Grupa Bosch zwiększyła obroty i zysk operacyjny
Według wstępnych danych w 2013 r. Grupa Bosch zwiększyła obroty na świecie o 2,7% do 46,4 mld EUR, pomimo słabej koniunktury gospodarczej. Silna waluta europejska znacząco obciąża obroty przedsiębiorstwa ujemnymi efektami różnic kursowych w wysokości ok. 1,5 mld EUR. Na ogólnie lepsze dochody negatywnie wpływała utrzymująca się także w 2013 r. trudna sytuacja działu branżowego Bosch Solar Energy. Wiosną ubiegłego roku przedsiębiorstwo zadecydowało o zakończeniu działalności w obszarze fotowoltaiki krystalicznej.
Poprawa sytuacji ekonomicznej
Według wstępnych danych zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem podatków i odsetek) Grupy Bosch, liczony
Wykorzystanie szans rozwoju – pozyskiwanie nowych segmentów rynku
Przedsiębiorstwo zamierza wykorzystać istniejący potencjał wzrostu i pozyskać nowe segmenty rynku. Istotnymi dla Grupy Bosch trendami przyszłości są efektywność energetyczna oraz integracja z internetem. Ważnymi trendami społecznymi są starzejące się społeczeństwo o dużej sile nabywczej w krajach uprzemysłowionych oraz dynamiczny przyrost klasy średniej w rozwijających się krajach Azji i Ameryki Łacińskiej. Bosch pracuje intensywnie także nad przyszłością rozwiązań w motoryzacji. Samochody przyszłości będą elektryczne, zautomatyzowane i zintegrowane z siecią. W 2013 r. Bosch wprowadził na rynek wiele produktów i usług odpowiadających tym trendom. Należą do nich wyjątkowo oszczędne pod względem zużycia paliwa, układy wtryskowe do silników benzynowych i diesla, układy wspomagające, jak np. układ stabilizacji do motocykli, systemy informacyjno-rozrywkowe, jak np. „mySPIN”, usługi telematyczne pomocne w zarządzaniu flotami pojazdów oraz zastosowania w dziedzinie robotyki, np. kosiarka „Indego”.
Bosch zamierza pozyskać nowe segmenty rynku dzięki rozwiązaniom dostosowanym do potrzeb świata zintegrowanego z Internetem. – Nasze szerokie kompetencje technologiczne i obecność w wielu różnych branżach to ważne atuty w świecie zintegrowanym w sieci. Chcemy go aktywnie współtworzyć, a równocześnie wykorzystywać szanse biznesowe. Strategicznym celem firmy Bosch są rozwiązania dostosowane do potrzeb nowoczesnego świata – powiedział Denner. Dla wielu osób integracja ta już stała się rzeczywistością. W 2015 r. ok. 75% ludności na świecie będzie podłączonych do internetu. W tym samym roku na rynku będzie już ponad 6 mld urządzeń wyposażonych w możliwość komunikowania się z internetem. Jednak według szacunków firmy Bosch jest to dopiero ułamek możliwości. W przyszłości przedsiębiorstwo planuje wyposażyć wszystkie swoje urządzenia elektroniczne w taką funkcję.
Działy przedsiębiorstwa i regiony w roku 2013
Na sytuację obrotową poszczególnych działów przedsiębiorstwa również miały wpływ silne efekty kursów wymiany walut. W szczególności dotyczyło to działów Techniki Motoryzacyjnej oraz Dóbr Użytkowych. Jednak niezależnie od tego dział motoryzacyjny rozwijał się w 2013 r. bardzo pozytywnie. Branża układów wtryskowych do silników benzynowych i diesla znacznie zwiększyła swoje obroty. Dział branżowy Car Multimedia odnosił sukcesy dzięki sprzedaży zestawów wskaźników oraz systemów informacyjno-rozrywkowych. Dział Technologii Przemysłowej odnotował wysoki wzrost dzięki branży maszyn opakowaniowych. Światowe osłabienie branży budowy maszyn przyczyniło się natomiast do wyraźnego załamania obrotów w obszarze Drive and Control Technology. Również w roku 2013 dział Dóbr Użytkowych odniósł sukces dzięki sprzedaży elektronarzędzi, zarówno dla profesjonalistów, jak i użytkowników indywidualnych. Trudna sytuacja dywizji Solar Energy położyła się cieniem na rozwoju działu
Wyraźny wzrost obrotów poza Europą i zatrudnienia w Azji oraz Ameryce Północnej
Silna waluta europejska negatywnie wpływała na regionalny rozwój obrotów Grupy. Mimo to ubiegłoroczne obroty w regionie Azji i Pacyfiku wzrosły nominalnie o ponad 5%. W Ameryce Północnej nominalny wzrost wyniósł według wstępnych wyników ponad 3%. Z kolei w Ameryce Południowej odnotowano lekki spadek obrotów. Pomimo wciąż słabej koniunktury w Europie obroty wzrosły w tym regionie nominalnie o ok. 2%. Na początku 2014 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 281 tys. pracowników. Głównymi regionami, w których odnotowano wzrost zatrudnienia, były Azja i Ameryka Północna.