„GRANITOWY” TEST AKUMULATOROWEJ MŁOTOWIERTARKI HITACHI DH 18DBL

Hitachi DH 18DBL to bezprzewodowa młotowiertarka o konstrukcji „L”, wyposażona w bezszczotkowy silnik i efektywny system zasilania 18-woltowymi akumulatorami Li-Ion. Sprawdziliśmy nią w trudnym teście wiercenia w bardzo twardych materiałach granitowych.

 

Jak wspomnieliśmy, w młotowiertarce Hitachi DH 18DBL zastosowano nowoczesny silnik bezszczotkowy. Jego pracą steruje rozbudowany chipowy moduł elektroniczny, który jest solidnie wykonany, ma m.in. wysoko trwałe obwody pokryte warstwą silikonu chroniącą je przed agresywnym działaniem pyłu. Elektronika w Hitachi DH 18DBL odpowiada za płynne uruchomienie silnika, regulację jego obrotów i momentu obrotowego, a także za ochronę antyprzeciążeniową, bezpieczeństwo pracy (system Reactive Force Control) oraz optymalizację zasilania.

O praktycznych korzyściach, jakie dają

silniki bezszczotkowe, pisaliśmy nieraz na naszych łamach. Przypomnijmy jednak, że brak w ich konstrukcji zużywających się szczotek oznacza eliminację cyklicznych wymian tych części i zero wizyt w serwisie. Do tego „bezszczotkowce” wykazują się wysoką sprawnością wynoszącą 70–80% (dla porównania, w wypadku silników komutatorowych DC o wysokiej jakości wykonania wynosi ona ok. 50%) i w konsekwencji znacznie mniejszym zużyciem energii (m.in. przez brak jej strat spowodowanych przez iskrzenie na styku szczotek i komutatora). W przypadku testowanego sprzętu Hitachi oszczędność energii to 50%. Należy też zauważyć, że silniki bezszczotkowe mają mniejszą masę i gabaryty od „szczotkowców” – to zaś pozwala konstruować bardziej kompaktowe oraz ergonomiczne elektronarzędzia, czego najlepszym przykładem jest testowana młotowiertarka Hitachi DH 18DBL. Jej masa bez akumulatora to 3,125 kg (wartość zmierzona na redakcyjnej wadze elektronicznej), masa z akumulatorem Li-Ion 18 V/5.0 Ah – 3,6 kg, zaś długość – 351 mm.

Jak wiadomo, bardzo ważnym podzespołem w konstrukcji młotowiertarek, decydującym o efektywności pracy, jest pneumatyczny mechanizm udarowy.
Hitachi zadbało o jego wysoką sprawność i wydajność. Japoński producent ma duże doświadczenie w konstrukcji takich mechanizmów i jest ceniony na całym świecie za swoje młoty udarowe SDS-max oraz młotowiertarki SDS-plus.
Kolejnym istotnym czynnikiem decydującym o wydajności młotowiertarek akumulatorowych jest technologia ich zasilania. W wypadku Hitachi DH 18DBL mamy do wyboru efektywne energetycznie akumulatory Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah oraz innowacyjne 2-napięciowe (18 lub 36 V) baterie Multi-Volt. Gdy wykorzystujemy napięcie 36 V, mamy do dyspozycji pojemność 2,5 Ah, zaś w wypadku 18 V – 5.0 Ah. W testowaym sprzęcie korzystaiśmy z napięcia 18 V. Według danych japońskiego producenta młotowiertarką Hitachi DH 18DBL na jednym ładowaniu litowo-jonowego akumulatora BSL 1860 (6.0 Ah) można wykonać 170 otworów o średnicy 8,5 mm i głębokości 40 mm. Dla sprawdzenia poziomu dostępnej energii w baterii, testowaną młotowiertarkę wyposażono w 2-diodowe wskaźniki poziomu jej naładowania. Nadmieniamy, że w nowych akumulatorach Multi-Volt zastosowano 4-diodowe wskaźniki poziomu naładowania.

 

Pod względem konstrukcyjnym testowane Hitachi DH 18DBL to młotowiertarka klasy 3,0 kg mająca klasyczną budowę „L” (czyli silnik umieszczony prostopadle do osi wrzeciona). Dzięki temu sprzęt jest świetne wyważony. Projektując go, inżynierowie z Hitachi zoptymalizowali kształt i pozycję rękojeści głównej, zbliżając ją do środka ciężkości maszyny. Efektem tego zabiegu konstrukcyjnego jest ułatwienie operatorowi osiowej aplikacji nacisku na wiertło. Ponadto wszystkie powierzchnie chwytowe sprzętu, w tym rękojeść dodatkową, pokryto miękkim antypoślizgowym materiałem (soft grip). Młotowiertarką Hitachi DH 18DBL pracuje się więc łatwo i wygodnie. Konstruktorzy nie zapomnieli też o diodzie LED, która umożliwia pracę w słabo oświetlonych miejscach.
Japoński producent szczególnie zadbał o bezpieczeństwo pracy i zastosował w testowanej młotowiertarce mechaniczne sprzęgło ślizgowe oraz wspomniany system RFC (Reactive Force Control). RFC, mówiąc w uproszczeniu, to elektroniczne sprzęgło bezpieczeństwa. Jego elektronika stale monitoruje obroty silnika i jeśli pojawią się nagłe zmiany ich wielkości, co ma miejsce w chwili zakleszczenia się wiertła, momentalnie wyłącza maszynę. Tym samym zapobiega kontuzji rąk spowodowanej wyrwaniem się maszyny z dłoni użytkownika.

Wyłączenie zasilania w wyniku zadziałania systemu RFC sygnalizowane jest miganiem diod, które służą do wskazywania poziomu naładowania baterii.
Silnik bezszczotkowy w Hitachi DH 18DBL współpracuje z 1-biegową przekładnią główną i generuje obroty wynoszące 0-1050/min, zaś poprzez pneumatyczny mechanizm udarowy wytwarza od 0 do 3950 uderzeń/min. Testowany sprzęt ma trzy tryby pracy – wiercenie, wiercenie z udarem i podkuwanie. Wywiercimy nim w betonie otwory o maksymalnej średnicy 26 mm (dane dla wiertła SDS-plus), w stali – 13 mm, a w drewnie – 27 mm.
Obsługa Hitachi DH 18DBL jest bardzo prosta i zarazem wygodna. Parametry pracy silnika reguluje się płynnie za pomocą dużego włącznika głównego. Z kolei kierunek obrotów wrzeciona zmienia się słupkowym przełącznikiem w górnej części uchwytu, zaś tryb pracy – pokrętłem znajdującym się po lewej stronie przekładni. Dodatkowy uchwyt boczny mocuje się w dowolnej pozycji wokół osi. Można w nim zamontować ogranicznik głębokości wiercenia. W Hitachi DH 18DBL zastosowano szybkomocujący uchwyt narzędziowy SDS-plus – do zamontowania osprzętu wystarczy więc wsunąć go w gniazdo, a słyszalne wtedy kliknięcie oznacza prawidłowe zamocowanie.

Wyniki testów redakcyjnych

Przeprowadziliśmy wyłącznie próby udarowe w bloczku z twardego betonu C40/45 oraz w elemencie granitowym. Do zasilania Hitachi DH 18DBL wykorzystaliśmy akumulatory Li-Ion 18 V/6.0 Ah i Multi-Volt (18 V/5.0 Ah) w celu porównania efektywności uzyskanych systemów zasilania. Rozpoczęliśmy delikatnie od wykonania w bloczku betonowym otworów o średnicy 20 mm i głębokości 120 mm (akumulator Li-Ion 18 V/6.0 Ah) oraz 140 mm (Multi-Volt) za pomocą 2-ostrzowego wiertła SDS-plus. Wiercenie z użyciem akumulatora Li-Ion 18 V/6.0 Ah trwało 32,52 s (prędkość wiercenia – 3,69 mm/s), zaś Multi-Volt – 30,24 s (4,63 mm/s). Gdy mieliśmy już odpowiednio rozgrzany mechanizm udarowy, rozpoczęliśmy próby w granicie za pomocą wierteł 4-ostrzowych. Najpierw wykonaliśmy w nim otwory o średnicy 16 mm. W przypadku baterii Li-Ion 18 V/6.0 Ah miały one głębokość
135 mm, zaś w wypadku Multi-Volt – 145 mm.

 

Uzyskane czasy i prędkości wiercenia to: 61,68 s i 2,18 mm/s (Li-Ion 18 V/6.0 Ah) oraz 61,96 s i 2,34 mm/s (Multi-Volt). W kolejnym „granitowym” teście wykonaliśmy otwory o średnicy 20 mm i głębokościach 130 mm. Próby trwały 99,44 s (prędkość wiercenia – 1,31 mm/s, Li-Ion 18 V/6.0 Ah) i 96,12 s (1,35 mm/s, Multi-Volt).
Reasumując, wykonane bardzo trudne próby udarowe pokazały, że akumulatorowa młotowiertarka Hitachi DH 18DBL zapewnia bardzo szybkie wykonanie najcięższych zadań na budowie czy podczas remontu. Na podstawie analizy i porównania uzyskanych wyników stwierdzamy, że japoński sprzęt nie ustępuje pod względem wydajności pracy młotowiertarkom przewodowym o mocy nominalnej ok. 1000 W. Podczas testów uzyskaliśmy nieco lepsze wyniki w przypadku zastosowania akumulatora Multi-Volt. Dlatego tę baterię rekomendujemy dla użytkowników, którym szczególnie zależy na szybkiej pracy.

pins

Dane techniczne akumulatorowej młotowiertarki Hitachi DH 18DBL

Maks. obroty 0-1050/min
Maks. liczba udarów 0-3950 udarów/min
Maks. średnica wiercenia wiertłami w betonie/stali/drewnie (mm) 26 (wiertło SDS-plus)/13 /27
Napięcie/pojemność akumulatora Lion 18 V/6,0 Ah
Napięcie/pojemność akumulatora Multi-Volt 18 lub 36 V/2.5 lub 5.0 Ah
Waga (z baterią) 3,6 kg

 

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar