GTX Service: Pod presją prawa do naprawy

Nie przesadzimy, jeśli powiemy, że biznes stoi dziś w obliczu epokowych przemian. Jedną z najważniejszych będzie zastąpienie modelu kup-użyj-wyrzuć-kup nowe modelem kupuj-używaj-naprawiaj. Chodzi tu nie tylko o gospodarność, ale też odpowiedzialność za otoczenie. Kluczowy dla tej zmiany jest nie tyle fakt, że chce jej Unia Europejska, ale że pragną jej też konsumenci.

Kampania Prawo do Naprawy

jest na świecie swoistym fenomenem: w ciągu czterech lat od powstania tego ruchu – we wrześniu 2019 r. – skupiła się wokół niego ponad setka organizacji pozarządowych i tysiące działających samodzielnie osób, przekonanych, że możliwość naprawienia zakupionej i używanej przez nich rzeczy jest nie

tylko działaniem pożytecznym dla planety, środowiska i własnego portfela – ale działaniem, które przedsiębiorstwa oraz prawodawcy powinny obowiązkowo umożliwić. Bo przecież nie zawsze się tak dzieje: z naszej codzienności znamy nie jedną historię o tym, jak jakieś urządzenie zostało zaprojektowane w taki sposób, by maksymalnie utrudnić naprawę posiadanego egzemplarza, zachęcając do zakupu kolejnego. „Żądamy zniesienia barier w reperowaniu naszych produktów. Problem jest prosty: rzeczy, których używamy na co dzień coraz trudniej naprawić. A e-śmieci stają się najszybciej rosnącym strumieniem odpadów na świecie, zwłaszcza że producenci telefonów czy laptopów utrudniają naprawę swoich wyrobów. A przecież nie tylko o elektronikę chodzi: wystrzeliła też liczba urządzeń użytku domowego, które psują się w ciągu pięciu lat po zakupie” – piszą aktywiści Right To Repair na swoich stronach internetowych.

Zapewne nie jest przypadkiem, iż taka kampania zaczęła się, a przede wszystkim, że właśnie teraz nabrała rozmachu. Kilkanaście lat temu dyskusja o tym, jak obciążamy naszą planetę i jej szkodzimy, nabrała temperatury. Osiem lat temu globalnie przyjęto program zrównoważonego rozwoju dla świata zakładający m.in. „odpowiedzialną konsumpcję i produkcję”. Od tamtej pory sukcesywnie przybywa kolejnych norm, reguł i obowiązków, mających docelowo ograniczyć strumienie odpadów, jakimi zarzucamy Ziemię, i stworzyć gospodarkę obiegu zamkniętego (cyrkularną), w której marnowane będzie minimum surowców. Szczegółowo opisaliśmy te procesy w poprzednim numerze.

Walka o możliwość naprawienia zakupionego produktu w rozsądnej cenie i terminie doskonale wpisuje się w ten trend. Co więcej, nie jest to jedynie wymóg Unii Europejskiej czy innej organizacji międzynarodowej, która „z perspektywy ptaka” widzi szkodliwość dzisiejszych modeli produkowania i konsumowania, ale oddolne oczekiwanie i żądanie samych konsumentów. Co oznacza, że umożliwienie naprawy wyprodukowanego towaru, a zwłaszcza urządzeń, przyjmie się szybciej niż możemy się spodziewać: będzie po prostu warunkiem dla zachowania konkurencyjności.

Strefa B2B na nowe czasy

Naprawa, wydłużenie okresu użytkowania, regeneracja – to tylko kilka spośród słów-kluczy, które zdefiniują przyszłość. Do ich wdrożenia w życie zmusza rosnąca liczba prawnych obostrzeń i wymogów Unii Europejskiej, presja ze strony takich ruchów jak „Prawo do Naprawy”, ale też rosnąca świadomość konsumentów. W połowie maja br. opublikowano badanie przygotowane na zlecenie OLX i Fixly, z którego wynika, że już co trzeci Polak woli naprawić posiadane urządzenie niż je wyrzucać (najlepiej trend widać w przypadku dużych urządzeń AGD). Każde ogłoszenie w kategorii „serwis i naprawa RTV, AGD” uzyskało w kwietniu br. średnio 9 odpowiedzi. I nie chodzi wyłącznie o oszczędności, rośnie również grupa takich konsumentów, którzy kalkulują konsekwencje swoich działań dla planety i bezpośredniego otoczenia: liczą ślad węglowy kupowanych produktów, zwracają na niego uwagę i z tych właśnie powodów pragną dłużej wykorzystywać zakupione produkty.

Na naszych oczach toczy się zatem proces wielkiej transformacji gospodarczej i społecznej, którego nie można zlekceważyć czy przegapić. W obszarze swojej specjalizacji – a zatem narzędzi i elektronarzędzi – GTX Service doskonale się w ten trend wpisuje, a co więcej: maksymalnie uprościł proces nawiązywania

współpracy ze sklepami i właścicielami marek, a co być może najważniejsze – obsługuje olbrzymią 80-procentową większość najpopularniejszych urządzeń na rynku. By już dziś nawiązać współpracę, wystarczy wypełnić formularz na stronie firmy gtxservice.pl. Po weryfikacji następuje otwarcie konta partnera i przyznanie mu warunków handlowych B2B, a z czasem – kredytu kupieckiego.

Niebawem uruchomione zostanie znacznie bardziej wyrafinowane narzędzie informatyczne GTX Service, które będzie upraszczać i znacząco wzbogacać ofertę adresowaną do sklepów – Strefa B2B GTX. Obecnie testują ją wybrane sklepy i składy budowalne w Polsce. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest umożliwienie dostosowania się do przyszłościowych trendów tym partnerom, którym najtrudniej dziś zareagować na zmiany – małym i średnim sklepom czy składom budowlanym w Polsce.

Zacznijmy od usługi, w której realizację zaangażowane jest najwięcej stron, a zarazem najbardziej skomplikowanej od strony formalnej: reklamacji. W tym procesie występują trzy strony – klient, który zakupił i użytkuje urządzenie; sklep, który urządzenie sprzedał; i wreszcie właściciel marki, który urządzenie wyprodukował, a w każdym razie dostarczył do sprzedaży. Gwarantem jest ten ostatni i to jego reprezentuje w tym schemacie GTX Service. W przypadku, gdy klient reklamuje swój zakup w sklepie, ten dokonuje zgłoszenia reklamacyjnego poprzez dedykowany formularz w Strefie B2B.

O ile w przypadku reklamacji kupującym usługę jest właściciel marki, to w innym przypadku sklep po prostu wykupuje usługę sprzedawaną potem klientowi końcowemu. Przede wszystkim chodzi tu dziś o pogwarancyjną, odpłatną usługę naprawy elektronarzędzi. O ile tu chodzi o „tradycyjną” interwencję w przypadku pojawienia się usterek czy awarii urządzeń, to GTX Service chce iść dalej i zamierza wprowadzić usługę pakietów serwisowych. Trzy wersje takich pakietów obejmują (w różnej konfiguracji) wydłużenie ochrony urządzenia do czterech lat, co jest praktycznym – choć już nie formalnym – wydłużeniem gwarancji, dostarczenie urządzenia zastępczego na czas naprawy u gwaranta lub w GTX Service, ochronę urządzenia w przypadku uszkodzeń mechanicznych nieobjętych gwarancją przez rok od momentu zakupu czy wreszcie wymianę części eksploatacyjnych przez okres czterech lat trwania pakietu (inną usługą jest też regeneracja m.in. wierteł czy akumulatorów).

Istotnym dla Partnerów GTX Service elementem usług B2B jest też wiedza. Zarządzamy zasobem około 120 tysięcy SKU (Stock Keeping Unit), czyli kodów produktów, pozwalających wyszukać i zlokalizować konkretny element urządzenia w ofercie dostawców. Dzięki zbieraniu danych z rynku doskonale wiemy, jakie części urządzeń mają priorytetowe znaczenie – i zawsze mamy je w ofercie (średni poziom ich dostępności to 95 proc.). Wysoki poziom dostępności uzupełnia szybka wysyłka. To samo odnosi się do usług GTX Service – naprawy są realizowane w krótkim czasie. Średni czas w 2022 r. to 6,2 dnia kalendarzowego, wliczając w to okres przesyłki w dwie strony.

Liczy się szybkość i wygoda

W procesie świadczenia usług GTX Service zapewnia wygodę i prostotę procesu dla swoich partnerów. Sklep może wypełnić formularz dedykowany danemu zleceniu i… zdać się na automatykę oraz proces, nad którym czuwamy: określamy, do którego punktu serwisowego skierujemy zlecenie, wysyłamy kuriera po urządzenie, organizujemy komunikację z klientem końcowym, który zakupił urządzenie, odsyłamy

naprawione czy zregenerowane urządzenie kurierem do sklepu. Pozostaje tylko monitorować status zlecenia w Strefie B2B i wydać urządzenie z powrotem klientowi.

Strefa B2B będzie także umożliwiać realizację szeregu innych usług. Będzie można w niej monitorować rozliczenia (przejrzeć i pobrać faktury, sprawdzić status płatności dla każdej z nich, opłacić je online) oraz kredyt kupiecki, przeglądać historię i status wszystkich złożonych do GTX Service zleceń, a wreszcie ustalić – gdyby była taka potrzeba, a jesteśmy przekonani, że coraz częściej tak będzie – wskaźniki związane z gospodarką cyrkularną związane z usługami świadczonymi przez GTX Service.

O ile pakiety serwisowe są adresowane do klienta końcowego, o tyle sklepy mogą w Strefie B2B skorzystać z innej atrakcyjnej części oferty: Programu Moje GTX-y. Działa on podobnie, jak tradycyjne programy lojalnościowe: sprzedawca wraz z każdym zleceniem gromadzi na swoim koncie punkty, które można wymienić na karty podarunkowe sieci takich jak Allegro, Empik czy Decathlon. System jest transparentny, podlega rozliczeniu podatkowemu – po zakończeniu roku uczestnik Programu otrzymuje PIT obejmujący wykorzystane kwoty. Właściciele sklepów mogą umożliwić udział w Programie swoim pracownikom – w takim przypadku GTX Service będzie monitorować cały proces.

Nadejścia gospodarki cyrkularnej nie unikniemy: cały świat zmierza większymi czy mniejszymi krokami w jej stronę. Ale możemy zadbać, by proces ten przekładał się na naszą konkurencyjność oraz przebiegał w komfortowy sposób, który pozwoli nam szybciej i skuteczniej oswoić się z nadchodzącą przyszłością.

GTX SERVICE

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments