Dzień z ELMETem

Główni kontrahenci, użytkownicy maszyn, narzędzi i rozwiązań systemowych, oferowanych przez poznańską spółkę, spotkali się podczas zorganizowanego w jej siedzibie Dnia z ELMETem. Otworzyły go prezes zarządu Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi, dyrektor handlowy Joanna Trębecka i kierownik działu sprzedaży Bogumiła Socha.

 

Poznański ELMET znany jest na rynku już od 67 lat, powstał bowiem w 1947 r. jako przedsiębiorstwo państwowe. Był jedną z kilkunastu placówek skupionych wokół ówczesnej Centrali Zaopatrzenia Przemysłu. Jak podkreśla obecna prezes zarządu Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi, poznańska placówka przetrwała przejście od scentralizowanej gospodarki planowanej do wolnorynkowej, utrzymując jednocześnie profil działania. W sierpniu 1992 r. przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną,

w której udziały objęli pracownicy.

 

Dla rozpoczynającej działalność w nowych warunkach gospodarczych spółki kluczowe znaczenie miało utrzymanie dawnych kontaktów handlowych oraz wieloletnie doświadczenie pracowników w branży narzędziowej i instalacyjnej. – Ale to już historia. Jesteśmy firmą, która patrzy w przyszłość i idzie do przodu, wykorzystując – rzecz jasna – nasze wieloletnie doświadczenie – mówi Joanna Trębecka, dyrektor handlowy i członek zarządu. Podstawowym klientem ELMETu jest przemysł. Kolejny ważny sektor to rzemieślnicy i mniejsze zakłady produkcyjne. Oferta narzędziowa firmy jest bardzo szeroka, w jej asortymencie znajdziemy nie tylko elektronarzędzia, ale również akcesoria, urządzenia spawalnicze i materiały eksploatacyjne, narzędzia ścierne i skrawające (obróbka metalu oraz drewna). Są też narzędzia ręczne i systemy ich przechowywania, a także artykuły BHP. Ważną grupę stanowią narzędzia pomiarowe.

 

Współpraca ELMETu z zakładami przemysłowymi często opiera się na długoterminowych umowach. Poznańska firma aktywnie uczestniczy w przetargach na dostawę określonych produktów i kompleksową obsługę klientów. – Mamy ambicję, aby wspierać i obsługiwać naszych klientów jak najbardziej kompleksowo, wybieramy jednak tylko markowych i sprawdzonych dostawców. W dzisiejszych czasach dobrem najbardziej pożądanym jest czas i chcemy, aby nasi klienci mogli go dzięki nam zaoszczędzić. Staramy się zrozumieć ich potrzeby i w jak największym stopniu je zaspokajać. Oprócz wymienionych wcześniej grup towarowych ELMET oferuje również firmom instalacje sanitarne i elektryczne, m.in. konieczne do utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych. Aby uzyskać jak najlepsze warunki handlowe w przypadku obu branż instalacyjnych, należymy do grup zakupowych – mówi dyrektor Joanna Trębecka.

 

Zasięgiem działania ELMET obejmuje obszar całej Polski, skupiając się na Wielkopolsce i zachodniej części kraju. Oprócz poznańskiej centrali firma posiada duży odział w Kaliszu i dwa mniejsze w Koninie oraz Rawiczu. W Poznaniu do dyspozycji jest magazyn główny o powierzchni 10 tys. m kw. W ciągłej ofercie ELMET ma około 40 tys. pozycji asortymentowych. We wszystkich oddziałach funkcjonują sklepy firmowe zajmujące się sprzedażą detaliczną.

 

– Mamy około 100 dostawców narzędzi. Tych największych jest 40 i każdy z nich posiada w swym katalogu po kilka tysięcy produktów. Oczywiście, nie zmieścimy tego w magazynie, ale w przypadku zamówienia staramy się, aby towar jak najszybciej dotarł do klienta. Pomaga nam w tym własny transport, korzystamy także z przewoźników. Ponadto podpisaliśmy wieloletnie umowy z naszymi dostawcami oparte na ugruntowanej współpracy i na tej podstawie możemy zaproponować klientom bardzo dobrą ofertę i warunki handlowe – mówi dyrektor Joanna Trębecka. We współpracy z dostawcami i producentami sprzętu ELMET organizuje serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.

 

Z ELMETem współpracuje też około kilkudziesięciu tzw. subdealerów – firm i sklepów, które zaopatrują się hurtowo w produkty w celu ich dalszej odsprzedaży. To kolejna istotna grupa kontrahentów. Dyrektor Joanna Trębecka podkreśla, że najważniejsze są potrzeby i oczekiwania klientów: – Szkolimy handlowców, aby najpierw dowiedzieli się dokładnie, czego klient potrzebuje, a następnie przedstawiali optymalną ofertę. Nie ma w tym cienia nachalności z naszej strony, a głównie otwartość na rzeczową współpracę. Myślę, że to właśnie doceniają nasi klienci. To owocuje również długotrwałą kooperacją, co

jest korzystne dla obu stron.


W siedzibie ELMETu organizowane są szkolenia dla przedstawicieli firm użytkujących narzędzia. Prowadzą je fachowcy reprezentujący producentów sprzętu. Ciekawą propozycją ELMETu jest organizowanie u klientów (chodzi głównie o duże zakłady przemysłowe pracujące w ruchu ciągłym) tzw. magazynów depozytowych, w których dostępne są narzędzia, produkty elektrotechniczne, środki do eksploatacji oraz zapasowe części do urządzeń systemowych wykorzystywanych w produkcji. Skraca to w maksymalny sposób operację wymiany i jednocześnie eliminuje ryzyko strat z powodu przestojów będących efektem niespodziewanych awarii. O korzyściach wynikających z takich rozwiązań oraz o wieloletniej dobrej współpracy z ELMETem mówi Janusz Batura z firmy Wavin Metalplast Buk Sp. z o.o.: – Nasza współpraca układa się bardzo dobrze na zasadach partnerskich. Osobiście jako specjalista od spraw zakupów współpracuję z ELMETem od lat 80 XX w. Obecnie pracujemy już jak naczynia połączone. ELMET dystrybuuje nasze wyroby, a my z kolei mamy skład konsygnacyjny z produktami elektrotechnicznymi. Korzyść dla nas jest taka, że posiadamy u siebie pełną dostępność towaru i rozliczamy się raz na miesiąc. Fakturowany jest towar, który został pobrany z magazynu. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ daje bezpośredni dostęp do artykułów, które są zdefiniowane jako tzw. minimaksy. Zabezpieczają nasze potrzeby wynikające z bieżących remontów. To bardzo wygodna forma współpracy. Z jednej strony, podnosi bezpieczeństwo utrzymania ruchu na produkcji, a z drugiej, jest korzystna finansowo. Trzeba dodać, że nie wszystkie firmy proponują takie rozwiązania.


Obecnie w centrali ELMETu pracuje 40 osób. W całej firmie około 70. Zatrudnienie utrzymuje się od kilku lat na stałym poziomie. Spora grupa pracowników ma wieloletnie doświadczenie, co skutkuje bardzo dobrymi kontaktami z klientami. – Załoga stanowi podstawę działania ELMETu, dlatego dbamy o to, aby miała dobre warunki pracy i rozwoju oraz tworzyła współpracujący ze sobą team. Budujemy właśnie naszą drużynę sportową, która wystartuje w II Poznań Business Run. To bieg charytatywny organizowany w Poznaniu. Reprezentanci ELMETu wezmą w nim udział po raz pierwszy. Rywalizacja polega na biegu sztafetowym, zatem jest to też działanie zespołowe, co jest bardzo ważne dla naszej firmy – podkreśla prezes Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi.

Reasumując, ELMET to kompleksowy i pewny dostawca sprzętu dla przemysłu, rzemiosła i handlu. Pokazał to dobitnie Dzień z ELMETem. Wzięło w nim udział ponad 20 dostawców i 100 przedstawicieli kluczowych klientów. Dla gości przygotowano konkursy oraz atrakcyjne promocje. Była też biesiada i nieformalne rozmowy. Goście mogli więc osobiście sprawdzić rozwiązania oferowane przez ELMET oraz bliżej poznać firmę, jej załogę i osiągnięcia. Jak wiadomo, bliższe poznanie sprzyja dobrej współpracy.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments