Markety DIY w Niemczech, Austrii i Szwajcarii w 2022 r.

Zdaniem BHB, branża DIY w Niemczech, Austrii i Szwajcarii (kraje DACH) pozostaje na stabilnym wzrostowym kursie, pomimo kryzysowego 2022 roku.

Rynek DIY w Niemczech w 2022 roku

Jak poinformowało BHB (Handelsverband Heimwerken, Bauen und Garten e.V.), sieci DIY i home improvement w Niemczech zakończyły rok 2022 z łączną sprzedażą na poziomie 21,92 mld euro, co oznacza wzrost o +7,8% (według skorygowanej bazy – +7,2%). Jednakże realny wzrost wyniósł tylko +0,9%. Był on niewątpliwie generowany w dużej mierze przez podwyżki cen wynikające z inflacji, których sektor DIY nie mógł uniknąć. W przypadku niemieckich centrów DIY (marketów typu dom i ogród) i

ogrodniczych w ub.r. wystąpił wyraźny tu efekt hamujący. – Po pandemicznych zaburzeniach w logistyce produkcji i dostaw nasi detaliści wypełnili swoje magazyny, płacąc za produkty jeszcze „normalne” ceny – stwierdził dr Peter Wüst dyrektor generalny BHB (Handelsverband Heimwerken, Bauen und Garten e.V.). – Dlatego nieuniknione korekty cen dotarły na rynek z pewnym opóźnieniem. Wyraźnie jednak były zauważalne osłabiające popyt negatywne nastroje konsumenckie klientów zszokowanych rosyjską agresją wojenną. Nie objęły one jednak wszystkich asortymentów, tj. m.in. źródeł energii i produktów używanych w remontach itp. Największe spadki zanotowały sezonowe artykuły rekreacyjne i meble ogrodowe. Taka sytuacja wyraźnie pokazała, że konsumenci są ostrożni i niechętnie dokonują zakupów, które nie są niezbędne.
Spadkowi popytu towarzyszył wzrost kosztów operacyjnych w związku ze wzrostem cen energii potrzebnej np. do ogrzewania sklepów wielkopowierzchniowych. René Haßfeld, dyrektor finansowy BHB (dyrektor generalny BHB), twierdzi, że branża DIY stoi obecnie w obliczu istotnych wyzwań, ale nie w sytuacji zagrażającej jej istnieniu, tak jak inne sektory handlu detalicznego. – Sieci DIY są stale na kursie wzrostu, o czym świadczy, że poziom ich obrotów sprzed kryzysu w 2019 r. wynoszący 19,5 mld euro został przekroczony również w ub.r. (CAGR 22/19 +4,0%), nawet jeśli uwzględni się efekty inflacji – ocenił René Haßfeld. W ich przypadku produkty z takich obszarów asortymentowych, jak materiały budowlane, sanitarne/ogrzewanie, narzędzia, ogród i pokrycia ścian/podłóg należały do motorów wzrostu zarówno w perspektywie długo-, jak i krótkoterminowej.

Rynek DIY w Austrii i Szwajcarii w 2022 roku

W Austrii wielkość rynku DIY w 2022 r. wyniosła 3,17 mld euro, co oznacza wzrost +4,2%. Średnia CAGR liczona od 2019 r. pokazuje wzrost austriackiego rynku DIY o +5,8% i jego wieloletnią stabilność, mimo wspomnianych perturbacji: inflacji, zwiększenia cen energii itd. Z kolei w Szwajcarii odnotowano w ub.r. spadek rynku DIY o -5,2% do wartości 3,72 mld CHF, który jednakże poprzedziła koniunktura z dwucyfrowymi stopami wzrostu w 2020 r. Dlatego kraj ten w dłuższej perspektywie czasowej liczonej od 2019 r. odnotował dodatni średni wzrost (CAGR) na rynku DIY w wysokości +3,4%. Oznacza to, że szwajcarskie centra DIY i ogrodnicze są nadal w fazie stabilnego wzrostu.

Spadek udziału sprzedaży e-commerce w 2022 roku

Co ważne, odnotowano spadek udziału sprzedaży z e-commerce. W przypadku centrów DIY i ogrodniczych tradycyjna (tj. odbywająca się realnie) sprzedaż jest ich głównym źródłem przychodów, które nie maleje. Oznacza to, że klienci szukają bezpośredniego kontaktu z produktami, a do tego – co też istotne – mogą skorzystać z porad w sklepie. Dlatego nadal w mocy pozostaje twierdzenie, że sytuacja sieci centrów DIY i ogrodniczych pozostaje od wielu lat prawie niezmienna i nie wykazuje oznak jakiejkolwiek erozji, nawet podczas licznych kryzysów i przemian na rynku.
W Niemczech, Austrii i Szwajcarii w dalszym ciągu największy udział w rynku DIY mają markety budowlane o powierzchni sprzedażowej od 5000 do 7500 m kw. (25%), po nich są markety średniej wielkości od 3000 do 5000 m kw. (20%) i duże od 7500 do 10.000 m kw. (20%). 12% z nich, czyli 239

sklepów, ma powierzchnię sprzedaży powyżej 10.000 m kw.

Rynek DIY w 2023 roku bez prognozy BHB

Według BHB podawanie liczbowej prognozy na cały rok 2023 nie jest celowe z powodu bardzo zmiennej sytuacji na rynku. Z pewnością wiele będzie zależało od globalnego poziomu cen energii, ewentualnej stabilizacji łańcuchów dostaw itp. oraz od tego, jak będą kształtować się struktury kosztów, a przede wszystkim nastroje konsumentów. Według BHB, branża DIY w Niemczech, Austrii i Szwajcarii postawiła sobie jasny cel – stabilny wzrost zgodny z krajową stopą inflacji. – Już w czasie pandemii, podczas blokad i licznych ograniczeń w handlu branża DIY udowodniła, że mimo wszelkich przeszkód znajduje sposoby, aby zaopatrzyć klientów we wszystkie produkty potrzebne w domu i ogrodzie – konkluduje rzecznik Zarządu BHB Franz-Peter Tepaß.

pins

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments