Jak Polacy korzystają z ogrodów?
Na zlecenie firmy Bosch, producenta elektronarzędzi ogrodowych, brytyjska firma badawcza przeprowadziła w 2012 roku badanie wśród właścicieli ogrodów w 8 krajach Unii Europejskiej, w tym też w Polsce. Okazuje się, że dla polskich ogrodników-amatorów zadbany ogród to przede wszystkim miejsce odpoczynku i spotkań z przyjaciółmi. Co ciekawe, Internet jest dla nich głównym źródłem informacji i inspiracji. Mimo entuzjastycznego podejścia do nowych technologii w polskich ogrodach wciąż obowiązuje tradycyjny podział ról na zadania męskie i kobiece.
Brytyjska firma badawcza YouGov SixthSense zapytała polskich miłośników ogrodów o rodzaj uprawianego ogrodu, charakter ogrodu, prace wykonywane w ogrodzie, sposób jego użytkowania, posiadane narzędzia ogrodowe, a także plany związane z ogrodem. Jak wiadomo, w Polsce dominują dominują małe i średnie ogrody – ponad dwie trzecie z nich ma powierzchnię do 500 m kw. Największy udział (30%) mają ogrody o powierzchni 250-500 m kw. Polacy są zapalonymi ogrodnikami – w sezonie ogrodowym aż 7 na 10
posiadaczy ogrodów pracuje w nich przynajmniej kilka razy w tygodniu, zaś praktycznie wszyscy (90%) pielęgnują go przynajmniej raz w tygodniu. Pomimo dużego zaangażowania w pielęgnację ogrodów, dla Polaków to przede wszystkim miejsce odpoczynku, relaksu oraz spotkań z rodziną i znajomymi. Jednocześnie dla 71% ankietowanych ogród służy także uprawie owoców i warzyw.
Okazuje się, że najważniejszym źródłem informacji dla polskich ogrodników jest internet. Więcej niż 8 na 10 ankietowanych przyznało, że szuka inspiracji dla swojego ogrodu na specjalistycznych portalach ogrodniczych, forach internetowych i blogach. Drugim co do popularności (68%) źródłem informacji są książki i magazyny ogrodnicze.
Mimo entuzjastycznego podejścia do nowych technologii w polskich ogrodach wciąż obowiązuje tradycyjny podział ról na zadania męskie i kobiece. Mężczyźni wciąż czują się odpowiedzialni za techniczne aspekty pielęgnacji ogrodów – ponad połowa z nich przyznała, że zna się lepiej na narzędziach ogrodowych. Z kolei dwie trzecie kobiet zadeklarowało większą znajomość roślin i sposobów ich pielęgnacji.
Ankietowani zostali także spytani o marki elektronarzędzi, których używają w swoich ogrodach. Okazuje się, że najpopularniejszą marką narzędzi ogrodowych w Polsce jest Bosch – pracuje nim co trzeci właściciel ogrodu.
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową na reprezentatywnej próbie 1065 dorosłych Polaków deklarujących pracę w ogrodzie. Niniejsza informacja prasowa prezentuje odpowiedzi na wybrane pytania.