Kosiarka spalinowa Ryobi RLM 5319 SME
Któż nie słyszał o legendarnych silnikach Subaru. Te konstrukcje typu boxer z przeciwległymi cylindrami ułożonymi poziomo charakteryzują się świetnym wyważeniem, lecz są skomplikowane technicznie. Do prezentowanej kosiarki spalinowej Ryobi firma Subaru dostarczyła bardziej klasyczną jednostkę napędową.
Silnik w Ryobi RLM 5319 SME to bardzo nowoczesna konstrukcja. Przede wszystkim zastosowano pionowo ustawiony wał napędowy. Na jego nagwintowanym końcu zamocowane jest bezpośrednio ostrze tnące. W ten sposób uniknięto stosowania zbędnych przekładni i zlikwidowano straty energii. Wertykalne ułożenie wału wpływa także na kształt silnika i jego niewielkie rozmiary, idealnie pasujące do kosiarki do trawy. Silnik górnozaworowy Subaru – jako
jeden z niewielu służących do napędzania narzędzia ogrodowego – został skonstruowany w technologii OHC (Over Head Camshaft), co oznacza, że wałek rozrządu umieszczono nad głowicą. Zaletą tej konstrukcji jest wyeliminowanie pośrednich elementów rozrządu (popychaczy, dźwigni zaworowych), wymagających smarowania i mogących ulec awarii, oraz dobra szybkobieżność silnika. Mało tego – w silniku Subaru do napędu wałka rozrządu użyto łańcucha – dużo mniej awaryjnego niż pasek i praktycznie bezobsługowego.
W kosiarce Ryobi RLM 5319 SME silnik Subaru ma pojemność 190 m3 i moc 5,5 KM. Jest to oczywiście konstrukcja 4-suwowa. Oznacza to, że benzynę i olej smarujący nalewa się do oddzielnych zbiorników (nie tak jak w silnikach 2-suwowych, gdzie trzeba przygotowywać mieszankę w odpowiednich proporcjach). Silnik „zasilany” może być etyliną 95, a smarowany dowolnym olejem syntetycznym lub półsyntetycznym (np. 5W-30) do silników benzynowych. Trzeba w tym miejscu wspomnieć, że prezentowana kosiarka Ryobi to model samobieżny. Napęd pochodzi z obracającego się wału korbowego z ostrzem tnącym i jest przekazywany na koła za pomocą paska klinowego. Napęd znacznie ułatwia manewrowanie maszyną i zapewnia praktycznie bezwysiłkową pracę.
Kosiarka Ryobi RLM 5319 SME przystosowana jest do pracy w trzech trybach koszenia – ze zbiornikiem o pojemności aż 70 l, do którego trafia skoszona roślinność, z mulczowaniem, czyli rozdrabnianiem skoszonej trawy i pozostawianiem jej jako ściółki na trawniku, i z bocznym wyrzutem bez rozdrabniania. Kosiarka ma 7-stopniową regulację wysokości koszenia w zakresie 20-75 mm. Dzięki temu maszyną można kosić bezproblemowo nawet wysoką trawę w kilku przejazdach. Zastosowany nóż tnący ma szerokość 53 cm i taki jest zakres roboczy kosiarki w jednym pokosie. Ostrze tnące ukryte jest w całości pod metalową osłoną.
Obsługa kosiarki spalinowej Ryobi RLM 5319 SME jest bardzo łatwa. Silnik uruchamia się za pomocą rozrusznika linkowego. Jednostka napędowa jest tak skonstruowana, że zaskoczy po drugiej, trzeciej próbie. Żeby silnik pracował, operator musi mieć zablokowaną dźwignię. Jej zwolnienie powoduje natychmiastowe wyłączenie jednostki napędowej. Żeby maszyna ruszyła, trzeba zablokować drugą dźwignię pałąkową, która w rzeczywistości napina pasek klinowy i załącza napęd. To swego rodzaju zabezpieczenia przed pozostawieniem pracującej maszyny bez nadzoru operatora. Prędkość obrotową silnika reguluje się przepustnicą sterowaną linką za pomocą pokrętła umieszczonego na uchwycie kosiarki.
Dane techniczne kosiarki spalinowej Ryobi RLM 5319 SME
Pojemność skokowa | 190 cm³ |
Moc | 5,5 KM |
Szerokość koszenia | 53 cm |
Wysokość koszenia | 20-75 mm |
Pojemność kosza | 70l |