I edycja Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha

Podczas czerwcowej uroczystej gali podsumowującej I edycję projektu edukacyjnego Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha zaprezentowano zwycięzców konkursu na pożyteczny wynalazek.

 

Pierwszą nagrodę zdobył zespół Energo z Niepublicznego Gimnazjum nr 54 za projekt automatycznej podstawki pod doniczkę, przesuwającej się w stronę światła. „Samonaświetlacz” został nagrodzony ze względu na zaawansowany charakter projektu i pracę włożoną w jego przygotowanie. Zespół przygotował skomplikowany algorytm i opracował prototyp urządzenia. Drugie miejsce zajął zespół „Nowocześni Gimnazjaliści” z Gimnazjum nr 121 im. Wojciecha Zawadzkiego za projekt walizki z napędem elektrycznym, która ułatwia transport przedmiotów. Jury doceniło fakt, że projekt został zrealizowany kompletnie wraz z

działającym prototypem. Trzecie miejsce zostało przyznane ex aequo – zespołowi „Young Scientists” z Gimnazjum nr 81 im. Prof. Witolda Doroszewskiego za projekt automatycznej wyciskarki pasty do zębów oraz zespołowi „Młode Kucharki“ z Gimnazjum nr 121 im. Wojciecha Zawadzkiego za projekt noża „Hotsteal” z podgrzewanym ostrzem ułatwiającym smarowanie zmrożonego masła.

– Nie spodziewałem się, że gimnazjaliści będą mieli tak wiele ciekawych pomysłów na przydatne wynalazki – powiedział przewodniczący jury konkursu doc. Jan Grabski z Politechniki Warszawskiej. – Bardzo się cieszę, że młodzież interesuje się nauką i techniką. Rośnie nowe pokolenie inżynierów i jestem przekonany, że z wieloma z nich spotkam się na Politechnice Warszawskiej za kilka lat.

Konkurs składał się z dwóch etapów. W pierwszym gimnazjaliści mieli za zadanie opisać swój pomysł na wynalazek. Do konkursu przystąpiło 21 zespołów z warszawskich gimnazjów. Do II etapu zakwalifikowało się 10 zespołów, które miały miesiąc na przygotowanie projektów: makiet, prototypów lub prezentacji. Finałową dziesiątkę jury oceniało pod kątem możliwości powszechnego użycia wynalazku, przyjaznego charakteru dla środowiska naturalnego, jakości i staranności wykonania oraz innowacyjności projektów.

– Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie programu edukacyjnego Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, aby zainteresować młodzież gimnazjalną techniką i praktycznymi wynalazkami, obudzić w nich pasję i zainspirować do działania – powiedziała Ewa Łukawska, specjalista ds. public relations Robert Bosch Sp. z o.o. – Projekt wpisuje się doskonale w misję firmy Bosch, która od 125 lat popularyzuje myśl techniczną – produkty i usługi firmy Bosch poprawiają jakość życia ludzi. Mamy ogromną satysfakcję, że nasz program cieszył się tak dużym zainteresowaniem wśród warszawskich gimnazjów.

Celem Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha jest pokazanie młodzieży, jak fascynujące może być zastosowanie wiedzy technicznej w tworzeniu funkcjonalnych wynalazków, które są przyjazne dla środowiska. W marcu i kwietniu 2011 r. ponad 300 uczniów z 36 warszawskich gimnazjów wzięło udział w warsztatach kreatywnych prowadzonych przez studentów kół naukowych działających przy Politechnice Warszawskiej – Koła Naukowego Bionik, Koła Naukowego Konstruktor, Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, Studenckiego Koła Naukowego Energetyki Niekonwencjonalnej, Koła Naukowego Mechaników Pojazdów oraz Studenckiego Międzywydziałowego Koła Naukowego SAE. Organizatorem programu edukacyjnego Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha jest firma Robert Bosch, która w tym roku obchodzi jubileusz 125-lecia istnienia. Kampanię patronatem objął prof. dr hab. inż. Włodzimierz Kurnik, rektor Politechniki Warszawskiej. Członkom zwycięskich zespołów, ich opiekunom oraz szkołom przyznano nagrody rzeczowe oraz dyplomy.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments