dużym wyczuciem (fot. 13.). W ofercie Festool znajdziemy również materiały ścierne Granat Soft konfekcjonowane w rolkach zawierających 200 sztuk arkuszy o wymiarach 115×120 mm. Na rolce materiał ścierny jest fabrycznie ponacinany i odrywamy potrzebną ilość formatek przerywając tylko podkład gąbkowy (fot. 14.). Dzięki takiej budowie materiał nie rysuje krawędzią. Granat Soft dostępny jest w granulacjach od P 120 do P 800 i doskonale nadaje się do szlifowania przetłoczeń (fot. 15 i 16.) i krzywizn oraz delikatnego szlifu na krawędziach elementów (fot. 17.). W przypadku gdy potrzebujemy materiału ściernego przestrzennego Festool oferuje włókniny ścierne do pracy ręcznej do wyboru w rodzajach: Veryfine 320 (kolor bordowy), Ultrafine 800 (kolor szary) oraz Microfine 1000 (kolor złocisty) (fot. 18.). Tam gdzie miejsca szlifowane maszyno albo ręcznie wcześniej omawianymi technikami trzeba dobrze wymatować możemy zastosować te właśnie włókniny (fot. 19 do 22.).

 

Fot. 1. Wyposażenie i materiały

ścierne do szlifu ręcznego.

 

Fot. 2. Klocki szlifierskie do szlifu ręcznego z możliwością podłączenia odsysania.

 

Fot. 3. Szybkie mocowanie materiału ściernego na klocku szlifierskim.

 

Podpis: Fot. 4. Materiały ścierne o wymiarach stosowanych dla szlifierki LRS 400.

 

Fot. 5. Typowe zastosowanie długiego klocka szlifierskiego.

 

Fot. 6. Klocek . HSK-A 80×200 potrzebuje połowy arkusza papieru ściernego 80×400 mm

 

Fot. 7. Szybki montaż przyłącza węża odsysającego pył.

 

Fot. 8. Kryza obrotowa umożliwiająca redukcję podciśnienia.

 

Fot. 9. Szlifowanie jedną ręką nawet przy użyciu dużego klocka HSK-A 115×226.

 

Fot. 10. Krążki do szlifu maszynowego mogą być wykorzystane na klocku HSK-D 150.

 

Fot. 11. Szybkie i precyzyjne mocowanie krążka szlifierskiego na klocku HSK-D 150.

 

Fot. 12. Klocek HSK-D 150 W o strukturze miękkiej przydatny do szlifowania przetłoczeń.

 

Fot. 13. Ergonomiczny kształt klocka HSK-D 150.

 

 

Fot. 14. Materiał ścierny Granat Soft konfekcjonowany w rolki.

 

Fot. 15. Materiał na gąbce dobrze układa się w przetłoczeniach.

 

Fot. 16. Stosując odpowiednią granulację materiałów Granat Soft możemy opracować również głębsze przetłoczenia.

 

 Fot. 17. Ręczne doszlifowanie krawędzi elementu.

 

Fot. 18. Włókniny ścierne w trzech rodzajach.

 

Podpis: Fot. 19. Poprawka matowania na przetłoczeniu.

 

Fot. 20. Ręczne matowanie przetłoczenia błotnika.

 

Fot. 21. Ręczne matowanie krawędzi elementu.

 

Fot. 22. Dokładne matowanie nawet w głębszych przetłoczeniach.

 

 

Zestawienie podstawowego wyposażenia:

 

Wyszczególnienie

Typ

Nr katalog.

Uwagi

1.

Klocek szlifierski – zestaw

HSK-A-Set

497 101

 

2.

Klocek szlifierski

HSK-A 80×130

496 962

*)

3.

Klocek szlifierski

HSK-A 115×226

496 963

*)

4.

Klocek szlifierski

HSK-A 80×400

496 964

*)

5.

Klocek szlifierski

HSK-A 80×200

496 965

*)

6.

Klocek szlifierski

HSK-D 150 W

495 965

 

7.

Klocek szlifierski

HSK-D 150 H

495 966

 

8.

Klocek szlifierski

HSK-80×133 H

495 967

 

9.

Materiały ścierne

 

 

**)

 

 

 

 

 

 

  *) – w zakresie dostawy zestawu HSK-A-Set

**) – rodzaj i granulacje zależne od zastosowania

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu