Konferencja partnerów handlowych Hitachi Power Tools Polska
19 czerwca w warszawskim hotelu Marriott Hitachi Power Tools Polska zorganizowało konferencję dla swoich najlepszych partnerów handlowych. Zaprezentowano na niej nie tylko polski oddział japońskiego producenta elektronarzędzi, ale i pozostałe spółki koncernu Hitachi działające w naszej energetyce, kolejnictwie i przemyśle.
Konferencja Hitachi Power Tools Polska w porównaniu z podobnymi spotkaniami, które odbywają się w branży elektronarzędziowej, była dość nietypowa. Zazwyczaj przedstawiane są na nich osiągniecia producenta lub głównego importera elektronarzędzi na polskim rynku oraz nowe produkty. Tu stało się inaczej, najpierw zaprezentowano cały koncern Hitachi, który działa w wielu działach gospodarki globalnej, oraz jego
polskie spółki. Konferencję otworzył główny jej moderator Mateusz Kaczmarski, na co dzień kierownik marketingu w Hitachi Power Tools Polska. Powitał gości i podziękował im za przybycie oraz dotychczasową owocną współpracę i przedstawił prelegentów. Pierwszy głos zabrał Yoshio Komei, prezes Grupy HTO i Hitachi Power Tools Polska. Omówił działalność japońskiego koncernu oraz jego spółki Hitachi Koki zajmującej się produkcją elektronarzędzi: – Koncern Hitachi Ltd. został założony w 1910 r. i obecnie posiada kapitał o wartości 3,5 mld euro, zatrudnia ponad 321 tys. pracowników w 947 podległych spółkach. W 2014 r. obroty netto koncernu Hitachi wyniosły 81,4 mld USD. Firma produkuje komputery, monitory, środki transportu, urządzenia energetyczne, laboratoryjne, elektronarzędzia, maszyny budowlane, pociągi (w tym dużych prędkości), innowacyjne materiały i komponenty wysokofunkcyjne, opracowuje systemy ekologiczne i motoryzacyjne, świadczy usługi logistyczne, telekomunikacyjne, finansowe, itd. Spółka Hitachi Koki, która wytwarza elektronarzędzia, została założona w 1948 r. Dysponuje kapitałem własnym wynoszącym 137 mln, zatrudnia ponad 6200 osób i generuje obroty o wartości netto 1 mld euro. Obecnie sprzedaż elektronarzędzi Hitachi w Europie jest na tym samym poziomie co w Japonii. W swoim kraju mamy 10 oddziałów zajmujących się sprzedażą naszych maszyn i 4 ich fabryki. Za granicą tych oddziałów jest 34, a zakładów produkcyjnych – sześć – poinformował Yoshio Komei.O działalność Hitachi w Polsce opowiedział Michał Klocek z polskiego oddziału Hitachi Europe Ltd.: – Odpowiadamy za rozwój całej Grupy Hitachi w Europie Środkowo-Wschodniej: Polsce, Czechach, Słowacji i krajach bałtyckich. Mamy w naszym regionie 20 grup biznesowych. Polska dla Hitachi to nie tylko atrakcyjny rynek generujący przychody ponad 100 mln euro, ale także miejsce zaopatrzenia w wysokiej jakości komponenty czy produkty. Polski oddział Hitachi Europe Ltd. zajmuje się też marketingiem i promocją japońskiego koncernu w swoim regionie działania. Np. sponsorujemy Europejski Kongres Gospodarczy i uczestniczymy w najważniejszych wydarzeniach przemysłowych w Polsce. Wydajemy 2,5 mln zł na komunikację w mediach, pokazując, że jesteśmy firmą innowacyjną, która na badania i rozwój technologii przeznacza 4% swoich przychodów. Obecnie Hitachi w Polsce zatrudnia 500 osób, a w Czechach ponad 1000 i ma dwie fabryki. W naszym kraju realizujemy ważne przedsięwzięcia w obszarze energetyki, np. rozwijamy technologicznie elektrownię Kozienice (2,91 mld zł netto) i inteligentne sieci oraz magazynowanie energii elektrycznej, jak również uczestniczymy w budowie bloku energetycznego w Turowie (1,8 mld zl netto). Dla polskiej branży IT Hitachi Data Systems dostarcza wysokiej klasy modułowe systemy pamięci masowej. Firma zajmuje się też implementacją zaawansowanych systemów przetwarzania danych najszybszych komputerów świata oraz wdrożyła pierwszą w Europie sieć biometrycznych bankomatów w Banku BPH. Inne warte wymienienia spółki Hitachi to gospodarz konferencji Hitachi Power Tools Polska, Hitachi Capital Company, do której należy Corpo Flota zarządzająca flotami aut firmowych, Hitachi Digital Media Group zajmująca się dystrybucją projektorów multimedialnych i tablic interaktywnych oraz Hitachi Transport System ESA Logistika. Ponadto na polskim rynku dystrybuuje się takie urządzenia produkowane przez Hitachi jak klimatyzatory, nagłośnienie aut marki Clarion, sprzęt medyczny, kondensatory, systemy bateryjne, półprzewodniki, transformatory, rozdzielnice, maszyny budowlane, materiały wysokofunkcyjne, automatykę przemysłową, drukarki przemysłowe, sprzęt medyczny, mikroskopy i elektronikę konsumencką Maxell. Na świecie zajmujemy się dostarczaniem urządzeń do elektrowni atomowych. Ponadto budujemy elektrownie wodne i wiatrowe, zakłady chemiczne i oczyszczalnie ścieków. Za parę lat, jak przewiduję, w Polsce będziemy jeździć pociągami dużych prędkości produkcji Hitachi. Obecnie już dostarczamy dla PKP systemy sterowania ruchem pociągów – poinformował Michał Klocek.
Następnie Michał Iwanek przedstawił działalność Corpo Floty, która zajmuje się zarządzaniem flotami aut firmowych (m.in. Coca-Coli i Providentu), i ciekawą ofertę samochodu dostawczego z narzędziami Hitachi wraz z dofinansowaniem brandingu japońskiej marki. Auto takie miałoby dowolną konfigurację zależną od potrzeb i dostępne było bez wpłaty wstępnej. Jego użytkownik płaciłby stałą opłatę miesięczną, przy czym narzędzia byłyby jego własnością.
O osiągnięciach Hitachi na rynku elektronarzędziowym w ostatnich pięciu latach opowiedział Wojciech Jagielski, dyrektor handlowy Hitachi Power Tools Polska. Najpierw poinformował o rozwoju polskiego rynku elektronarzędzi w latach 2012-14: – Rynek elektronarzędzi profesjonalnych w tzw. sprzedażowym kanale tradycyjnym (sklepy specjalistyczne) osiągnął w ub.r. poziom ponad 300 mln zł, przy czym prawie połowę jego obrotów stanowiły elektronarzędzia akumulatorowe. W br. jest podobnie, przy czym urządzenia bezprzewodowe przekroczyły wartościowy próg 50% rynku maszyn przewodowych. W przypadku sprzedaży w sieciach marketów DIY i budowlanych, której wartość oscyluje wokół 35 mln zł, narzędzia bateryjne zrównały się z sieciowymi. W dalszym ciągu sprzedażowy kanał tradycyjny jest 9 razy większy od kanału nowoczesnego (marketowego). Dlatego markety, moim zdaniem, w żadnym wypadku nie zagrażają sklepom specjalistycznym. Nasze obroty w ciągu ostatnich pięciu lat rosły sukcesywnie, a w tym roku osiągną poziom prawie 45 mln zł. Umocniliśmy też swoją pozycję we wszystkich regionach Polski. Podstawą sukcesów biznesowych Hitachi Power Tools w Polsce jest profesjonalna i emocjonalnie związana z naszą marką sieć dilerska. Ze wszystkimi naszymi dystrybutorami jesteśmy związani uczuciowo i traktujemy ich jako partnerów, nie różnicując na małych czy dużych. W codziennej pracy zatem bardzo ważne są dla nas doskonałe relacje ludzkie z naszymi dystrybutorami. Jesteśmy też otwarci na potrzeby partnerów i głosy płynące rynku, co pozwala nam stale usprawniać pracę. Każda sensowna krytyka jest więc dla nas bezcenna. Intensywny dialog z rynkiem, w tym przede wszystkim z europejskim, umożliwia naszej firmie w prawidłowy sposób prowadzić prace badawcze i rozwojowe, jak też oferować urządzenia spełniające wysokie wymagania ostatecznych użytkowników w Europie. Nasi dealerzy i ich klienci mają więc realny wpływ na kształt maszyn oraz narzędzi, które produkujemy i im dostarczamy. Nasza strategia produktowa oparta jest na czterech filarach: urządzenia spalinowe, elektronarzędzia bezprzewodowe i przewodowe oraz akcesoria. Oferujemy partnerom handlowym stabilne w długim okresie czasu warunki cenowe zakupów i nowoczesną logistykę. Koncentrujemy się na szybkim przepływie towarowym gotowych produktów i części zamiennych, zgodnie z formułą „just in time”. Mamy też otwarty dla dilerów system serwisów gwarancyjnych, wdrożony system szkolenia sprzedawców i serwisantów, przyjazny internetowy system rejestracji i rozliczania napraw oraz nowoczesną stronę internetową. Do tego dochodzi trzyletnia gwarancja na maszyny Hitachi, intensywny rozwój oferty produktowej oparty na innowacjach, nowoczesne silniki bezszczotkowe i spalinowe, technologię zasilnia bateryjnego oraz osprzęt profesjonalny. Prowadzimy konsekwentną politykę promocyjną i marketingową. Realizujemy program motywacyjny Hitachi, jak też bierzemy aktywny udział w targach, m.in. w Gardenii i Budmie, oraz lokalnych przedsięwzięciach organizowanych przez dilerów. Na Budmie i Gardenii w br. uhonorowano nas dwoma Złotymi Medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich. Mamy też stabilny i ciężko pracujący zespół, któremu w tym miejscu dziękuję za duże zaangażowanie w budowanie sukcesu Hitachi Power Tools Polska – tak zakończył swoje wystąpienie Wojciech Jagielski.
W drugiej części konferencji zaprezentowano nowości. Opowiedzieli o nich Toshihiro Fukunaga z tokijskiej centrali Hitachi Koki oraz Yoshikazu Yokoyama z biura technicznego w Niemczech. Nie będziemy tu o nich informować, gdyż niektóre z nich, jak choćby nowe klucze udarowe z silnikami bezszczotkowymi, zostały już zaprezentowane na naszych łamach. Napiszemy szerzej o kolejnych nowościach w następnych wydaniach „Gazety Narzędziowej”. Osprzęt Hitachi i kryteria jego doboru oraz podziału na trzy klasy jakościowe, jak też zagadnienia logistyczne, w tym także dotyczące zaopatrzenia w części zamienne, omówili Ronald Hogetoorn (European Part Center) oraz Sjoerd van der PLAS (European Part Center).
Część merytoryczną konferencji zakończyła prezentacja Mateusza Kaczmarskiego podsumowująca ją i przedstawiająca szerzej strategię marketingową Hitachi Power Tools Polska. – 3 lata temu gruntownie przebudowaliśmy naszą stronę internetową, dzięki czemu cieszy się ona dużą popularnością i stanowi główny kanał informacji o nas – poinformował Mateusz Kaczmarski. – Nie zamierzamy na tym poprzestać, będzie ona dalej usprawniana, aby spełniała wymagania internautów i naszych partnerów handlowych oraz była przystosowana do urządzeń mobilnych: smartfonów i tabletów. Opracowaliśmy też nowy katalog naszych produktów, który z rozrósł się z 250 do 350 stron, co jest konsekwencją wprowadzenia dużej liczby nowych maszyn i akcesoriów. Co kwartał proponujemy naszym klientom atrakcyjne promocje. Ponadto organizujemy pokazy i prezentacje produktowe, bierzemy udział w dniach otwartych, prowadzimy szkolenia dla personelu handlowego oraz reklamujemy się i publikujemy w prasie branżowej. Obecnie pracujemy nad funkcjonalnością zamawiania naszych produktów drogą on line. Gdybyśmy chcieli dzisiaj scharakteryzować Hitachi Power Tools Polska, to należałoby powiedzieć, że jesteśmy firmą mającą innowacyjne, nowoczesne produkty, które cechują się bardzo korzystnym stosunkiem ceny do jakości, dysponującą nowoczesną logistyką i ofertą skrojoną na polski rynek. W naszych urządzeniach wykorzystujemy nowoczesne technologie siostrzanych spółek Hitachi, np. zasilanie akumulatorowe Li-Ion opracowane przez naszą firmę Maxell oraz powstające we własnych działach badawczych. Zatem Hitachi Power Tools Polska jest wiodącym dostawcą elektronarzędzi, narzędzi spalinowych oraz osprzętu na polski rynek. Naszym priorytetem są wysokiej jakości produkty, innowacyjne oraz zaawansowane technicznie oraz doskonała marketingowa, logistyczna i posprzedażowa obsługa rynku – tak podsumował konferencję Mateusz Kaczmarski.
Spotkanie zakończył uroczysty bankiet, podczas którego najlepsi dilerzy zostali uhonorowani pamiątkowymi dyplomami. Bankiet uatrakcyjnił wodewilowo-muzykalowy spektakl warszawskiego TeatruFoksal.