e-commerce: dostawa tego samego dnia – technologia gotowa, rynek nie

Jeszcze kilka lat temu dostawy tego samego dnia uznawano za przyszłość e-commerce i symbol innowacyjnej logistyki ostatniej mili. Jednak w polskich realiach model ten wciąż ma ograniczone znaczenie.

Choć „same day delivery” pozostaje atrakcyjnym hasłem marketingowym i znajduje zastosowanie w wybranych segmentach, to dominującym standardem pozostaje model D+1. Powód jest prosty – silna presja cenowa i niska gotowość klientów do płacenia więcej za szybsze dostawy. Jak podkreśla Artur Kaleńczuk z DPD Polska, polscy konsumenci są wyjątkowo wrażliwi na koszty dostawy,

a dopłata za ekspresową usługę rzadko jest akceptowana. W efekcie, mimo dostępności technologii, usługi premium rozwijają się wolniej, bo zarówno popyt, jak i podaż nie są jeszcze gotowe na masową skalę tego typu rozwiązań.

Quick commerce – potencjał wciąż w budowie

Na globalnym rynku e-handlu coraz mocniej zaznacza się trend quick commerce, czyli błyskawicznych dostaw, często w ciągu godziny. W Polsce segment ten rośnie wolniej niż na Zachodzie, ale zyskuje popularność szczególnie wśród młodszych konsumentów. Coraz chętniej zamawiają oni z szybką dostawą produkty pierwszej potrzeby, w tym żywność, zakupy spożywcze czy diety pudełkowe. Quick commerce może być też doskonałym rozwiązaniem dla firm wykonawczych w przypadku, np. gdy jakiegoś sprzętu czy akcesoriów zabraknie na budowie i konieczna jest szybka dostawa tych produktów, aby nie opóźniać prowadzonych prac. – Quick commerce ma duży potencjał, ale w Polsce rozwija się „w bólach”. Skala wciąż jest niewielka, choć inwestycje w ten segment już trwają – zaznacza przedstawiciel DPD Polska.

Podobnie jak w przypadku same day delivery, kluczową barierą jest cena. Testy usług premium pokazały, że klienci chętniej wybierają darmową dostawę niż płatną ekspresową opcję. Dlatego rozwój tego segmentu wymaga nie tylko inwestycji w infrastrukturę i technologie, ale również zmiany nawyków zakupowych i edukacji rynku.

Optymalizacja kosztów zamiast kosztownych innowacji

Dynamiczny rozwój e-commerce odbywa się w realiach rosnącej konkurencji, niepewności geopolitycznej i wysokiej inflacji kosztów operacyjnych. Firmy muszą optymalizować procesy i minimalizować koszty, jednocześnie zapewniając elastyczne i dopasowane do klienta rozwiązania. Dlatego Artur Kaleńczuk podkreśla, że przewagę zyskuje automatyzacja oraz usługi fulfillment, które redukują koszty jednostkowe i zwiększają skalowalność. Ręczne pakowanie odchodzi do przeszłości – rozwój oznacza inwestycje w zautomatyzowane procesy. W efekcie coraz więcej firm decyduje się na outsourcing logistyki, powierzając magazynowanie, kompletację, wysyłkę i obsługę zwrotów wyspecjalizowanym operatorom.

Logistyka przyszłości – efektywność zamiast prędkości

Choć polski e-commerce rozwija się szybko, usługi premium – takie jak same day delivery czy quick commerce – nadal pozostają niszą, głównie z powodu niskiej akceptacji wyższych cen. Klienci, zarówno indywidualni, jak i biznesowi, oczekują rozwiązań elastycznych, ale przede wszystkim ekonomicznych.
Kluczowymi filarami rozwoju logistyki stają się dziś efektywność, automatyzacja i optymalizacja kosztów. Jak podsumowuje Artur Kaleńczuk: – Branża e-commerce ma przed sobą ogromne możliwości, ale wymaga stałych inwestycji, by nadążyć za technologią, a najlepiej samemu kreować innowacje. Wyróżnia nie tylko oferta produktowa, lecz także jakość obsługi i dbałość o doświadczenie klienta.

Podsumowanie

Polski e-commerce stoi dziś na rozdrożu – między oczekiwaniami coraz bardziej wymagających klientów a koniecznością utrzymania konkurencyjnych cen. W najbliższych latach tempo rozwoju będzie zależało nie tylko od technologii, ale także od zdolności branży do edukacji rynku i oferowania rozwiązań, które łączą szybkość, jakość i przystępną cenę.

Kontrola merytoryczna: HB, opr. chatGPT (mat. DPD Polska, newseria.pl), ilustracje: chatGPT

#ecommerce #samedaydelivery #quickcommerce #logistykaostatniejmili #usługipremium #fulfillment #optymalizacjakosztów #automatyzacjalogistyki #outsourcinglogistyki#dostawyekspresowe

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments