Majowy barometr Carrefour: koniunktura maleje

Majowa wartość barometru Carrefour (BC) – wskaźnika koniunktury konsumenckiej – wyniosła -15,5 punktu (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek wartości barometru w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 punktu i dalsze utrzymywanie się jego wartości poniżej zera, co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Warto jednak zaznaczyć, że średnia wartość barometru Carrefour w 2013 roku jest wyższa, niż średnia dla roku 2012.

 

Na zmianę wartości BC negatywnie wpłynęły: obniżenie skłonności konsumentów do zakupów, spadek bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów

i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Spadek wartości BC łagodzony był przez: wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek inflacji.

Pomimo spadku notowania BC, warto zwrócić uwagę, że nastąpił on po dwóch kolejnych miesiącach wzrostu. Dzięki temu jego średnia wartość w pierwszych miesiącach 2013 roku jest nieco wyższa niż średnia w całym roku 2012. Wyraźnie ujemna wartość wskaźnika wskazuje jednak na utrzymywanie się złego stanu koniunktury gospodarczej. Najniższa od wielu lat dynamika spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego i wynikającej z tego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

– Wiemy, jak ważna jest codzienna ekonomia dla rodzinnych budżetów naszych klientów, szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego – mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska. – Dlatego nieustannie staramy się, by z Carrefour konsumenci wyszli na plus, a nasza oferta była skrojona na miarę ich potrzeb i portfeli. Słuchamy naszych klientów i prowadzimy dopasowaną do ich potrzeb politykę asortymentową i cenową.


Według najnowszych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku osiągnie najniższe od ponad dekady tempo wzrostu gospodarczego. – W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzymywać się będzie na poziomie poniżej jednego procenta. Towarzyszyć temu będzie spadek nakładów brutto na środki trwałe, czyli inwestycji, oraz niskie tempo wzrostu spożycia, czyli konsumpcji – ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. W drugiej połowie roku koniunktura gospodarcza nieco się poprawi, jednak nadal nie będzie ona korzystna. Wzrośnie zarówno dynamika konsumpcji jak i inwestycji, chociaż tempo wzrostu inwestycji utrzymywać się będzie nadal na poziomie poniżej zera. Bardziej znaczące ożywienie powinno nastąpić dopiero w 2014 roku. Poprawa sytuacji na rynku pracy oraz lepsze nastroje w gospodarce przyczynią się do wzrostu spożycia oraz odwrócenia negatywnych tendencji w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego.

Barometr Carrefour, czyli wskaźnik koniunktury konsumenckiej (wkk) to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) – pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują na niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej – korzystną.

Wartości BC obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu BC, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów czy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.

 

Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

Nazwa zmiennej

Przyjęty przedział zmienności

Poprzednia wartość

Aktualna wartość

Wpływ na zmianę BKK

Skłonność do zakupów

[0, 200]

88,6

84,5

-0,82

BWUK

[-100, +100]

-28,9

-29,4

-0,10

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-13,8

-9,0

0,96

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

102,8

102,5

-0,04

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

98,7

100,0

0,35

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

99,3

99,1

-0,17

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

101,3

101,0

0,96

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

104,0

101,6

-1,86

Łączna zmiana wartości BKK

 

-0,72

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments