MAKSIMUM AKUMULATOROWEJ MOCY: MŁOT KOMBI SDS-MAX MAKITA DHR400

Akumulatorowe młoty SDS-max zadomowiły się już na profesjonalnym rynku narzędziowym. Doskonałym tego przykładem, jest młot kombi SDS-max Makita DHR400.

 

Omawianie konstrukcji młota kombi SDS-max Makita DHR400 zaczniemy od systemu zasilania, bo on w przypadku urządzeń o dużym zapotrzebowaniu na energię jest podstawą ich efektywnego działania. Makita w DHR400 zastosowała bardzo wydajny energetycznie, ekonomiczny oraz praktyczny system zasilania wykorzystujący dwa akumulatory Li-Ion 18 V połączone szeregowo. Tworzą one 36-woltowe ogniwo o dużej mocy. W omawianym młocie możemy używać systemowych akumulatorów Makity o napięciu 18 V i pojemnościach 1.5, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0 lub 6.0 Ah. System 2 x 18 V w przypadku

omawianego młota to zatem wysoce elastyczne rozwiązanie pod względem oferowanych mocy i znacznie ekonomizujące koszty zakupu sprzętu, gdyż do jego zasilania możemy wykorzystać posiadane i jednocześnie bardzo popularne akumulatory 18-woltowe. Na jednym ładowaniu zestawu dwóch akumulatorów Li-Ion o pojemności 5.0 Ah (2 x BL1850B) młotem Makita DHR400 wywiercimy 25 otworów o średnicy 18 mm i głębokości 140 mm w betonie mającym twardość 40 N/mm2. Istotną częścią systemu zasilania, który zastosowano w młocie Makita DHR400, jest elektronika optymalizująca jego działanie. Mamy więc ochronę antyprzeciążeniową silnika oraz optymalizację i monitoring zasilania akumulatorowego. Elektronika nie dopuszcza do przegrzania, przeciążenia oraz nadmiernego rozładowania litowo-jonowych ogniw akumulatorów. Informuje również za pomocą diodowych wskaźników o poziomie ich naładowania.

 

Gdy przyjrzymy się budowie akumulatorowego młota kombi Makita DHR400 klasy SDS-max, to okazuje się, że jest on klasycznie skonstruowany. Ma budowę „L” – czyli silnik w pozycji prostopadłej do osi wiercenia oraz rękojeść „D”. Młot, tak jak wszystkie tego typu elektryczne urządzenia, wyposażony jest w 1-biegową przekładnię, elektro pneumatyczny mechanizm udarowy i narzędziowy uchwyt SDS-max. Od urządzeń przewodowych różni się głównie rodzajem jednostki napędowej i zasilaniem. I tak w młocie Makita DHR400 zastosowano silnik bezszczotkowy. Przy obrotach 250–500/min za pośrednictwem elektro pneumatycznego mechanizmu udarowego generuje on udary o energii 8 J – mierzone według standardu EPTA, 11,4 J – według standardów fabrycznych japońskiego producenta, oraz częstotliwości udarów 1450–2900/min.

Makita DHR400 oferuje dwa tryby pracy: wiercenie udarowe i kucie. Do ich wyboru służy pokrętło funkcyjne znajdujące się na górze obudowy mechanizmów młota. Trzecie jego ustawienie umożliwia regulację pozycji dłuta względem powierzchni obrabianej.
Młot Makita DHR400 ma najwyższy stopień zaawansowania technicznego, dostępny obecnie na rynku. Japońscy inżynierowie zastosowali w nim rozbudowaną elektronikę mikroprocesorową. Jej funkcje to: łagodny rozruch, hamulec wrzeciona działający w momencie wyłączenia urządzenia, stabilizacja obrotów silnika pod zmiennym obciążeniem i 5-stopniowa regulacja obrotów od 250 do 500/min oraz częstotliwości udarów w zakresie 1450–2900/min. Makitą DHR400 efektywnie wywiercimy w betonie za pomocą wierteł SDS-max otwory o średnicy do 40 mm, zaś koronami SDS-max – do 105 mm.

 

Testowany młot Makita DHR400, jak przystało na tego rodzaju urządzenie, wyposażony jest też w mechaniczne sprzęgło przeciążeniowe rozłączające napęd od wiertła w momencie jego zakleszczenia w materiale obrabianym. Warto tu odnotować, że współdziałanie sprzęgła i hamulca wrzeciona zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa pracy.
Kolejnym ważnym rozwiązaniem zastosowanym w prezentowanym sprzęcie, z którego słynie Makita, jest system antywibracyjny AVT (Anti-Vibration Technology) z przeciwwagą i sprężyną amortyzującą odbicia wiertła lub dłuta oraz amortyzowanym mocowaniem rękojeści głównej. Dzięki temu Makita DHR400 odznacza się bardzo niskim poziomem wibracji: 5 m/s2 w przypadku wiercenia udarowego i 4,5 m/s2 w wypadku kucia (niepewność pomiarowa dla obu rodzajów pracy – 1,5 m/s2). Testowanym sprzętem można więc zgodnie z antywibracyjną dyrektywą UE pracować w sposób ciągły przez 9 godz. Jest to w zupełności wystarczające, ponieważ średni ciągły czas pracy młota SDS-max, statystycznie rzecz ujmując, nie przekracza 3 godz. w ciągu 8-godzinnego dnia roboczego. Ekspozycję operatora na drgania ogranicza nie tylko system AVT, ale też

sam mechanizm udarowy, który na biegu jałowymi nie generuje uderzeń (system Soft No Load). Zaczyna on pracować dopiero w momencie zetknięcia wiertła lub dłuta z materiałem obrabianym. Rozwiązanie to, eliminując tzw. puste udary, zwiększa również żywotność uchwytu SDS-max oraz wydłuża czas pracy akumulatorów.

 

Testowany akumulatorowy młot Makita DHR400 został wykonany w Extreme Protection Technology (XPT). Jest więc zabezpieczony przed pyłem i wilgocią. Stanowi też wzór ergonomii. Jest doskonale wyważony, a jego rękojeść główną pokryto miękką wykładziną antypoślizgową. Użytkownik ma też do dyspozycji dwa rodzaje uchwytów pomocniczych: prosty i zamknięty (stosowany wyłącznie do kucia). Można je ustawiać w dowolnej pozycji kątowej (0–360°). W młocie Makita DHR400 znajdziemy też podwójną diodę LED silnie doświetlającą pole pracy. Elektronarzędzie w zależności od użytego wyposażenia waży od 7,3 do 8,1 kg (zgodnie ze standardem EPTA).

Makita DHR400 może współpracować z odkurzaczami przemysłowymi i warsztatowymi. Służą do tego skonstruowane przez japońskich inżynierów adaptery do odsysania zwiercin oraz skuwanego urobku. Dlatego bardzo ważną innowacją zastosowaną w przedstawianym młocie jest Auto-start Wireless System (AWS) wykorzystujący technologię łączności Bluetooth 4.1. Umożliwia on zdalne włączanie/wyłączanie odkurzacza bezprzewodowego Makita DVC864L po uprzednim sparowaniu urządzeń. Efekt działania systemu AWS jest więc identyczny z efektem działania automatyki uruchamiania/zatrzymywania przemysłowego odkurzacza przewodowego za pośrednictwem elektronarzędzia podłączonego do niego kablem.

 

Naszym zdaniem akumulatorowym młotem kombi SDS-max Makita DHR400 z powodzeniem zastąpimy tego typu urządzenia przewodowe klasy 7–8 kg bez utraty wydajności pracy, zyskując pełną mobilność i możliwość prowadzenia robót w miejscach niezelektryfikowanych. Wysoka efektywność wiercenia i kucia, innowacyjność oraz możliwość bezpyłowej pracy to, naszym zdaniem, największe zalety prezentowanego sprzętu.

pins

 

Dane techniczne akumulatorowego młota kombi SDS-max Makita DHR400

Obroty na biegu jałowym250-500/min
Częstotliwość udarów na biegu jałowym1450-2900 /min
Energia udaru (EPTA)8 J
Maks. średnica wiercenia w betonie (wiertło SDS-max)40 mm
Maks. średnica wiercenia w betonie (korona SDS-max)105 mm
Uchwyt narzędziowy typuSDS-Max
Wymiary (długość całkowita)473 mm
Waga z 2 akumulatorami (EPTA)*7,3 – 8,1 kg
Rodzaj udaruelektropneumatyczny

*BL1830B/BL1840B/BL1850B

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments