Frezarki górnowrzecionowe (rozdz. II). Konstrukcja (część A)

Napędy frezarek mają prostą konstrukcję, a ich wrzeciona są przedłużeniem wałków wirników.

Konstrukcja frezarek górnowrzecionowych
Maszyny te posiadają następujące podzespoły główne:

  • silnik elektryczny,
  • wentylator chłodzący,
  • blokadę wrzeciona,
  • tulejkę zaciskową służącą do montowania frezów,
  • łożyska,
  • włącznik,
  • elektroniczne układy optymalizujące pracę,
  • obudowę silnika z rękojeściami,
  • stół frezarski, inaczej nazywany stopą prowadzącą, połączony z napędem za pomocą dwóch kolumn,
  • precyzyjną regulację ustawienia głębokości frezowania,
  • rewolwerowy zderzak głębokości frezowania,
  • łapacz wiórów,
  • śliską stopę bieżną.

Frezarki górnowrzecionowe wyposaża się w silniki komutatorowe zasilane jednofazowym prądem zmiennym 230 V. Niektóre modele tych elektronarzędzi mają tzw. samoodłączające się szczotki węglowe. W ten sposób zabezpieczany jest komutator wirnika przed zetknięciem się z mocowaniem

szczotek, które następuje w wyniku ich całkowitego zużycia i powoduje uszkodzenie komutatora.
Omawianymi elektronarzędziami pracuje się intensywnie, dlatego potrzebują one wydajnego chłodzenia. Zapewnia je wentylator zamontowany na wrzecionie wirnika od dołu obudowy frezarek. Układ chłodzenia tych urządzeń nie służy do odprowadzania wiórów, tak jak to jest np. w szlifierkach oscylacyjnych. Wióry odprowadza się do odkurzacza podłączonego bezpośrednio do ich łapacza, znajdującego się w stole frezarskim maszyny.

W elektronarzędziach tych nie stosuje się przekładni zmniejszających wielkość obrotów silników. Frezy bowiem muszą być napędzane z prędkościami zbliżonymi do jałowych obrotów silnika, tj. ok. 30.000 min-1, aby obróbka była najbardziej optymalna. Dlatego montuje się je bezpośrednio na wale wirnika (zwanym także wrzecionem) za pomocą specjalnych tulejek zaciskowych. Żeby wirnik tych maszyn mógł wytrzymać duże obciążenia występujące podczas frezowania, musi być odpowiednio łożyskowany. Wykorzystuje się do tego przeważnie mocne łożyska kulkowe, z których jedno zamontowane jest na górze tych elektronarzędzi nad komutatorem, a dwa następne w dolnej jego części w specjalnej obudowie wykonanej z aluminium.

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar