DYNAMICZNA SIEĆ W SERCU SEKTORA DIY. 15-LECIE EUROPEJSKIEGO STOWARZYSZENIA HANDLU DETALICZNEGO DIY (EDRA).
Gdy w 2002 r. założone zostało Europejskie Stowarzyszenie Handlu Detalicznego DIY (EDRA), jego skromnym celem było promowanie większej wymiany doświadczeń między sklepami dla majsterkowiczów. Ten prosty pomysł okazał się wizjonerski i 15 lat później ewoluował, przekształcając EDRĘ w jedno z najbardziej znaczących stowarzyszeń branżowych na świecie.
EDRA jest wszędzie
Stowarzyszenie działa już nie tylko o Europie. Wraz z powstaniem w 2009 r. Global Home Improvement Network (GHIN) obejmuje zasięgiem wszystkie kontynenty. Brak sztywnych struktur czyni je bardzo silną organizacją, a członkowie
twierdzą, że ma prawdziwie służebny charakter. Fakt ten zdają się potwierdzać liczby. Obecnie GHIN zrzesza aż 119 najbardziej znaczących firm handlowych w całym światowym sektorze home and garden. Razem firmy te mają 22.000 sklepów w 102 krajach, osiągając obroty rzędu 245 mld euro i zatrudniając 1,3 mln pracowników.
Grunt to dobra reprezentacja
Obecnie głównym celem EDRA, w zakresie reprezentacji jego europejskich członków, jest stworzenie w Brukseli silnego lobby, które zapewni wśród tamtejszych decydentów uwzględnienie punktu widzenia sektora DIY. Urząd EDRA w Brukseli, kierowany przez Alasdair Gray, odpowiada za wczesne ostrzeganie w przypadku zagrożenia interesów sektora, analizę polityki publicznej i jej wpływu na sprzedawców oraz za komunikację z przedstawicielami poszczególnych rządów w celu ochrony interesów branży. Ponadto ma być koordynatorem działań członków stowarzyszenia, zwłaszcza w zakresie stworzenia pionierskiego, jednolitego kodeksu praktyk określających zasady relacji z producentami i innych społecznie istotnych zagadnień, takich jak e-commerce, bazy danych czy logistyka.
Działanie w zaufaniu
Skuteczna współpraca wymaga wysokiego poziomu zaufania. Jest to kolejny z wielkich atutów EDRA/GHIN. Przez lata Radzie udało się stworzyć atmosferę, która umożliwia członkom wzajemne uczenie się od siebie, a nie agresywną konkurencję. Przykładem może być niedawna wizyta japońskich członków GHIN w Wielkiej Brytanii, gdzie odwiedzali najnowsze sklepy dla majsterkowiczów, doświadczając tam ciepłego przyjęcia przez kierownictwo wyższego szczebla, które wyjaśniło gościom swoją koncepcję prowadzenia sklepów.
Ludzie EDRY
Ta konstruktywna atmosfera w znacznej mierze zbudowana została przez Rady EDRA i GHIN, starannie kierowane przez byłego wiceprezesa ADEO Regisa Degelcke. W przeciwieństwie do wielu stowarzyszeń i izb branżowych EDRA ma szczęście być prowadzona przez ludzi, którzy w tym sektorze zdobyli ogromne uznanie. Obecnie, wraz z odejściem Degelcke, prezydencja EDRA-GHIN znalazła się w rękach Sergio Giroldi, szefa OBI. Od strony operacyjnej dobrym duchem organizacji jest John W. Herbert, który dzierży wszystkie stery, a funkcje kierownicze w sektorze budowlanym pełni już od 34 lat. Specjalista ds. handlu, karierę zrobił w Home Depot i Knauber. Herbert jest sekretarzem generalnym EDRA od 2002 r. To niestrudzony pośrednik, entuzjasta handlu detalicznego i powiernik liderów korporacyjnych.
Zdolność Herberta do poruszania się w sferze delikatnych zagadnień umożliwiła pozyskanie od wielkich rywali europejskich, takich jak Adeo, Kingfisher, OBI czy Rautakesko, danych o sprzedaży pozwalających na wygenerowanie barometrów rynku i stworzenie prognoz dla wszystkich firm członkowskich.
Herbert odpowiada także za ekspansję organizacji na całym świecie. Tylko w 2015 r. GHIN pozyskał 10 detalistów z Japonii, Tajwanu i Nowej Zelandii, a rok później dołączyło kolejnych trzech członków.
Na szczycie
EDRA-GHIN jest także współgospodarzem największych spotkań towarzyskich na ogólnoświatowej scenie DIY, które organizuje wspólnie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Producentów (fediyma). W wydarzeniu Globalny Szczyt DIY uczestniczy co roku ponad 800 menedżerów reprezentujących światowych producentów, przedstawicieli sieci handlowych z produktami dla majsterkowiczów, usługodawców, analityków trendów i dziennikarzy. Tegoroczny już 5. Globalny Szczyt DIY, który w dniach 8–9 czerwca organizowany jest w Berlinie pod hasłem „Nowa Era – spojrzenie w przyszłość branży remontowej”, gościć będzie
ekspertów w zakresie digitalizacji oraz zmiany strategii i marketingu. Tradycyjnie już w ramach szczytu zaprezentowane zostaną sklepy i przyjęte w nich rozwiązania kraju, który w tym roku będzie gospodarzem wydarzenia.
Będzie to również okazja do oddania hołdu pionierom branży. Przyznanie nagrody za całokształt działań – Global DIY Lifetime Award – jest jednym z najważniejszych punktów szczytu. W tym roku wręczona zostanie ona Gregowi Bridgefordowi, byłemu wiceprezesowi ds. rozwoju biznesu i dyrektorowi ds. klientów w firmie Lowe Companies, Inc.
Pomimo pierwszych imponujących 15 lat rozwoju Stowarzyszenia EDRA nie spocznie na laurach. Nadal będzie chronić interesy swoich członków w Brukseli, z zaangażowaniem oferując możliwość wzajemnej komunikacji, będąc źródłem informacji i ambasadorem idei uczenia się od siebie nawzajem. Bo zawsze przyświecać jej będzie jeden główny cel: podniesienie standardów sektora sprzedaży detalicznej w branży budowlanej i remontowej na całymświecie.
DŻ