Francuski rynek narzędziowy i DIY w 2022 r.

SECIMPAC, francuskie stowarzyszenie marek narzędzi przenośnych i zużywalnych przeznaczonych dla profesjonalistów i ogółu społeczeństwa, poinformowało, że sprzedaż tych produktów w 2022 r. spadła o 9% w stosunku do 2021 r.

W porównaniu 2019 r., który poprzedził pandemię covid, sprzedaż w 2022 r. wzrosła o 20,5%. Udział sprzedaży narzędzi profesjonalnych i klasy DIY (dla majsterkowiczów) przez kanał e-commerce wzrósł z 16% do 17%. Jednakże w 2022 r. były one niższe o 9% w stosunku do 2021 r., ale w porównaniu 2019 r. wzrosły o 70%.

Rynek profesjonalny we Francji

Sprzedaż elektronarzędzi na rynku profesjonalnym (z wyłączeniem e-commerce) spadła o 7,6% rok

do roku, ale wzrosła o 15% w stosunku do 2019 r.
Obecnie prawie dwie trzecie sprzedaży stanowią produkty zasilane akumulatorami (64%, wzrost o 3 punkty rok do roku). Ta technologia zasilania jest obecnie wykorzystywana w prawie wszystkich rodzinach elektronarzędzi i już znacznie wykroczyła poza grupy sprzętu przeznaczonego do wiercenia i wkręcania. Obecnie stanowi ona najbardziej dynamiczną część rynku. W grupie akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych francuski rynek profesjonalnych odnotował 5-proc. wzrost (rok do roku).

Rynek DIY we Francji

Z kolei francuski rynek DIY spadł o 16% w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., przy czym w porównaniu z 2019 r. wzrósł o 10%. Sprzedaż elektronarzędzi dla majsterkowiczów zasilanych akumulatorowa, która nieznacznie spadła rok do roku, odnotowała wzrost udziału z 47% w 2019 r. do 53% w ub.r. Natomiast rodzina materiałów eksploatacyjnych na francuskim rynku DIY wykazała w 2022 r. dobrą dynamikę i była wyższa o 16% w porównaniu do 2021 r.

Rynek sprzętu ogrodowego we Francji

Francuzi odnotowali na nim wzrost 2-proc. po jego skoku o 24% w 2021 r. i 28% w 2020 r. Sprzęt ogrodowy zasilany akumulatorowo stanowią 1/3 sprzedaży (36% wartościowo i 43% ilościowo) ze stabilnymi przychodami po ich 40-proc. skoku w 2021 r. Sprzedaż narzędzi spalinowych wzrosła w ub.r. o 8% po ich 16-proc. wzroście w 2021 r. Nadal stanowią one 52% rynku wartościowo i 28% ilościowo.
Z kolei sprzedaż internetowa sprzętu ogrodowego jest niewielka (6% sprzedaży) i w 2022 r. spadła o -4,2% po rocznym wzroście o 30%, licząc od 2019 roku. Należy tu odnotować, że na francuskim rynku narzędzi ogrodowych sprzedaż poprzez wyspecjalizowanych dystrybutorów stanowi 2/3 obrotów tego segmentu rynku i regularnie rośnie.

Komentarz SECIMPAC do danych rynkowych z 2022 r.

Po wyjątkowym wzroście odnotowanym w latach 2020 i 2021 na rynku sprzętu ogrodowego faza spadku w 2022 roku była nieunikniona. Według SECIMPAC rynek narzędziowy i DIY w Francji pozostają na poziomie znacznie wyższym niż w 2019 r. Rok 2022 był również okresem korekty dla rynku profesjonalnego, po rekordowych latach 2020-21. Dotyczy to zwłaszcza wolumenu działalności, gdyż inflacja złagodziła spadek aktywności w ujęciu wartościowym. Ten skurcz popytu pozwolił również różnym uczestnikom rynku odzyskać komfortowy poziom zapasów, kładąc kres kilku miesiącom silnych napięć w łańcuchu dostaw naszych produktów.
Mimo to rynek budowlany we Francji pozostał dość prężny, a firmy wykonujące prace konserwacyjno-remontowe utrzymują portfel zamówień na wysokim poziomie, co jest ważne w kontekście kryzysu energetycznego i szybko zmieniających się przepisów.
SEMIPAC poinformował, że na początku 2023 r. we Francji nadal obserwowany jest spadek sprzedaży na rynku DIY (ale mniej wyraźny niż w 2022 roku) i lekkie ugięcie rynku narzędzi profesjonalnych. Po kilku szczególnych latach spowodowanych kolejnymi kryzysami, rynek sprzętu ogrodowego powinien doświadczyć w 2023 r. jest w fazie przejściowej, ze stopniowym powrotem do trendów odpowiadających tradycyjnej sezonowości. Jednakże według SEMIPAC konsekwencje globalnego kryzysu w logistyce dostaw wrażliwych części powinny się utrzymać w 2023 r.

Opr. HB (mat. SEMIPAC)

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments