Kompaktowe urządzenia rozruchowe Högert Technik
Późną jesienią i zimą często dochodzi do rozładowania akumulatorów w samochodach z powodu niskich temperatur, które mogą obniżyć ich pojemność o nawet 50%. Aby ułatwić kierowcom rozruch pojazdów, marka Högert Technik wprowadziła do swojej oferty innowacyjne, wielofunkcyjne urządzenia rozruchowe HT8G622, HT8G623, HT8G624 i HT8G625.
Nie tylko do uruchamiania samochodów
Omawiane urządzenia rozruchowe Högert Technik mają kompaktowe wymiary, mikroprocesorowe sterowanie i działają w oparciu o akumulatory litowo-polimerowe (Li-Po, HT8G622, HT8G623, HT8G624) lub ultrakondensatory (HT8G625). Można ich nie tylko używać
do uruchamiania samochodów i pojazdów mających 12-woltową instalację elektryczną, lecz w zależności od modelu, także do ładowania akumulatorów smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych czy słuchawek bluetooth itp., pompowania kół samochodu, motocykla albo roweru lub nawet jako podręcznej latarki.
Urządzenia rozruchowe HT8G622 i HT8G623
Pod względem konstrukcyjnym to nic innego jak kompaktowe akumulatory o pojemnościach odpowiednio 10.600 i 10.000 mAh, wyposażone w elektronikę sterującą i odpowiednie złącza (inteligentny kabel rozruchowy i przewód USB-C). Zastosowane w nich nowoczesne ogniwa litowo-polimerowe (Li-Po) są bardzo wydajne energetycznie i pozwalają na generowanie dużych prądów rozruchowych o wartości 400 A. Przy tym, co ważne, natężenie prądu szczytowego wynosi 800 A. Dzięki temu prezentowanymi urządzeniami można co 30 s wykonać pięć uruchomień silnika. Przerwa 30-sekundowa jest konieczna do schłodzenia ogniw akumulatora Li-Po. Kolejnych pięć uruchomień można wykonać dopiero po 10-minutowej przerwie na schłodzenie akumulatora.
Omawianym sprzętem uruchomimy silniki spalinowe samochodów osobowych i małych dostawczych. Do jego ładowania służy port USB-C, który do tego celu umożliwia wykorzystanie popularnych ładowarek smartfonów. O ilości dostępnej energii w akumulatorze modelu HT8G622 informuje wskaźnik 4-diodowy, zaś w przypadku HT8G623 – ikona na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Oba wskaźniki informują także o stanie urządzeń: o ich awarii, przegrzaniu akumulatora i fazie jego chłodzenia. Ponadto wyświetlacz w modelu HT8G623 pokazuje napięcie i stan naładowania akumulatora samochodowego.
Jak już wspomniano, rozruch samochodów osobowych nie wyczerpuje funkcji urządzeń HT8G622 i HT8G623. Wyposażone są one bowiem w dwa porty USB 3.0 (5 V/3 A, 9 V/2 A, 12 V/1,5 A) służące do ładowania urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów, słuchawek bluetooth itp. Urządzenie rozruchowe HT8G623 ma również funkcję szybkiego ładowania oraz ładowarki indukcyjnej (moc – 10 W). Można go więc wykorzystać do zasilania akumulatorów sprzętu wykorzystującego technologię Qi. Oba urządzenia oferują też bardzo użyteczną funkcję latarki diodowej o mocy 1 W. Świeci ona nie tylko światłem ciągłym, ale też pulsującym, w tym nadającym sygnał SOS.
Urządzenie rozruchowe HT8G624
Podobnie jak w przypadku modeli HT8G622 i HT8G623, jego sercem jest akumulator Li-Po o pojemności 10.000 mAh, który generuje prąd rozruchowy o wartości 400 A (prąd szczytowy – 800 A). Urządzenie HT8G624 może być więc użyte do uruchamiania samochodów osobowych i dostawczych. Można wykonać nim co 30 s pięć kolejnych uruchomień. Przy tym kolejnych 5 uruchomień może być wykonane dopiero po 10-minutowej przerwie na schłodzenie akumulatora.
Omawiany sprzęt ładuje się za pośrednictwem portu USB-C. Oferuje on też funkcjonalności powerbanku, gdyż jego 2 porty USB 3.0 (5 V/3 A, 9 V/2 A, 12 V/1,5 A) służą do ładowania różnych urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych itp. Tak jak urządzenie HT8G623 model HT8G624 ma również funkcję szybkiego ładowania.
Trzecią jego funkcjonalnością jest latarka diodowa pracująca w trybach świecenia ciągłego, błyskająco-ostrzegawczego i pulsującego sygnałem SOS, zaś czwartą – kompresor wytwarzający sprężone powietrze o ciśnieniu 8 bar, co pozwala wykorzystać go do pompowania kół samochodowych, motocyklowych, rowerowych itp. W celu
dopasowania końcówki węża sprężonego powietrza do różnych typów wentyli na wyposażeniu omawianego sprzętu znajdują się 3 typy najbardziej popularnych adapterów.
Urządzenie HT8G624 wyposażone jest też w 2 duże, czytelne wyświetlacze. Pierwszy informuje o pracy kompresora i służy do zaprogramowania szczytowej wartości ciśnienia powietrza, która jest mniejsza od generowanej jego wielkości maksymalnej (8 bar), a także do zmiany jednostek ciśnienia. Użytkownik sprzętu ma do wyboru 3 różne jednostki: bar, psi i kg/cm2. W przypadku ustawienia szczytowej wartości ciśnienia urządzenie wyłączy się automatycznie po jej osiągnięciu. Co ważne, wartość maksymalną ciśnienia wybiera się, ustawiając ją na 0, jednakże w tym wypadku o momencie wyłączenia kompresora decyduje użytkownik urządzenia. Na wyświetlaczu informującym o pracy kompresora znajduje się także wskaźnik aktualnej wartości ciśnienia powietrza wytwarzanego przez urządzenie, który umożliwia jego wzrokową kontrolę.
Z kolei drugi wyświetlacz informuje o stanie naładowania akumulatora Li-Po, gotowości urządzenia do uruchomienia silnika, o wadliwym podłączeniu przewodów do ładowania i fazie chłodzenia akumulatora pomiędzy kolejnymi uruchomieniami, jak też o napięciu oraz stanie naładowania akumulatora samochodowego. Do obsługi urządzenia HT8G624 służy 7 przycisków: włącznik główny, osobne włączniki kompresora, urządzenia rozruchowego i latarki, oddzielne włączniki wyboru wartości ciśnienia powietrza („+” i „-”) oraz jego jednostki. Na standardowym wyposażeniu prezentowanego sprzętu znajdują się inteligentny kabel rozruchowy i przewód USB-C.
Urządzenie rozruchowe HT8G625
Jego sercem nie jest akumulator Li-Po, lecz połączone szeregowo ultrakondensatory. Jak wiadomo, mają one bardzo krótki czas ładowania i rozładowania w porównaniu z akumulatorami i pozwalają uzyskać wysoką moc zasilania dochodzącą do 10 kW na kilogram masy kondensatora. Omawiane urządzenie HT8G625 generuje prąd rozruchowy o natężeniu 500 A (prąd szczytowy – 1000 A). Może być użyte do uruchamiania silników spalinowych samochodów, łodzi, motocykli itp. Do swojego ładowania wykorzystuje szczątkową energię akumulatora pojazdu i ładowane jest nią w 120 s do pojemności 70 Ah.
Pracą urządzenia rozruchowego steruje elektronika, która informuje za pośrednictwem wyświetlacza o wartości napięcia prądu akumulatora samochodu, ewaluuje jego wartość (niska/wysoka), sygnalizuje ładowanie kondensatora i stan gotowości urządzenia do użycia. Ważną funkcją elektroniki jest też zabezpieczenie przed zwarciem i odwrotną polaryzacją (złym podłączeniem do akumulatora pojazdu kabli rozruchowych). Obsługa urządzenia sprowadza się do prawidłowego podłączenia przewodów rozruchowych do akumulatora pojazdu, w które jest ono wyposażone, jego włączenia, co skutkuje naładowaniem ultrakondensatora w czasie 120s. Następnie uruchomia się silnik pojazdu, włączając go kluczykiem lub przyciskiem START.
Naszym zdaniem, urządzenia rozruchowe Högert Technik to bardzo praktyczny i skuteczny w działaniu sprzęt. Uruchomimy nim nie tylko w łatwy sposób samochody osobowe i dostawcze, ale także naładujemy smartfona czy aparat fotograficzny, oświetlimy sobie drogę podczas wieczornego spaceru, a nawet napompujemy koła samochodu czy roweru. A jeśli nie będziemy korzystać z tych dodatkowych funkcji, możemy wybrać model ultrakondensatorowy o maksymalnie uproszczonej obsłudze.
pins