Małe szlifierki kątowe Bosch z hamulcem magnetycznym tarczy
Obserwując obecny rozwój technologiczny elektronarzędzi, wprowadzane przez producentów zmiany konstrukcyjne można podzielić na znaczące i kosmetyczne. Firma Bosch skupia się głównie na tych pierwszych, poprawiając min. poziom bezpieczeństwa użytkowania elektronarzędzi. Nie jest inaczej w przypadku „świeżutkich” szlifierek kątowych, które wyposażono w magnetyczny hamulec zatrzymujący tarczę w czasie do 70% krótszym w porównaniu z urządzeniami bez hamulca.
Można by napisać, że szlifierka kątowa z hamulcem to żadna nowość. Takie elektronarzędzia, w których stosuje się mechanizm szybkiego zatrzymywania tarczy po wyłączeniu zasilania, są obecne w ofertach producentów od wielu lat. Kiedyś może
taka informacja robiłaby wrażenie, ale dzisiaj wydaje się być klasyką. Niemieccy inżynierowie sprawili jednak, że najzwyklejszy hamulec w szlifierce kątowej stał się bardzo istotnym elementem konstrukcji.
Seria nowych szlifierek kątowych Bosch GWS 12/15-125 CIX/CIEX/CIPX/CIEPX Professional to maszyny wyposażone w silniki o mocy 1200 lub 1500 W. W elektronarzędziach tych stosuje się tarcze o średnicy 125 mm. Obie konfiguracje silnikowe oferowane są w czterech wersjach: standardowej (CIX), standardowej z regulacją prędkości obrotowej (CIEX), z włącznikiem czuwakowym (CIPX) oraz z włącznikiem czuwakowym i regulacją prędkości obrotowej (CIEPX).
Wszystkie nowe modele zostały wyposażone w najnowszej generacji hamulec, który zatrzymuje tarczę po wyłączeniu zasilania w czasie do 70% krótszym w porównaniu do modeli bez hamulca. Tak znacznie skrócony czas hamowania wynika z konstrukcji mechanizmu hamującego .Okazuje się bowiem, że hamulec w nowych szlifierkach Boscha to wersja magnetyczna. Zasada działania tego rozwiązania jest bardzo prosta. Zacznijmy od opisu jego konstrukcji złożonej z trzech głównych elementów – dwóch pierścieni magnetycznych i umieszczonego między nimi nieruchomego pierścienia miedzianego. Dolny pierścień magnetyczny jest na stałe zamocowany do zabieraka osadzonego ściśle na wrzecionie. Drugi (górny) zamontowano w dolnej części kola zębatego przekładni, która z kolei jest luźno osadzona na wrzecionie. Koło zębate ma 3 rowki, w których umieszczone są wypusty zabieraka. Dzięki tej konstrukcji koło zębate ma ograniczony obrót wokół wrzeciona do 22,5 . Pierścień miedziany jest nieruchomy. Oba pierścienie magnetyczne zbudowane są z 16 segmentowych magnesów ułożonych do siebie różnoimiennymi biegunami przemiennie co 22,5°. W stanie spoczynku (kiedy szlifierka nie pracuje) pierścienie są tak ustawione, że różnoimienne bieguny magnesów „trafiają” na siebie (N na S oraz odwrotnie) i przyciągają się. W momencie rozruchu maszyny siła generowana przez silnik obraca koło zębate wraz pierścieniem górnym (pokonując siłę przyciągania magnesów) do momentu oparcia się końca rowków o wpusty zabieraka, tj. dokładnie o 22,5° (zasada działania sprzęgła kłowego) i dalej napęd przekazywany jest na wrzeciono. Wraz z kołem zębatym obraca się również górny pierścień magnetyczny, a w rezultacie bieguny jednoimienne obu pierścieni magnetycznych pokrywają się (N do N i S do S) – nie ma więc pomiędzy nimi magnetycznej siły przyciągania. Przy wyłączeniu zasilania koło zębate zwalnia i dochodzi do powrotnego przesunięcia się koła zębatego wraz pierścieniem magnetycznym o 22,5° (oparcie się zabieraków o przeciwległy koniec rowków). Powoduje to równoczesne pokrycie się biegunów różnoimiennych pierścienia górnego i dolnego. Skutkiem tego jest indukowanie się prądów wirowych w nieruchomym pierścieniu miedzianym i powstanie siły hamującej, która zatrzymuje wrzeciono wraz z tarczą. To proste i jak zostało wykazane w testach najskuteczniejsze rozwiązanie na rynku stosowane w małych szlifierka kątowych zostało opatentowane przez firmę Bosch.
Schemat konstrukcji hamulca magnetycznego
Jakie są więc zalety takiego rozwiązania hamulca tarczy? Pierwsza jest taka, że system hamujący w nowych szlifierkach Bosch jest w 100% niezależny od dopływu prądu. W niektórych narzędziach stosuje się hamulce, które w swojej konstrukcji wykorzystują obecność szczotek i komutatora. Wada ich jest taka, że w momencie odcięcia prądu hamulec przestaje po prostu działać. W rozwiązaniu Boscha nie ma znaczenia, czy prąd „dochodzi”
do narzędzia czy nie, tarcza i tak zostanie zawsze zatrzymana. Drugą zaletą tego rozwiązania jest trwałość. W przeciwieństwie do elektronarzędzi, które wykorzystują hamulce mechaniczne, tutaj żaden element konstrukcyjny nie trze o siebie i nie ulega zużyciu. Jeśli dodamy, że całe rozwiązanie jest bardzo szczelne, tj. zabezpieczone przed wnikaniem do niego kurzu czy smaru, to otrzymamy całkowicie bezobsługowy i bezawaryjny hamulec. Trzecią zaś jego zaletą jest całkowita neutralność w stosunku do reszty podzespołów szlifierki. Hamulce elektryczne negatywnie oddziałują na towarzyszące im podzespoły. Np. w hamulcu elektrycznym szybciej zużywają się szczotki i komutator.
Hamulec magnetyczny to rozwiązanie, które nie tylko podnosi komfort pracy i znacząco ją przyspiesza. Dzięki temu można szlifierkę odłożyć na bok praktycznie natychmiast po zakończeniu obróbki materiału, ale także podnosi jej bezpieczeństwo. Jego świetnym uzupełnieniem jest włącznik czuwakowy w modelach z literą „P”. Nie ma blokady, więc żeby maszyna pracowała, operator musi cały czas wciskać przycisk włącznika. To rozwiązanie (zwane też deadman switch) ma ustrzec zarówno pracowników przed obrażeniami, jak i obrabiany materiał przed zniszczeniem w momencie utraty kontroli nad działającym elektronarzędziem.
Nowe małe szlifierki Bosch wyposażone są również w wiele innych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo użytkownika. We wszystkich modelach znajdziemy sprzęgło system KickBack Stop, który wyłącza narzędzie w chwili zakleszczenia się tarczy. Rozwiązanie wykorzystuje układ elektroniczny, a dokładniej mikroprocesor, który zatrzymuje narzędzie w momencie wykrycia nagłego zmniejszenia obrotów i w ten sposób eliminuje ryzyko „odbicia” szlifierki od obrabianego materiału czy rozerwania ściernicy.Miękki start z kolei zapewnia łagodny rozruch szlifierki bez charakterystycznego dla maszyn bez tego układu „kopnięcia”. Co ważniejsze, zabezpiecza on instalację zasilającą przed przeciążeniami spowodowanymi nagłym wzrostem zapotrzebowania na prąd. System Constant Electronic odpowiada z kolei za stabilizację obrotów pod zmiennym obciążeniem. Nawet szlifierka mocno dociśnięta do ciętego lub szlifowanego elementu pracuje dzięki temu rozwiązaniu z maksymalną wydajnością. I na koniec jest jeszcze system restart protection, który zapobiega samoistnemu włączeniu się maszyny po nagłym zaniku napięcia w sieci zasilającej. Dodatkowo w modelach oznaczonych literą „E” znajdziemy regulację prędkości obrotowej za pomocą pokrętła. Wersje w nią wyposażone przeznaczone są dla specjalistów zajmujących się obróbką „trudnych” materiałów (kamień, stal nierdzewna).
Ważnym elementem podnoszącym komfort pracy nowymi szlifierkami jest system antywibracyjny Vibration Control. Jego głównym „składnikiem” jest antywibracyjna rękojeść boczna. Uchwyt wykonany z elastycznych połączeń i pokryty antypoślizgowym materiałem softgrip redukuje nawet o 50% drgania przenoszone na ręce operatora. Warto tu wspomnieć o bezpiecznym gwincie wrzeciona M14x1,5, który uniemożliwia odkręcenie osprzętu podczas hamownia.
Reasumując, nowe szlifierki Boscha dzięki magnetycznemu hamulcowi wybiegowemu oferują nowy wyższy poziom bezpieczeństwa pracy i dzięki zastosowaniu mocnych silników i układów elektronicznych zapewniają efektywniejszą pracę. Dostępne są w opakowaniach kartonowych.
Dane techniczne szlifierek kątowych Bosch GWS 12/15-125 CIX/CIEX/CIPX/CIEPX Professional
Model | GWS 12-125 CIX | GWS 12-125 CIEX | GWS 15-125 CIX | GWS 15-125 CIEX |
Moc nominalna (W) | 1.200 | 1.200 | 1.500 | 1.500 |
Obroty (min-1) | 11.500 | 2.800-11.500 | 11.500 | 2.800-11.500 |
Moc skuteczna (W) | 520 | 520 | 700 | 700 |
Czas hamowania tarczy (s) | 2,7* | 2,7* | 3,0* | 3,0* |
Wymiary wrzeciona | M14x1,5 | M14x1,5 | M14x1,5 | M14x1,5 |
Średnica tarczy (mm) | 125 | 125 | 125 | 125 |
Wymiary (dł. x wys., mm) | 297 x 103 | 297 x 103 | 311 x 103 | 311 x 103 |
Włącznik z boku | + | + | + | + |
Włącznik czuwakowy | – | – | – | – |
Waga (kg) | 2,3 | 2,3 | 2,5 | 2,5 |
* Wartości dla tarczy szlifierskiej 6,0 x 125 mm
Dane techniczne szlifierek kątowych Bosch GWS 12/15-125 CIX/CIEX/CIPX/CIEPX Professional
Model | GWS 12-125 CIPX | GWS 12-125 CIEPX | GWS 15-125 CIPX | GWS15-125 CIEPX |
Moc nominalna (W) | 1.200 | 1.200 | 1.500 | 1.500 |
Obroty (min-1) | 11.500 | 2.800-11.500 | 11.500 | 2.800-11.500 |
Moc skuteczna (W) | 520 | 520 | 700 | 700 |
Czas hamowania tarczy (s) | 2,7* | 2,7* | 3,0* | 3,0* |
Wymiary wrzeciona | M14x1,5 | M14x1,5 | M14x1,5 | M14x1,5 |
Średnica tarczy (mm) | 125 | 125 | 125 | 125 |
Wymiary (dł. x wys., mm) | 305 x 103 | 305 x 103 | 319 x 103 | 319 x 103 |
Włącznik z boku | – | – | – | – |
Włącznik czuwakowy | + | + | + | + |
Waga (kg) | 2,3 | 2,3 | 2,5 | 2,5 |
* Wartości dla tarczy szlifierskiej 6,0 x 125 mm