Dystrybucja ułatwiona – współpraca z operatorem logistycznym

Jak polski producent lub dystrybutor narzędzi i elektronarzędzi może sprzedawać swoje produkty? Czy możliwa jest współpraca z zagranicznymi sieciami handlowymi bez posiadania zagranicznych oddziałów? Kluczem do sukcesu może być współpraca z partnerem logistycznym, otwierająca przedsiębiorcy możliwości dystrybucji w tysiącach sklepów w całej Europie.

 

Dla przeciętnego polskiego producenta narzędzi lub elektronarzędzi główną barierą rozwoju jest zbudowanie skutecznej sieci dystrybucji. Najczęściej jest tak, że producent zna się przede wszystkim na sprzedaży i wszystkie zasoby wkłada w jej rozwój oraz doskonalenie swoich wyrobów.

Budując dystrybucję, najłatwiej jest mu dotrzeć do tradycyjnego rynku, czyli małych sklepów, w pierwszym etapie w najbliższej okolicy. Można to realizować, zatrudniając przedstawicieli handlowych lub w ramach wyodrębnionej komórki w firmie.

 

 

Sklepy tradycyjne

Opierając sprzedaż na małych, tradycyjnych sklepach specjalistycznych, firma może próbować wypracować swoje kanały dystrybucji. Może się jednak okazać, że nie radzi sobie z procesami logistycznymi. Dodatkowo, wraz z ekspansją i wzrostem liczby przesyłek, mogą również znacznie wrosnąć koszty logistyczne. Warto wtedy przeprowadzić analizę kosztów. Lepszym rozwiązaniem może być nawiązanie współpracy z operatorem logistycznym, dysponującym branżowym doświadczeniem oraz odpowiednio rozwiniętą siecią. Taki operator powinien już działać na rynkach, na jakich zależy przedsiębiorcy, oraz dysponować gęstą siecią oddziałów, aby mógł dotrzeć do tradycyjnych sklepów w małych miastach. Dodatkowo musi mieć możliwość dostarczania przesyłek w krótkim okresie czasu.

 

Modern retail

Zdecydowanie trudniej jest z tzw. modern retail, czyli sieciami handlowymi, np. budowlanymi oraz typu dom i ogród. W tym przypadku jeśli producent nie zdążył stworzyć znanej marki, bardzo trudno jest mu dotrzeć do sieci marketów. Oprócz bariery związanej z samym wejściem, ogromnym problemem są wymagania stawiane dostawcom przez sieci. Są to np. dokładna terminowość dostaw oraz duże kary za opóźnienia. Bez perfekcyjnie zorganizowanej logistyki, mogą być to ograniczenia nie do pokonania. Warto zastanowić się nad podjęciem współpracy z operatorem logistycznym, który działa w tej branży, dysponuje rozległą siecią oraz oddziałami pozwalającymi na sprawną dystrybucję przesyłek w wielu krajach. Dodatkowo operator powinien posiadać rozwiązania pozwalające na szybką realizację dostaw. Atutem nie do przecenienia jest tu doświadczenie operatora we współpracy z sieciami marketów budowlanych oraz możliwość wykorzystania tzw. okien czasowych, w których klient wymaga dostawy.

Rynek modern retail jest bardzo rozwinięty już nie tylko w całej Europie, ale także w Polsce. 9 największych sieci (PBS Mrówka, Bricomarche, Castorama, Leroy Merlin, OBI, NOMI, Praktiker, Brico Depot, Bricoman) ma w Polsce już ponad 400 sklepów. Sieciowe markety oferujące materiały budowlane, meble, narzędzia oraz artykuły dekoracyjne stały się najbardziej popularnym miejscem robienia tego typu zakupów, a ich właściciele deklarują otwieranie kolejnych sklepów. Dlatego jeśli polscy producenci chcąc zwiększać sprzedaż i udział w rynku, powinni skupić się na tym segmencie. Dodatkowo w całej Europie takich marketów są dziesiątki tysięcy. Producenci lub dystrybutorzy mogą nawiązać współpracę z międzynarodowymi sieciami bezpośrednio poprzez ich krajowe przedstawicielstwa lub na targach branżowych.

 

 

DIY Logistics i merchandising

Jedynym operatorem logistycznym, który oferuje wyjątkową, profilowaną branżowo usługę do dostawców marketów typu dom i ogród, jest firma Dachser. Codziennie w całej Europie obsługuje 18.000 marketów, dostarczając do nich ok. 2 mln przesyłek rocznie. W ramach usługi Dachser DIY Logistics oferuje nie tylko magazynowanie i transport, ale również szereg usług dodatkowych, w tym merchandising, świadczony na terenie marketu. Jest to wykładanie towaru na półki sklepowe, serwis regałów, obsługa dyspozycji oraz zamówień, organizacja promocji w sieciach sprzedaży, kontrola jakości i ilości towaru, etykietowanie, przepakowywanie oraz przygotowywanie zwrotów. Usługa merchandisingu w marketach pozwala skrócić proces wyłożenia towaru na półki sklepowe z 4,5 do 1 dnia. Klienci operatora mają więc nie tylko dostęp do ogromnej sieci dystrybucji, ale także nie muszą martwić się, co

dzieje się z ich towarem wewnątrz marketów. Współpraca z Dachser otwiera im okno na rozległe sieci międzynarodowe. Co istotne, nie muszą oni znać lokalnych rynków, nie muszą tworzyć kosztownych zagranicznych oddziałów – Dachser w każdym kraju, w którym oferuje DIY Logistics, ma zespoły wyspecjalizowanych merchandiserów, obsługujących klientów na terenie marketu. Dodatkowo operator oferuje doradztwo w zakresie budowania i rozwoju marki.

W tej chwili firma oferuje pełny serwis logistyki DIY (transport do marketów w ramach sieci Dachser oraz merchandising) w następujących krajach: Polska, Czechy, Słowacja, Niemcy, Francja, Włochy, Szwajcaria, Szwecja, Belgia, Holandia, Węgry, Austria, Bułgaria, Rumunia, Serbia, Chorwacja, Słowenia, Bośnia i Hercegowina. We wszystkich tych krajach Dachser ma partnera odpowiedzialnego za usługę merchandisingu w marketach DIY.

W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda Euro, zatrudniając 21.000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments