Konferencja partnerów handlowych Festool Polska
W dniach 5-6 lutego br. w krynickim hotelu Czarny Potok odbyła się konferencja partnerów handlowych Festool Polska. Wzięli w niej udział przedstawiciele 30 firm dystrybuujących elektronarzędzia, urządzenia
i akcesoria Festool na rynku polskim.
Gości konferencji powitał Jacek Rybka, prezes zarządu Festool Polska, przedstawił jej program, a następnie omówił ubiegłoroczne wyniki firmy, którą zarządza: – Mamy powody do dużego zadowolenia, gdyż nasze obroty w 2014 r. w stosunku do 2013 r. wzrosły o 24%. Jest to rekordowy rezultat. Podobny wzrost osiągnęliśmy 7 lat temu w 2008 roku. Jak pamiętamy, był to okres dużej koniunktury w naszej gospodarce związany
z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Za osiągnięte w ub.r. rekordowe wyniki dziękuję wszystkim partnerom handlowym. Jest to nasz wspólny, ogromny sukces. W 2014 r. umocniliśmy swoją pozycję w wielu segmentach rynku elektronarzędzi, w tym maszyn bezprzewodowych, co nas bardzo cieszy. Mamy tradycyjnie silną pozycję niekwestionowanego lidera rynku w segmentach frezarek górnowrzecionowych i szlifierek oscylacyjnych oraz mimośrodowych, jak też pilarek tarczowych.Jacek Rybka zaprezentował też nową siedzibę Festool Polska znajdującą się w Sokołowie pod Warszawą. Przypomnijmy, posiada ona bogato wyposażone, obszerne centrum szkoleniowe i serwisowe wraz z magazynem części zamiennych oraz nowocześnie urządzone biura. – Nasza siedziba jest położona na dużej działce, co pozwoli nam na świeżym powietrzu organizować atrakcyjne imprezy dla klientów, np. w celu prezentacji nowości – powiedział Jacek Rybka. – Bardzo nas cieszy też otwarcie w ub.r. kolejnych shop-in-shopów. Mamy ich teraz sześć. W br. zostaną otworzone następne. Jest więc dla nas bardzo dobrym prognostykiem, że nasi partnerzy chcą inwestować w Festool i mieć w swoich salonach obszerną wystawę naszych narzędzi i akcesoriów. W br. zamierzamy jeszcze bardziej skoncentrować się na klientach końcowych i efektywniej docierać do nich z całą naszą ofertą, w tym szczególnie z urządzeniami bezprzewodowymi, odkurzaczami przemysłowymi, turbinowymi systemami odsysania serii TURBO II oraz nowymi produktami, których kolejną sporą liczbę niebawem wprowadzimy na rynek – konkludował Jacek Rybka.
Następnie Konrad Marciniak, dyrektor sprzedaży Festool Automotive Systems, przedstawił ubiegłoroczne osiągnięcia działu, którym kieruje. – Są one niemałe, gdyż nasz dział Automotive miał ponad 30-proc. dynamikę wzrostu sprzedaży – powiedział Konrad Marciniak. – Od 2011 do 2014 r. urośliśmy aż o ponad 80%. W ub.r. jako dział Automotive pozyskaliśmy wielu nowych partnerów handlowych, co niewątpliwie stanowi podstawę do dalszego wzrostu obecności Festool w polskiej branży motoryzacyjnej. Nasze technologie wykończenia i renowacji karoserii samochodowych mają w Polsce, moim zdaniem, jeszcze duży potencjał wzrostu zarówno w segmencie przemysłowym, jak i usługowym. Cieszy nas bardzo też skokowy wzrost sprzedaży materiałów ściernych marki Festool. Zostały one wysoko ocenione przez klientów kluczowych i dlatego wielu z nich zdecydowało się na używanie naszych materiałów w codziennej pracy, co też oznacza rezygnację z dostaw konkurencyjnych produktów. Nasz sukces w sprzedaży materiałów ściernych wynika z aktualizacji ich oferty, czyli z dobrania wyrobów dających najwyższą jakość obróbki powierzchni lakierowanych i odznaczających się przy tym najdłuższą żywotnością. Do naszego sukcesu rynkowego przyczyniło się wprowadzenie nowych szlifierek mimośrodowych serii ETS z bezszczotkowym silnikiem EC. Są to wysokiej jakości urządzenia, odznaczające się wysoką żywotnością, bezawaryjne i mające praktycznie bezobsługowy napęd. Nie tylko sprawdzają się w warunkach warsztatów rzemieślniczych, ale też zakładów przemysłowych.
W końcowej części swojego wystąpienia Konrad Marciniak omówił obszernie wspomniane turbinowe systemy usuwania urobku i pyłów Festool TURBO II. Po nim głos zabrał Mariusz Czajkowski, kierownik marketingu w Festool Polska. Podsumował działania marketingowe koncentrujące się na klientach końcowych:
– W 2014 r. nasze cztery najważniejsze aktywności to: system CONTURO, Profit Zone, Festool Road Show oraz działania internetowe – poinformował Mariusz Czajkowski. – W lutym 2014
r. odbyła się w naszej nowej siedzibie prezentacja-szkolenie, której tematami były okleiniarka Conturo i jej systemowe akcesoria oraz koncepcja promocji i sprzedaży tego produktu. W kolejnych miesiącach, tj. w marcu i kwietniu, zorganizowaliśmy wspólnie z partnerami handlowymi dla klientów końcowych ponad 30 prezentacji-szkoleń dotyczących CONTURO. Spotkania te spotkały się ze sporym zainteresowaniem. Celem kolejnej naszej aktywności marketingowej – Profit Zone – było zaprezentowanie systemowych rozwiązań Festool Automotive przeznaczonych dla branży motoryzacyjnej. W ramach tego w czerwcu 2014 r. odbyły się trzy spotkania, na których gościła nasza ciężarówka prezentacyjna. Pomimo dość małej liczby takich spotkań, na Profit Zone odnotowaliśmy sporą frekwencję firm i fachowców oraz duże ich zaangażowanie w pokazy naszych rozwiązań dla branży automotive. Najważniejszą ubiegłoroczną naszą aktywnością był Festool Roadshow, który odbył się w ramach Festool European Tour. W październiku zawitała do Polski specjalnie przygotowana pokazowa ciężarówka (Wood Truck) wypełniona elektronarzędziami Festool. Polska była jednym z dziesięciu jej przystanków. Wood Truck wcześniej odwiedził Austrię, Czechy i Słowację, Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Szwecję, Danię, Portugalię i Hiszpanię. W Polsce gościł u 10 autoryzowanych partnerów handlowych Festool. W pokazach Festool Roadshow wzięło udział ponad 800 klientów końcowych, którzy zakupili sporą liczbę maszyn oraz dużą ilość akcesoriów. Czwartą istotną naszą aktywnością marketingową były działania prowadzone w ramach portali społecznościowych. Mamy od listopada 2013 r. na polskim Facebooku swój fanpage i byliśmy na nim pierwszą marką narzędziową w naszym kraju. Obecnie mamy ponad 11 tys. fanów i – co ważne – żaden z tych fanów nie został kupiony. Ponad 80% z nich to ludzie aktywni zawodowo i związani z branżą drzewną. 93% z nich są to mężczyźni.
Mariusz Czajkowski poinformował także o planowych na 2015 r. działaniach marketingowych: – W br. skoncentrujemy się na elektronarzędziach akumulatorowych, na systemie Power Select, kampanii bezpyłowej i na zdrowej oraz bezpiecznej pracy. Festool w tym roku obchodzić będzie 90-lecie swojego istnienia. Będziemy więc razem ze swoimi dystrybutorami i współpracownikami świętować tę ważną dla nas rocznicę – konkludował Mariusz Czajkowski.
Następnie działalność szkoleniową omówił Sławomir Trojan, kierownik działu szkoleń: – W naszych dwóch centrach szkoleniowych w 2014 r. przeprowadziliśmy kilkadziesiąt szkoleń, w których wzięło udział ponad 430 osób. W 2015 r. chcemy silnie wspomóc szkoleniowe centra naszych partnerów handlowych, aby jeszcze bardziej zbliżyć Festool do ostatecznych użytkowników elektronarzędzi.
O nowym sokołowskim wcieleniu Centralnego Serwisu Festool opowiedział Jerzy Januszewski, jego szef: – W nowej lokalizacji mamy do dyspozycji ponad 300 m kw., a w tym dużą halę napraw i magazyn części zamiennych oraz strefę przyjęć oraz wydań maszyn. Więcej miejsca pozwoliło nam na doposażenie techniczne serwisu, a także usprawnienie organizacji pracy. Dzięki temu obsługa użytkowników narzędzi Festool jest sprawniejsza i bardziej wydajna.
Następnie Maciej Stajkowski, dyrektor zarządzający krajami Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej oraz nadzorujący w Festool GmbH m.in. sprzedaż produktów w Polsce, podziękował wszystkim polskim partnerom Festoola za owocną współpracę. – Rok 2014, tak
jak w Polsce, był bardzo dobrym okresem dla firmy Festool na całym świecie – powiedział Maciej Stajkowski. – Osiągnęliśmy najlepsze w swojej historii wyniki biznesowe. W 2015 r. nie zamierzamy spocząć na laurach i będziemy intensywnie pracować, aby je powtórzyć. Na uroczystej kolacji Maciej Stajkowski, Jacek Rybka, Konrad Marciniak i Mariusz Czajkowski wręczyli pamiątkowe dyplomy i wyróżnienia najlepszym partnerom handlowym.
Drugi dzień konferencji rozpoczęła prezentacja elektronarzędzi bezprzewodowych i ich systemowego zasilania, którą przeprowadził Witold Okoński, regionalny kierownik sprzedaży w Festool Polska. Następnie o bezpyłowej obróbce narzędziami Festool opowiedział Tomasz Żurkowski, trener mobilny w Festool Polska: – Jak wiadomo, przyczyną pylicy płuc są pyły, które powstają podczas pracy. W 2012 roku w Niemczech na choroby zawodowe wywołane przez pył i kurz zmarło ponad 2000 osób. Dlatego w Festoolu postanowiliśmy w br. przeprowadzić kampanię bezpyłową. Jej celem jest uświadomienie użytkownikom elektronarzędzi, jak poważnym zagrożeniem dla ich zdrowia jest pył powstający podczas pracy tymi narzędziami. Tomasz Żurkowski przeprowadził też proste doświadczenie, które pokazało, że podczas zgrubnego szlifowania drewna szlifierką mimośrodową w czasie pół minuty powstaje ponad 4 g pyłu. Oznacza to, że w czasie 5 godzin (jedna 8-godzinna zmiana pracy) jego masa wzrośnie do blisko 2,5 kg. – Sądzę, że to proste doświadczenie uświadamia nam wszystkim, jak dużo pyłu powstaje podczas pracy elektronarzędziami i jak wielkim jest on zagrożeniem dla zdrowia ich użytkowników – konkludował Tomasz Żurkowski. Następnie partnerzy handlowi wzięli udział w Olimpiadzie Festool, w ramach której przeprowadzono konkursy sprawnościowe z użyciem maszyn i akcesoriów Festool. Konferencję zakończyła uroczysta kolacja.