Dzień z ELMETem
Główni kontrahenci, użytkownicy maszyn, narzędzi i rozwiązań systemowych, oferowanych przez poznańską spółkę, spotkali się podczas zorganizowanego w jej siedzibie Dnia z ELMETem. Otworzyły go prezes zarządu Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi, dyrektor handlowy Joanna Trębecka i kierownik działu sprzedaży Bogumiła Socha.
Poznański ELMET znany jest na rynku już od 67 lat, powstał bowiem w 1947 r. jako przedsiębiorstwo państwowe. Był jedną z kilkunastu placówek skupionych wokół ówczesnej Centrali Zaopatrzenia Przemysłu. Jak podkreśla obecna prezes zarządu Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi, poznańska placówka przetrwała przejście od scentralizowanej gospodarki planowanej do wolnorynkowej, utrzymując jednocześnie profil działania. W sierpniu 1992 r. przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną,
w której udziały objęli pracownicy.
Dla rozpoczynającej działalność w nowych warunkach gospodarczych spółki kluczowe znaczenie miało utrzymanie dawnych kontaktów handlowych oraz wieloletnie doświadczenie pracowników w branży narzędziowej i instalacyjnej. – Ale to już historia. Jesteśmy firmą, która patrzy w przyszłość i idzie do przodu, wykorzystując – rzecz jasna – nasze wieloletnie doświadczenie – mówi Joanna Trębecka, dyrektor handlowy i członek zarządu. Podstawowym klientem ELMETu jest przemysł. Kolejny ważny sektor to rzemieślnicy i mniejsze zakłady produkcyjne. Oferta narzędziowa firmy jest bardzo szeroka, w jej asortymencie znajdziemy nie tylko elektronarzędzia, ale również akcesoria, urządzenia spawalnicze i materiały eksploatacyjne, narzędzia ścierne i skrawające (obróbka metalu oraz drewna). Są też narzędzia ręczne i systemy ich przechowywania, a także artykuły BHP. Ważną grupę stanowią narzędzia pomiarowe.
Współpraca ELMETu z zakładami przemysłowymi często opiera się na długoterminowych umowach. Poznańska firma aktywnie uczestniczy w przetargach na dostawę określonych produktów i kompleksową obsługę klientów. – Mamy ambicję, aby wspierać i obsługiwać naszych klientów jak najbardziej kompleksowo, wybieramy jednak tylko markowych i sprawdzonych dostawców. W dzisiejszych czasach dobrem najbardziej pożądanym jest czas i chcemy, aby nasi klienci mogli go dzięki nam zaoszczędzić. Staramy się zrozumieć ich potrzeby i w jak największym stopniu je zaspokajać. Oprócz wymienionych wcześniej grup towarowych ELMET oferuje również firmom instalacje sanitarne i elektryczne, m.in. konieczne do utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych. Aby uzyskać jak najlepsze warunki handlowe w przypadku obu branż instalacyjnych, należymy do grup zakupowych – mówi dyrektor Joanna Trębecka.
Zasięgiem działania ELMET obejmuje obszar całej Polski, skupiając się na Wielkopolsce i zachodniej części kraju. Oprócz poznańskiej centrali firma posiada duży odział w Kaliszu i dwa mniejsze w Koninie oraz Rawiczu. W Poznaniu do dyspozycji jest magazyn główny o powierzchni 10 tys. m kw. W ciągłej ofercie ELMET ma około 40 tys. pozycji asortymentowych. We wszystkich oddziałach funkcjonują sklepy firmowe zajmujące się sprzedażą detaliczną.
– Mamy około 100 dostawców narzędzi. Tych największych jest 40 i każdy z nich posiada w swym katalogu po kilka tysięcy produktów. Oczywiście, nie zmieścimy tego w magazynie, ale w przypadku zamówienia staramy się, aby towar jak najszybciej dotarł do klienta. Pomaga nam w tym własny transport, korzystamy także z przewoźników. Ponadto podpisaliśmy wieloletnie umowy z naszymi dostawcami oparte na ugruntowanej współpracy i na tej podstawie możemy zaproponować klientom bardzo dobrą ofertę i warunki handlowe – mówi dyrektor Joanna Trębecka. We współpracy z dostawcami i producentami sprzętu ELMET organizuje serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.
Z ELMETem współpracuje też około kilkudziesięciu tzw. subdealerów – firm i sklepów, które zaopatrują się hurtowo w produkty w celu ich dalszej odsprzedaży. To kolejna istotna grupa kontrahentów. Dyrektor Joanna Trębecka podkreśla, że najważniejsze są potrzeby i oczekiwania klientów: – Szkolimy handlowców, aby najpierw dowiedzieli się dokładnie, czego klient potrzebuje, a następnie przedstawiali optymalną ofertę. Nie ma w tym cienia nachalności z naszej strony, a głównie otwartość na rzeczową współpracę. Myślę, że to właśnie doceniają nasi klienci. To owocuje również długotrwałą kooperacją, co
jest korzystne dla obu stron.W siedzibie ELMETu organizowane są szkolenia dla przedstawicieli firm użytkujących narzędzia. Prowadzą je fachowcy reprezentujący producentów sprzętu. Ciekawą propozycją ELMETu jest organizowanie u klientów (chodzi głównie o duże zakłady przemysłowe pracujące w ruchu ciągłym) tzw. magazynów depozytowych, w których dostępne są narzędzia, produkty elektrotechniczne, środki do eksploatacji oraz zapasowe części do urządzeń systemowych wykorzystywanych w produkcji. Skraca to w maksymalny sposób operację wymiany i jednocześnie eliminuje ryzyko strat z powodu przestojów będących efektem niespodziewanych awarii. O korzyściach wynikających z takich rozwiązań oraz o wieloletniej dobrej współpracy z ELMETem mówi Janusz Batura z firmy Wavin Metalplast Buk Sp. z o.o.: – Nasza współpraca układa się bardzo dobrze na zasadach partnerskich. Osobiście jako specjalista od spraw zakupów współpracuję z ELMETem od lat 80 XX w. Obecnie pracujemy już jak naczynia połączone. ELMET dystrybuuje nasze wyroby, a my z kolei mamy skład konsygnacyjny z produktami elektrotechnicznymi. Korzyść dla nas jest taka, że posiadamy u siebie pełną dostępność towaru i rozliczamy się raz na miesiąc. Fakturowany jest towar, który został pobrany z magazynu. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ daje bezpośredni dostęp do artykułów, które są zdefiniowane jako tzw. minimaksy. Zabezpieczają nasze potrzeby wynikające z bieżących remontów. To bardzo wygodna forma współpracy. Z jednej strony, podnosi bezpieczeństwo utrzymania ruchu na produkcji, a z drugiej, jest korzystna finansowo. Trzeba dodać, że nie wszystkie firmy proponują takie rozwiązania.
Obecnie w centrali ELMETu pracuje 40 osób. W całej firmie około 70. Zatrudnienie utrzymuje się od kilku lat na stałym poziomie. Spora grupa pracowników ma wieloletnie doświadczenie, co skutkuje bardzo dobrymi kontaktami z klientami. – Załoga stanowi podstawę działania ELMETu, dlatego dbamy o to, aby miała dobre warunki pracy i rozwoju oraz tworzyła współpracujący ze sobą team. Budujemy właśnie naszą drużynę sportową, która wystartuje w II Poznań Business Run. To bieg charytatywny organizowany w Poznaniu. Reprezentanci ELMETu wezmą w nim udział po raz pierwszy. Rywalizacja polega na biegu sztafetowym, zatem jest to też działanie zespołowe, co jest bardzo ważne dla naszej firmy – podkreśla prezes Jolanta Paluszkiewicz-Yacoubi.
Reasumując, ELMET to kompleksowy i pewny dostawca sprzętu dla przemysłu, rzemiosła i handlu. Pokazał to dobitnie Dzień z ELMETem. Wzięło w nim udział ponad 20 dostawców i 100 przedstawicieli kluczowych klientów. Dla gości przygotowano konkursy oraz atrakcyjne promocje. Była też biesiada i nieformalne rozmowy. Goście mogli więc osobiście sprawdzić rozwiązania oferowane przez ELMET oraz bliżej poznać firmę, jej załogę i osiągnięcia. Jak wiadomo, bliższe poznanie sprzyja dobrejwspółpracy.