Ekstremalny test młota Bosch GBH 18 V-LI Professional

Wyprawa Mozam-Big-Wall 2011 zakończyła się sukcesem – wytyczona została pierwsza polska droga górska w tej części Afryki. Uczestnicy ekspedycji wśród licznego oprzyrządowania zabrali ze sobą z Polski również młot Bosch GBH 18 V-LI Professional. O wysiłku związanym z wytyczeniem drogi nazwanej „Mechaniczną Pomarańczą” rozmawiamy z jednym z jej autorów – Arturem Magierą.

 

 

 

Gdzie znajduje się wytyczona podczas wyprawy droga wspinaczkowa?

Droga, którą nazwaliśmy „Mechaniczną Pomarańczą”, znajduje się w górach Serra Inago, około 8 km na południe od miasteczka Malema. Wybraliśmy ją spośród ośmiu innych dróg, które potencjalnie mogły nadawać się do wspinaczki wielkościanowej. Ściana na północno-wschodniej turni Serra Inago od razu urzekła

nas swoim widokiem – imponujące zacięcie i głęboki, pomarańczowy kolor kontrastowały z otoczeniem. Wiedzieliśmy jednak, że pokonanie jej nie będzie proste.

 

Jakie trudności napotkaliście w trakcie wspinaczki?

Od początku niepokoiła nas jakość skały – bardzo lita w dolnej części i krucha w górnej. Dlatego między innymi zdecydowaliśmy się na wytyczanie drogi od dołu, co oznaczało, że instalowaliśmy stałe punkty asekuracyjne i stanowiskowe, prowadząc i hacząc drogę z dolną asekuracją. Ten sposób obijania dróg w górach i niektórych skałach różni się od ich prowadzenia z góry, kiedy to autor zjeżdża ze szczytu i wisząc na linie instaluje asekurację. Tak najczęściej wytycza się drogi na skałach Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Obijanie z dołu, na które się zdecydowaliśmy, wiązało się z większą dozą niepewności, nie wiedzieliśmy bowiem, co nas czeka parę metrów wyżej, a także z większym ryzykiem – punkty instalowane były często przez prowadzącego, który stał w niestabilnej pozycji, jedną ręką trzymając się chwytu, drugą wiercąc otwór pod kotwę lub hacząc. W takiej sytuacji każdy metr zdobytego terenu wiązał się z mniejszym lub większym wysiłkiem fizycznym i z dużym obciążeniem psychicznym. Napotkane trudności powodowały, że pomimo całodziennej wspinaczki i rezygnacji z odpoczynku (m.in. trzy noce spędziliśmy na ścianie), zdobywaliśmy teren bardzo wolno.

 

Jak podczas wytyczania drogi sprawował się sposób młot Bosch GBH 18 V-LI Professional?

W ścianie zostawiliśmy ok. 200 stałych punktów asekuracyjnych. Stosowaliśmy nierdzewne kotwy o długości 10 cm i średnicy 10 mm średnicy z plakietkami do ich instalacji. Żeby je mocować w bardzo twardym materiale granitowym, należy mieć odpowiedni sprzęt do wiercenia. Tutaj młot GBH 18 V-LI Professional był strzałem w „10”. Mieliśmy wyłącznie jeden incydent, kiedy moc młota wydawała się być za mała – pierwszego dnia obijania drogi natrafiliśmy na odcinek skały, w którym nie dawaliśmy rady wywiercić odpowiednio głębokich otworów. Pomimo zmiany wiertła, akumulatora, a nawet osoby wiercącej, otworom brakowało ok. 0,5 cm głębokości do prawidłowego zainstalowania kotwy. Nie miało to jednak większego znaczenia, ponieważ w toku dalszej pracy do GBH 18 V-LI nie mieliśmy już żadnych zastrzeżeń. Sprzęt był używany do zadań, które wymagały efektywnego działania w warunkach dużego obciążenia, znacznie przekraczającego nominalne, szczególnie że wykorzystywaliśmy go niecałkowicie zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi.

 

Jakie parametry GBH 18 V-LI okazały się najważniejsze?

We wspinaniu, które polega na przezwyciężaniu siły grawitacji, każdy dodatkowy gram jest ważny. Dlatego główną zaletą młota GBH 18 V-LI był dla nas mały ciężar (2,6 kg). Dzięki temu wspinaliśmy się z nim i mieliśmy go zawsze pod ręką (był przy uprzęży). Miało to też szczególnie duże znaczenie podczas zawieszenia na operatora linie. Staraliśmy się wtedy wywiercić otwór powyżej, w zasięgu ramienia. Moc GBH 18 V-LI, w połączeniu z wiertłami X5L i pojemnymi akumulatorami litowo-jonowymi 3,0 Ah, była wystarczająca dla naszych celów.

 

W jaki sposób urządzenie było transportowane?

Na potrzeby wypraw zazwyczaj redukujemy ciężar bagażu do minimum, ograniczając się do rzeczy niezbędnych. Tym razem zdecydowaliśmy się jednak zabrać skrzynię systemową L-BOXX, która podczas samej wspinaczki bardzo dobrze chroniła baterie słoneczne. To właśnie one i dokupiony na miejscu akumulator samochodowy były jedynymi możliwymi źródłami energii do ładowania akumulatorów GBH 18 V-LI, kiedy przez kilka dni nie schodziliśmy ze

ściany.

 

Czy są już plany nowych wypraw i wykorzystania w nich GBH 18 V-LI?

Plany nowych wypraw już powstają. Obecnie sprzęt nie kurzy się w kącie, a uczestniczy w odkrywaniu nowych jaskiń w Tatrach, ale to na razie tajemnica.

 

Dziękujemy za rozmowę.

Uczestnicy wyprawy Mozam-Big-Wall do północnego Mozambiku (od lewej): Artur Magiera, Paweł Wyciślik, Ireneusz Waluga

 

Dane techniczne młota SDS-plus Bosch GBH 18 V-LI Compact Professional

Napięcie/pojemność akumulatora

18 V/1,5 Ah

Maks. energia udaru (wg EPTA)

1,0 J

Nominalne obroty

0-1050/min

Optymalny zakres wiercenia w betonie wiertłami SDS-plus

4-8 mm

Maks. średnica wiercenia w betonie wiertłami SDS-plus

12 mm

Maks. średnica wiercenia w drewnie/stali

16/8 mm

Maks. średnica wkrętów

6 mm

Wymiary (dł. x wys. x szer.)

278 x 202 x 76 mm

Ciężar z akumulatorem

1,9kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis Festool – bezpłatny pakiet usług

Serwis Festool oferuje bezpłatny pakiet usług dla wszystkich swoich klientów w ramach Gwarancji all-inclusive.

Serwis Festool dla wymagających

Regularne przeglądy na wypadek trudności oraz naprawa narzędzi, to nieodzowny element pracy każdego specjalisty, który oczekuje szybkiego i kompleksowego serwisu. Festool dostarcza elektronarzędzia od ponad 95 lat i jest w pełni świadomy z wyzwań, z jakimi zmagają się rzemieślnicy w swojej codziennej pracy. Dostarczanie niezawodnych narzędzi to jeden z priorytetów Festool. Równie ważnym zadaniem jest opieka nad użytkownikami narzędzi, którzy zaufali marce. Jeżeli dokonuje się zakupu elektronarzędzia Festool, dostaje się w pakiecie serwis na równie wysokim poziomie, jak jakość nabytego sprzętu.

Innymi słowy marka Festool osiąga sukces tylko wtedy, gdy klient jest zadowolony z jej produktów.
Troska marki Festool o klientów nie kończy się jednak wraz ze sprzedażą narzędzia, ona wtedy dopiero się zaczyna. Dzieje się tak, dzięki bezpłatnym usługom w ramach Gwarancji all-inclusive, doradztwie technicznym oraz licznym szkoleniom.

Zlecenie naprawy online przez konto MyFestool

Jeśli elektronarzędzie Festool odmówi współpracy lub wymaga wymiany jednej z części, a użytkownik zleci jego naprawę online za pomocą konta MyFestool, to serwis Festool odbierze je i naprawi tak szybko, jak tylko możliwe. Zazwyczaj narzędzie spędza w serwisie 1 dzień, po czym jest odsyłane je pod wskazany adres – serwis Festool bowiem wie, że każdy dzień zwłoki w pracy, to przez klienta stracony czas i pieniądze, a marce Festool zależy na tym, żeby użytkownik mógł wrócić do pracy jak najszybciej.
Gdy użytkownik wybierze formę zgłoszenia naprawy za pośrednictwem konta MyFestool, jego zgłoszenie trafia do serwisu Festool szybciej niż samo narzędzie. Dzięki temu może on zaplanować jego naprawę w całym procesie logistycznym, a użytkownik ma pewność, że narzędzie dotrze z powrotem do niego bez niepotrzebnej zwłoki.

Gwarancja all-inclusive

Daje niezliczone możliwości usług serwisowych. Wystarczy, że zakupione narzędzie zostanie zarejestrowane w ciągu 30 dni od zakupu za pośrednictwem konta MyFestool. Rejestracja jest bardzo prosta i zajmuje nie więcej niż kilka minut. Czas gwarancji wynosi 3 lata, przez które klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Kluczowym elementem gwarancji jest również bezpłatne ubezpieczenie na wypadek kradzieży. Zdarza się, że w wyniku kradzieży firmy tracą wszystkie narzędzia niezbędne do pracy, co często uniemożliwia im funkcjonowanie oraz wywiązanie się z zawartych umów. Dzięki ubezpieczeniu Festool w bardzo szybkim czasie klient otrzymuje całkowicie nowe narzędzia, a za każde z nich, przy odbiorze płaci jedynie 560 złotych. Równie istotna jest gwarancja dostępności części zamiennych przez okres 10 lat od zakończenia produkcji narzędzia. Gdyby jednak okazało się, że z jakiegoś powodu marka Festool nie może dotrzymać tej obietnicy, to w takim wypadku klient całkowicie bezpłatnie otrzymuje od niej nowe narzędzie. Niespotykane w branży elektronarzędzi jest również to, w jaki sposób Festool gwarantuje m.in. wytrzymałość oferowanych akumulatorów. Jeżeli pojemność akumulatora spadła poniżej 70% (w czasie 3-letniego okresu ochronnego), wtedy Serwis Festool bezpłatnie wymieni akumulator na nowy. Aby posiadać wszystkie powyższe korzyści należy, jednak pamiętać o rejestracji narzędzi w ciągu 30 dni od daty zakupu za pośrednictwem konta MyFestool. Rejestracja, może być dokonana tylko i wyłącznie przez właściciela narzędzia, po uprzednim założeniu konta w MyFestool.

Letnia promocja serwisowa z atrakcyjnymi prezentami

Jeśli elektronarzędzie Festool wymaga serwisu, korzystnie zlecić naprawę za pośrednictwem konta MyFestool i odbrać prezent. Aby wziąć udział w promocji, wystarczy zalogować się do konta MyFestool, a następnie wybrać zarejestrowane narzędzie, które wymaga serwisu i wypełnić zgłoszenie. Promocja trwa od 1 lipca do 30 września

lub do wyczerpania zapasów. Regulamin promocji oraz więcej informacji na temat serwisu można znaleźć na stronie: www.festool.pl/serwis.

opr.HB

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu