Kompleksowa obsługa logistyczna dla branży DIY

O usługach DACHSER rozmawiamy z Juliuszem Pakuńskim – DIY-project managerem w DACHSER Sp. z o.o.


 

 

 

 

 

DACHSER to globalny operator logistyczny działający na najważniejszych rynkach świata, a jednocześnie firma rodzinna należąca do rodziny Dachser. Oferuje ona szeroką paletę usług logistycznych: transport morski, lotniczy i drogowy oraz logistykę kontraktową. Żeby móc je efektywnie realizować, DACHSER rozbudował sieć swoich placówek. – Mamy na świecie 315 oddziałów, z tego ponad 200 zlokalizowanych jest w Europie – mówi Juliusz Pakuński. – DACHSER jest więc jedną z

wiodących sieci paneuropejskich, posiada najszybsze, codzienne połączenia w Europie i to nie tylko do tzw. centralnych lokalizacji. Osiągnął również silną pozycję w Azji, gdzie ma oddziały w Chinach, Hong Kongu, Indiach, Malezji, Singapurze, Korei Południowej, Tajlandii, Bangladeszu, Wietnamie i na Tajwanie. Dzięki tak rozbudowanej sieci połączeń w ub.r. dostarczyliśmy 49,3 mln przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.

W Polsce DACHSER obecny jest od 2006 roku. – W tym czasie w naszym kraju otworzył 12 lokalizacji – mamy 7 własnych oddziałów i 5 punktów cross-dockingowych obsługiwanych przez partnerów – informuje Juliusz Pakuński. – Główne usługi, które oferujemy w Polsce, to drogowy transport drobnicowy (1-5 palet), ładunki częściowe i całopojazdowe oraz logistyka kontraktowa w  obiektach magazynowych zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Gądkach koło Poznania i Wrocławiu. Oferujemy też w Polsce fracht morski i lotniczy.Podmioty, które powierzają operatorowi logistycznemu swoje towary, chcą aby były one traktowane z najwyższą starannością i żeby informować je o ich aktualnym statusie w łańcuchu logistycznym, itp. – W tym celu, czyli aby zapewnić najwyższą jakość świadczonych usług, ujednoliciliśmy oraz usprawniliśmy nasze systemy pracy i ustanowiliśmy bardzo wymagające, wysokie standardy – mówi Juliusz Pakuński. – Wśród operatorów logistycznych wyróżnia nas wykorzystywanie na całym świecie tych samych systemów (transportowego, magazynowego), procedur i standardów. Oznacza to, że na całym świecie każdą przesyłkę traktujemy tak samo, czyli z najwyższą atencją pod względem fizycznym i systemowym. Nie występują więc w ramach naszej firmy jakieś różnice w traktowaniu towarów np. pomiędzy Polską, Niemcami, Hiszpanią, USA, Chinami czy Indiami, itd. W zapewnieniu wysokiej jakości usług kluczową rolę odgrywają nasze własne ujednolicone systemy informatyczne: Mikado (system zarządzania magazynem), Domino (system zarządzania transportem drogowym), Othello (system zarządzania transportem powietrznym i morskim). System do zarządzania transportem (Domino,) połączony na jednej platformie z systemem magazynowym (Mikado), zapewnia pełne śledzenie poszczególnych opakowań od momentu przyjęcia towarów na magazyn aż po dostawę do finalnego odbiorcy. Nasi klienci korzystają także z informatycznej aplikacji eLogistics, która służy do wpisywania zleceń, śledzenia i monitorowania przesyłek (track and trace). Dzięki zaawansowaniu naszych systemów informatycznych mogliśmy skomunikować wykorzystywane aplikacje z fizycznymi procesami logistycznymi. Pozwala to nam skanować wszystkie przesyłki na każdym etapie procesu logistycznego, nie tylko przy odbiorze i dostawie towaru, ale również w każdym terminalu przeładunkowym. Wszyscy nasi kierowcy są wyposażeni w specjalny terminal skanujący i przekazujący informacje do systemu. Zatem w ciągu kilkunastu sekund informacja o statusie dostawy przekazywana jest do aplikacji eLogistics, za pomocą której klienci śledzą stan realizacji swoich zleceń.

Dla klientów ważne jest także monitorowanie usług wykonywanych na magazynie. – Aplikacja Mikado nie tylko zarządza usługami, które świadczymy w naszych magazynach, np. rodzajem wydań, konfekcjonowaniem za pomocą komend głosowych generowanych przez system (Pick-by-Voice), ale także umożliwia ich śledzenie, m.in. dzięki skanowaniu numerów partii czy numerów seryjnych w każdym punkcie łańcucha dostaw – informuje Juliusz Pakuński. – Ponieważ nasze aplikacje logistyczne stanowią jeden homogeniczny system informatyczny, dane z systemu magazynowego są automatycznie przekazywane do transportowego w przypadkach, gdy dokonujemy wysyłki towaru, lub odwrotnie, kiedy produkty przyjmujemy na magazyn.

Jak wiadomo, nie

zawsze procesy logistyczne przebiegają bez zakłóceń. Opóźnienia w transporcie może spowodować załamanie się pogody, np. duże opady śniegu czy huragany, itp. W czasie procesu logistycznego może także dojść do uszkodzenia ładunków – paczek i towarów – na skutek wypadku drogowego, a nawet do ich utracenia w wyniku zatonięcia statku czy katastrofy lotniczej. – Chociaż pewnych wydarzeń nie da się uniknąć, ani im zapobiec, mamy system monitorujący takie zdarzenia – stwierdza Juliusz Pakuński. – Jakość naszych usług stale kontrolujemy za pomocą aplikacji ActiveReport. Raportuje ona o przesyłkach w przypadku uszkodzenia czy opóźnienia ich dostawy, zaś nasz dział obsługi klienta w takim wypadku kontaktuje się ze zleceniodawcą i wyjaśnia mu zaistniałą sytuację. Można zatem powiedzieć, że dzięki informatycznym aplikacjom logistycznym połączonym w jeden system DACHSER osiągnął status globalnego operatora logistycznego o wysokim stopniu zintegrowania. – Dla każdego globalnego operatora logistycznego, zresztą nie tylko, kluczowy jest sprawny przepływ informacji i odpowiednie ich adresowanie, gdyż musi on połączyć w jedną całość procesy dziejące się niekiedy w bardzo odległych miejscach i w różnym czasie – twierdzi Juliusz Pakuński. – Duża liczba oddziałów (ponad 200) w Europie i ich wysoki stopień integracji (dzięki zaawansowanym systemom informatycznym) pozwoliły nam zaoferować unikalne na rynku usługi polegające na łączeniu cząstkowych usług tradycyjnie wykonywanych przez operatorów logistycznych i wyspecjalizować się w obsłudze dostaw do sieci marketów DIY w całej Europie.

 

Jak wiadomo, współpraca z sieciami marketów DIY, zwanych u nas niekiedy marketami budowlanymi czy typu dom i ogród, wymaga od dostawców nie tylko zapewnienia im odpowiednich partii towaru, ale także dbania o dostępność produktów we właściwej ilości i odpowiednim czasie. – Dlatego, myśląc specjalnie o takich dostawcach, połączyliśmy w jedną złożoną usługę: odbiór od klienta i dostawę do rejonu dystrybucji (np. z jednego kraju do drugiego), obsługę magazynową, transport do marketów DIY i merchandising wewnątrz sklepów – mówi Juliusz Pakuński. Mówiąc bardziej obrazowo, DACHSER oferuje kompleksową obsługę logistyczną dla producentów, importerów i eksporterów artykułów DIY, w tym także narzędzi, elektronarzędzi, akcesoriów itp. – I tak np. dla importerów z Chin czy Dalekiego Wschodu, USA czy Europy – kontynuuje Juliusz Pakuński – świadczymy kolejno połączone usługi. Najpierw dokonujemy wysyłki kontenerów lub palet z opcjami sprawdzenia liczby opakowań zbiorczych i ich jakości wraz z nadaniem im kodów identyfikacyjnych. Towar następnie transportujemy do kraju docelowego, korzystając z transportu lotniczego, morskiego i/lub drogowego. W kraju tym świadczymy im usługi magazynowe: składowanie, paletyzację towaru z kontenerów, jego konfekcjonowanie w mniejsze jednostki, etykietowanie, co-packing oraz ponowną kontrolę jakości produktów. Odpowiednio przygotowany towar w naszym magazynie, zgodnie ze zleceniem, dostarczamy do odbiorców z sieci DIY czy handlu tradycyjnego, zwanego w branży narzędziowej handlem specjalistycznym. Jednakże na tym nie kończą się nasze usługi. Jak wiadomo, o szybkości i efektywności sprzedaży towarów w sieciach DIY decydują takie czynniki, jak szybkość wyłożenia ich na półki (produkty nie powinny leżeć w marketowym magazynie), dostępność, przejrzyste ułożenie, okresowe promocje powodujące zainteresowanie klientów daną grupą artykułów, a także konkurencyjne ceny. Dlatego do palety naszych usług logistycznych, przeznaczonych dla dostawców sieci DIY, włączyliśmy merchandising świadczony w poszczególnych marketach. W ramach niego

wykładamy produkty na półki sklepowe zaraz po ich dostawie, kontrolujemy ilość i jakość wyrobów, implementujemy nowy asortyment, bierzemy udział w przebudowach dokonywanych w marketach, zmieniamy system prezentacji towaru, rozmieszczamy artykuły promocyjne, a nawet monitorujemy działania konkurencji, w tym ceny jej produktów, analizujemy strukturę asortymentową, itp. Zarządzamy także zwrotami towarów (tzw. logistyka zwrotów). Cały przedstawiony tu proces kompleksowej obsługi logistycznej jest kontrolowany i monitorowany, w tym też usługa merchandisingu, a informacje o stanie i statusie usług są dostarczane do klientów za pomocą naszych aplikacji.

Innymi słowy, dostawca DIY może zapomnieć o logistyce, dokonując całkowitego jej outsourcingu. – Dajemy mu wiele korzyści, poprawiających (ulepszających) działanie jego firmy – stwierdza Juliusz Pakuński. – Główną z nich jest usprawnienie zarządzania firmą w wyniku zmniejszenia jej rozmiarów do działów zakupów, handlowego i marketingowego. Nasz klient nie musi inwestować w magazyn i wykorzystywane w nim urządzenia, zatrudniać pracowników, organizować oraz nadzorować ich pracę, itd. Od razu działa jak duży, renomowany dystrybutor, który miał czas na odpowiednie inwestycje i optymalizację logistyki. Unika też nieterminowych dostaw, braków towarowych i podobnych problemów. Może też skupić się na głównych zadaniach i jak najlepszym ich wykonywaniu. Na tym nie koniec, gdyż nasza zintegrowana usługa znacznie zmniejsza koszty ekspansji na rynki europejskie. Jest to szczególnie ważne dla polskich producentów artykułów DIY, w tym narzędzi, jak też importerów artykułów DIY produkowanych na Dalekim Wschodzie, np. w Chinach, Tajwanie itp. Korzystając z naszych usług, polski producent, eksporter czy importer może wyeliminować pośrednika dysponującego własnym zapleczem logistycznym, a jego marżę spożytkować na rozbudowę własnego działu handlowego w danym kraju. W przypadku, gdy chcemy jednocześnie operować na wielu rynkach europejskich, możemy zoptymalizować logistykę, wybierając np. najdogodniejsze miejsca dla składowania produktów, co znacznie zmniejszy koszty transportu. DACHSER może to zaoferować, gdyż dysponuje w Europie gęstą  siecią oddziałów. Do pomniejszych korzyści, o których chciałem tu wspomnieć, należą skrócenie czasu ekspozycji towaru na półkach w markecie ze średnio 4,5 dnia do jednego, licząc od daty dostawy towaru, poprawa dostępności produktów itd.

Kompleksową obsługę w europejskich sieciach DIY wybrało wielu producentów i dystrybutorów. – Obecnie obsługujemy 18.000 marketów w Europie – informuje Juliusz Pakuński. – Rocznie dostarczamy około 2 mln przesyłek do europejskich sieci DIY, co oznacza, że dysponujemy dużym doświadczeniem w obsłudze marketów DIY. Współpracujemy z organizacjami sieci DIY, np. z EDRA, UNIBAL, Fediyma, BHB itp. Sądzę, że nasze kompleksowe usługi logistyczne mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju polskiej branży narzędziowej, elektronarzędziowej, jak też DIY. Zapraszam więc polskie firmy do skorzystania z naszego unikatowego serwisu – konkluduje Juliusz Pakuński.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments