Jak przygotować auto na wiosnę?
Przestrzeganie kilku podstawowych zasad związanych z konserwacją pojazdu pomoże nam zaoszczędzić kłopotów w podróży. O tym, jak mądrze przygotować samochód do wiosny podpowiada Konrad Milewski z Gothaer.
Sprawdź kompleksowo stan techniczny samochodu po zimowym okresie eksploatacji. Wiosenny przegląd samochodu umożliwi nam zdiagnozowanie stanu pojazdu i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości usunięcie usterek. Kierowcy z reguły skupiają większą uwagę na przygotowaniu auta do zimy, niż odwrotnie. Zupełnie niesłusznie – przecież wiosną i latem jeździmy więcej i szybciej. Warto więc dokonać niezbędnych czynności, aby nasza jazda była przede wszystkim
bezpieczna, bezawaryjna i komfortowa, a przy okazji, aby nasze auto nie straciło wartości.
Kiedy powinniśmy zmienić ogumienie?
Obowiązuje zasada im później tym lepiej, odwrotnie niż w przypadku zmiany z letniego na zimowe. Nie sposób tu wskazać konkretnej daty. Zmieniajmy ogumienie z zimowego na letnie w czasie, kiedy średnia temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie ok. +7°C co najczęściej następuje w drugiej połowie kwietnia. Ze względów bezpieczeństwa nie spieszmy się z tą operacją, ponieważ lepiej jest zmienić ogumienie za późno niż dać się zaskoczyć mroźnej nocy lub porankowi czy też opadom śniegu, jeżdżąc już na ogumieniu letnim, które w takich warunkach jest szczególnie niebezpieczne. Zalecana jest wymiana całego kompletu kół (tarcza koła wraz z oponą) – niewskazane jest przekładanie samych opon na te same obręcze kół. Wymiana kompletu podraża koszty eksploatacji, ale daje gwarancje bezpieczeństwa. Sprawdźmy stan stopki, boku, barku opony oraz bieżnika.
Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?
Eksploatacja pojazdu w okresie jesienno-zimowym jest w naszej szerokości geograficznej dużym wyzwaniem dla samochodów, ponieważ jazda w warunkach, kiedy drogi są pokryte wodą, błotem z piaskiem, śniegiem i solą przyspiesza proces zużycia pojazdu. Po zimie sprawdźmy zatem:
1. Układ jezdny i hamulcowy.
Rewizja powinna dotyczyć stanu:
- tarcz i bębnów hamulcowych, mechanizmów zacisków i/lub rozpieraczy oraz stanu klocków hamulcowych zawieszenia pojazdu. Kontrola szczególnie zalecana w przypadkach wjazdu ze znaczną prędkością w „dużą dziurę” w jezdni, których na naszych drogach w okresie jesienno-zimowym jest sporo. Jeśli po takim incydencie pojazd wykazuje symptomy „ściągania” w lewo lub prawo, konieczny będzie pomiar parametrów układu jezdnego na stanowisku czterogłowicowym. Podobnie, jeśli po wjeździe w „dziurę”, zmieniło się położenie koła kierownicy do jazdy na wprost.
- płynu hamulcowego – kontrola stanu na zawartość wilgoci oraz poziomu w zbiorniku.
2. Olej i stan pozostałych płynów eksploatacyjnych
Uzupełnijmy poziom do wartości wymaganych. Resursę (okres lub przebieg) wymiany oleju warto zsynchronizować z „wiosennym przeglądem technicznym”, ponieważ olej po zimie wykazuje gorsze właściwości. Wskutek dużych różnic temperatur pracy silnika w sezonie zimowym, w układzie odpowietrzenia następowała kondensacja pary wodnej, która przenikając do oleju spowodowała jego degradację.
3. Akumulator i oświetlenie zewnętrzne
Sprawdźmy czy „nie parują” reflektory i ewentualnie wymieńmy żarówki. W samochodach wyposażonych w silnik z zapłonem iskrowym warto sprawdzić stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. Związki chemiczne, którymi w zimie posypywane są drogi w zetknięciu z wodą tworzą agresywne roztwory, które destrukcyjnie wpływają na przewody wysokiego napięcia, co w konsekwencji może skutkować utrudnionym rozruchem silnika lub niewłaściwą pracą silnika podczas dużej wilgotności powietrza lub deszczowej aury.
4. Stan nadwozia.
Należy sprawdzić, czy powłoka lakierowa po zimie nie posiada ubytków i czy nie pojawiły się ogniska korozyjne. Przed oceną warto bardzo dokładnie wymyć nadwozie. Czynność ta z jednej strony spowoduje usunięcie pozostałości po zimowych agresywnych chemikaliach, z drugiej zaś umożliwi dokładną weryfikację stanu lakieru. Unikajmy także parkowania pojazdu w miejscach narażonych na ptasie odchody, ponieważ są one agresywne dla lakierów samochodowych, w szczególności jednowarstwowych.
5. Wycieraczki.
Sprawdźmy stan piór wycieraczek, po zimie często są one
postrzępione i nie zapewnią nam właściwego oczyszczania szyby , a w konsekwencji dobrej widoczności. Warto zainwestować i wymienić wycieraczki na wycieraczki bezprzegubowe z miękkim gumowym piórem pokrytym grafitem.
Po okresie zimowym warto też posprzątać wnętrze, umyć szyby od środka oraz zaimpregnować elementy tapicerki środkami kosmetyki samochodowej. Wówczas w naszym aucie będziemy czuli się komfortowo, a jazda będzie przyjemnością.
To tylko podstawowe elementy wiosennej „rewizji” auta. Niektóre czynności możemy wykonać we własnym zakresie, ale warto udać się do profesjonalnego serwisu, w którym dokonamy kompleksowego sprawdzenia pojazdu i usuniemy stwierdzone usterki. Wizyta z reguły wiąże się z wydatkami, ale bezpieczeństwo nie ma ceny. Uczyńmy wszystko, aby o nie zadbać w imię własnegointeresu.
Same cenne wskazówki! Ja właśnie jestem już po zmianie opon i uzupełnieniu niezbędnych płynów. Musiałem też zmienić już wycieraczki, bo poprzednie właśnie były postrzępione. Teraz mam Oximo. W ten weekend planuję właśnie ogarnąć auto od środka i będzie git