Elektropneumatyczne młoty Makita

 

Przeglądając katalog młotów elektropneumatycznych Makita, można dostać oczopląsu. Jeśli pominiemy lekkie modele SDS-plus, do wyboru pozostanie 15 młotów udarowo-obrotowych i udarowych SDS-max. Japońska firma potrafi więc usatysfakcjonować nawet najbardziej wymagającego użytkownika.

Nie sposób w tak krótkim materiale opisać wszystkich dostępnych młotów Makita SDS-max. Zresztą o wielu z nich pisaliśmy już szczegółowo na łamach „Gazety Narzędziowej”, często prezentację uzupełniając filmami publikowanymi na naszej stronie internetowej www.portalnarzedzi.pl. W tym artykule skupimy się raczej na przedstawieniu najważniejszych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w młotach Makita, które sprawiają, że narzędzia tej marki

są jednymi z najchętniej kupowanych przez polskich użytkowników z branży ogólnobudowlanej. W ofercie młotów wyburzeniowych SDS-max Makita znajdziemy zarówno modele udarowo-obrotowe, którymi się wierci i kuje, jak i wersje tylko kujące. Modele te występują w różnych klasach wagowych: od 5 do 12 kg. Młoty w związku z tym zróżnicowaniem wagowym napędzane są silnikami o mocach od 850 do 1510 W. Dużo istotniejsze jednak w przypadku charakteryzowania młotów są ich możliwości pracy udarowej kujące, które wyrażają się energią pojedynczego udaru. Młotkami Makita uda nam się więc skuć i delikatną ścianę z pustaka ceramicznego bez większych, niekontrolowanych zniszczeń, i najtwardszy beton klasy B45 (moce udarów od 5,6 J od 29,5 J).

Najważniejszymi elementami konstrukcyjnymi każdego elektronarzędzia są silnik i przekładnia. To parametry silnka i sposób przeniesienia napędu i zamiany ruchu obrotowego na inne jego rodzaje decydują w dużej mierze o końcowej wydajności maszyny. We wszystkich modelach młotów wyburzeniowych Makita SDS-max zastosowano najnowocześniejsze jednostki napędowe, które charakteryzują się nie tylko bardzo dobrymi parametrami technicznymi, ale także najwyższą kulturą pracy i trwałością. W wielu modelach młotów Makita układy napędowe rozbudowane są o zaawansowaną elektronikę sterującą pracą maszyn. Są więc układy miękkiego startu, które powoli rozpędzają wiertła, oszczędzając w ten sposób zużycie podzespołów elektrycznych młotków. System stabilizacji obrotów pod zmiennym obciążeniem dba o to, żeby młot pracował z pełną wydajnością, nawet gdy w uchwycie zamontowana jest największa korona i wiercimy w twardym materiale. Z kolei inne układy elektroniczne w niektórych modelach pozwalają sterować płynnie obrotami za pomocą włącznika spustowego lub pokrętła do regulacji wstępnej prędkości obrotowej. Są także systemy bezpieczeństwa, które automatycznie wyłączają urządzenia w momencie zużycia się szczotek węglowych. Są one sprzężone w większości modeli z kontrolkami diodowymi, które na zielono oznajmiają gotowość maszyny do pracy, a na czerwono ostrzegają o konieczności jak najszybszego wysłania maszyny do serwisu na wymianę zużytych szczotek. Jeśli tego nie zrobimy na czas, może spotkać nas niemiła niespodzianka – po 8 godz. pracy od zaświecenia się lampki młot wyłączy się i nie będzie go można uruchomić. Wszystkie te elektroniczne dodatki sprawiają, że młotki Makita wyciskają 110% możliwości z mechanicznej konstrukcji silnika, przekładni i udaru elektropneumatycznego.

 

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy mechanicznych walorach młotów wyburzeniowych Makita. W większości modeli producent stosuje sprzęgło przeciążeniowe, które rozłącza napęd w momencie zakleszczenia się osprzętu podczas wiercenia lub kucia. To bardzo ważny element, który zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa pracy, szczególnie podczas wiercenia otworów o dużych średnicach. Z kolei w mechanizmie udaru pneumatycznego producent stosuje specjalne zabezpieczenie przed pustymi uderzeniami. Oznacza to, że młot zaczyna kuć w momencie przyłożenia osprzętu do obrabianego materiały. Jest to metoda na znaczne przedłużenie żywotności elementów konstrukcyjnych udaru, ale także ochronę najdelikatniejszego elementu układu, czyli uchwytu narzędziowego SDS-max. W tym miejscu warto wspomnieć, że w zaawansowanych technicznie młotach japoński producent stosuje układ Soft No Load. Redukuje częstotliwość udarów na biegu jałowym, dzięki czemu zmniejsza wibracje przenoszone na ręce operatora, jak też umożliwia dokładne rozpoczynanie operacji kucia. Układ ten ogranicza też siłę pustych udarów i zapewnia uchwytowi SDS-max dłuższą żywotność. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że

w Makitach znajdziemy uchwyty automatyczne – oznacza to, że do osadzenia wiertła czy dłuta w gnieździe nie trzeba odciągać tulei blokującej. Wciskamy narzędzie w gniazdo, a kliknięcie oznacza jego prawidłowy montaż.

Każdy liczący się na rynku producent dużych młotów wiercąco-kujących i kujących posiada modele wyposażone w systemy antywibracyjne. Makita jest pod tym względem liderem rynku światowego, gdyż jej inżynierowie pierwsi zastosowali w młotach układ przeciwwag. Swoje zaawansowane rozwiązanie Makita nazwała AVT (Anti Vibration Technology). Głównym zadaniem tego układu jest zminimalizowanie ilości przenoszonych wibracji na ciało pracownika. Normy europejskie określają bardzo precyzyjnie, jaką ilością wibracji może być obciążony operator w trakcie jednego dnia roboczego. Wartość ta jest wyrażana za pomocą współczynnika ELV (Exposure Limit Value). Stosowanie systemów antywibracyjnych sprawia, że na ciało przenosi się mniej drgań niż w przypadku standardowych młotów i operator może dłużej pracować bez łamania przepisów BHP.

 

System AVT w młotach Makita składa się zasadniczo z dwóch podzespołów. Aktywny dynamiczny tłumik drgań jest zintegrowany z mechanizmem udarowym. To w rzeczywistości wspomniana przeciwwaga na sprężynach, której głównym zadaniem jest neutralizacja odrzutu maszyny powstającego w wyniku ruchu posuwisto-zwrotnego bijaka mechanizmu udarowego. Tę część wibracji, z którą nie poradzi sobie masa balansująca, przechwytuje sprężynowo-zawiasowy system mocowania rękojeści głównej do korpusu narzędzia oraz w niewielkie mierze miękkie okładziny Soft grip na uchwytach głównym oraz pomocniczym. Dzięki systemowi AVT pracownik przekracza normę ELV dopiero po 2-3 godz. (w zależności od modelu młota) nieprzerwanego kucia betonu o wytrzymałości 40 N/mm2, co w przypadku niektórych konkurencyjnych młotków jest wartością dwa razy dłuższą.

I na koniec warto pokazać kilka rozwiązań praktycznych, które zapewniają wysoką ergonomię pracy młotami SDS/max  Makity. Po pierwsze, trzeba podkreślić bardzo dużą dbałość producenta o jakość stosowanych materiałów. Chodzi tutaj głównie o okładziny na rękojeściach głównych i pomocniczych – są to przeważnie miękkie gumy Soft grip, które zapobiegają ślizganiu się dłoni. Wielkość uchwytów i przełączników jest tak dobrana, by młoty można było obsługiwać w grubych rękawicach roboczych. Nie wolno zapominać o bardzo użytecznej funkcji uchwytu narzędziowego, dzięki której można obracać osprzęt i ustawiać go w 12 różnych położeniach kątowych. Jest to szczególnie przydatne przy kuciu płaskimi dłutami i przecinakami. Najcięższe modele młotów Makita posiadają uchwyty pomocnicze w kształcie litery „D”, które można obracać o 360° wokół osi narzędzia i regulować położenie w płaszczyźnie prostopadłej do osi maszyny.
Reasumując, młoty SDS-max Makita to zaawansowane technicznie urządzenia zdolne sprostać wygórowanym wymaganiom firm budowlanych. Ich niezawdoność i siła zostały sprawdzone na milionów budów od Azji, Europy i obu Ameryk.

 

Dane techniczne młotów SDS-max marki Makita

Model

HR3540C

HR3541FC

HR4001C

HR4011C

HR4002

HR4003C

HR4013C

HR4501C

HR4511C

HR5201C

HR5212C

Obrotowy/kujący

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

+/+

Moc silnika (W)

850

850

1100

1100

1050

1100

1100

1350

1350

1500

1510

Prędkość obrotowa (obr./min)

315-630

315-630

235-480

235-480

680

250-500

250-500

130-280

130-280

130-260

150-310

Częstotliwość udarów (min-1)

1650-3300

1650-3300

1350-2750

1350-2750

2500

1450-2900

1450-2900

1250-2750

1250-2750

1075-2150

1100-2250

Energia udaru (J)

5,6 J

5,7 J

6,8 J

6,2 J

6,1 J

8,3 J

8,0 J

10,1 J

9,4 J

19,7 J

19,1 J

Miękki start

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Regulacja prędkości obrotowej /częstotliwości udarów

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Elektroniczna stabilizacja obrotów/udarów

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Sprzęgło przeciążeniowe

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

Zabezpieczenie przed „pustymi” udarami

+ SOFT NO LOAD

+ SOFT NO LOAD

System antywibracyjny AVT

+

+

+

+

+

Masa (kg)

5,2

5,6

6,3

6,7

6,6

6,2

6,8

8,2

9,0

11,3

11,9

 

Model

HM0870C

HM0871C

HM1101C

HM1111C

HM1203C

HM1205C

HM1213C

HM1214C

Obrotowy/kujący

-/+

-/+

-/+

-/+

-/+

-/+

style="text-align: center;" width="11%">

-/+

-/+

Moc silnika (W)

1100

1100

1300

1300

1510

1510

1510

1510

Prędkość obrotowa (obr./min)

Częstotliwość udarów (min-1)

1100-2650

1100-2650

1100-2650

1100-2650

950-1900

950-1900

950-1900

950-1900

Energia udaru (J)

7,6 J

8,1 J

11,5 J

11,2 J

19,1 J

19,1 J

18,6 J

19,9 J

Miękki start

+

+

+

+

+

+

+

+

Regulacja prędkości obrotowej /częstotliwości udarów

+

+

+

+

+

+

+

+

Elektroniczna stabilizacja obrotów/udarów

+

+

+

+

+

+

+

+

Sprzęgło przeciążeniowe

Zabezpieczenie przed „pustymi” udarami

+ SOFT NO LOAD

+ SOFT NO LOAD

+ SOFT NO LOAD

+ SOFT NO LOAD

System antywibracyjny AVT

+

+

+

+

Masa (kg)

5,1

5,6

8,0

8,0

9,7

9,7

10,8

12,3

SOFT NO LOAD – WŁĄCZE– MASZYNY NA BIEGU JAŁOWYM BEZ OBCIĄŻENIA POWODUJE OBNIŻE– OBROTÓW ORAZ WIBRACJI. W TEN SPOSÓB OPERATOR MOŻE W SPOSÓB SKUTECZNY I PRECYZYJNY PRZYŁOŻYĆ SZPIC LUB DŁUTO W ŻĄDANE MIEJSCE ROZPOCZĘCIA PRACY. W MOMĘCIE DOCIŚNIĘCIA NARZĘDZIA DO MATERIAŁU UKŁAD ELEKTRONICZNY PRZYWRACA PEŁNĄ MOC ZNAMIONOWĄ URZĄDZENIA.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

BEZSZCZOTKOWE WIERTARKO-WKRĘTARKI UDAROWE TRYTON TBLV202 I TBLV204

Wiertarko-wkrętarki Tryton TBLV202 i TBLV204 wyposażono w nowoczesne silniki bezszczotkowe i zaawansowane sterowanie elektroniczne. Urządzenia są lekkie i kompaktowe, a przy tym dysponują dużym momentem obrotowym 50 Nm.

Akumulatorowe wiertarko-wkrętarki udarowe Tryton TBLV202 i TBLV4 różnią się jedynie kompletacją akumulatorów. W pierwszym modelu zastosowano baterie Li-Ion 20 V/2.0 Ah, a w drugim Li-Ion 20 V/4.0 Ah. Urządzenia wyposażono w nowoczesne silniki bezszczotkowe. Są to de facto zminiaturyzowane silniki synchroniczne mające czujnik Halla i sterowane elektronicznie za pośrednictwem mikrofalownika. Na ich wirniku znajdują

się odpowiednio rozmieszczone magnesy trwałe, zaś stojan tworzy odpowiedni układ cewek. Jak widać, tak skonstruowane jednostki napędowe nie mają szczotek ani komutatorów i dlatego są praktycznie bezobsługowe. Silniki bezszczotkowe przez to są też dużo sprawniejsze, ponieważ nie występuje w nich zjawisko iskrzenia, które w jednostkach tradycyjnych zachodzi na styku szczotek oraz komutatora. Wyeliminowanie iskrzenia zwiększyło sprawność silników bezszczotkowych średnio o 30% i odpowiednio zmniejszyło ich apetyt na energię akumulatora. Kolejną bardzo istotną cechą takich jednostek napędowych są znacznie mniejsze wymiary w stosunku do generowanej mocy. Dzięki temu napędzane nimi urządzenia są kompaktowe i lekkie oraz jednocześnie bardzo efektywne w pracy, co bardzo dobrze widać na przykładzie omawianych wiertarko-wkrętarek Tryton TBLV202/TBLV4. Mniej także hałasują i nagrzewają się.

Nowoczesny układ napędowy sprawia, że prezentowane wiertarko-wkrętarki udarowe charakteryzują się doskonałymi parametrami technicznymi. Obie maszyny mają elektroniczną regulację prędkości pracy i 2-biegowe przekładnie planetarne w metalowej obudowie, które zapewniają im takie same zakresy prędkości obrotowych na poszczególnych przełożeniach (I bieg – 0-500 obr./min, II bieg – 0-2000 obr./min). Maksymalny moment obrotowy w obu urządzeniach na I biegu wynosi 50 Nm. Prezentowane elektronarzędzia wyposażono w mechanizm udarowy umożliwiający efektywne wiercenie w materiałach budowlanych za pomocą wierteł widiowych. Obiema wiertarko-wkrętarkami wywiercimy w drewnie otwory o średnicy do 35 mm, w stali – do 13 mm, w betonie – do 16 mm, jak też zamontujemy wkręty w materiałach drewnianych o średnicy do 8 mm.

Obsługa wiertarko-wkrętarek Tryton TBLV202 i TBLV4 jest intuicyjna i prosta. Do zmiany przełożenia służy umieszczony w górnej części obudowy przełącznik suwakowy. W przypadku wkręcania moment obrotowy reguluje się na sprzęgle za pomocą pierścienia z 21 ustawieniami. Zaś do płynnej regulacji obrotów służy powlekany włącznik spustowy. Z kolei ich kierunek zmienia się kciukiem lub palcem wskazującym, naciskając sąsiedni przełącznik suwakowy.

Urządzenia wyposażono w bezkluczykowy uchwyt narzędziowy o zakresie mocowania 0,8-13 mm. Wykonany w całości z metalu współpracuje z automatyczną blokadą wrzeciona, co umożliwia łatwy i pewny montaż osprzętu jedną ręką. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wrzeciono jest zatrzymywane hamulcem elektrycznym w momencie wyłączenia omawianych wiertarko-wkrętarek. Rozwiązanie to poprawia precyzję wiercenia i wkręcania. Tryb pracy tych urządzeń – wiercenie, wiercenie z udarem, wkręcanie – wybiera się oddzielnym pierścieniem umieszczonym obok pierścienia do regulacji momentu obrotowego. Zaś pracę w źle oświetlonych miejscach wspomaga dioda LED.

Obie bezszczotkowe wiertarko-wkrętarki udarowe Tryton TBLV202 i TBLV204 są doskonale wyważone. Wyposażono je w ergonomiczną rękojeść pokrytą miękkim materiałem antypoślizgowym. Dystrybuowane są w walizce narzędziowej z tworzywa sztucznego, w której oprócz nich znajdziemy także 1-godzinną ładowarkę i dwa akumulatory Li-Ion 20 V/2.0 Ah (TBLV202) lub Li-Ion 20 V/4.0 Ah (TBLV204).

Dane techniczne wiertarko-wkrętarek udarowych Tryton TBLV202 i TBLV204

Obroty na biegu jałowym I/II bieg0-500/0-2000 min-1
Maks. moment obrotowy50 Nm
Maks. średnica wiercenia w drewnie/stali/betonie (mm)35/13/16
Maks, średnica wkręcania (mm)8
Uchwyt13 mm
Typ akumulatora/napięcie (V)/pojemność (Ah)Li-Ion/20/2.0 Ah (TBLV202) lub 4.0 Ah(TBLV204)
pins
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu