Drogomierz CST/berger 32-501M

Nie zawsze na placu budowy da się użyć dalmierza laserowego czy zwijanej taśmy. Nie zawsze potrzebna jest duża dokładność wyznaczania dystansu tymi narzędziami. Warto wtedy skorzystać z drogomierza.

 

 

Na rynku sprzętu pomiarowego koła pomiarowe są bardzo popularnymi instrumentami. Głównie za sprawą niskiej ceny zakupu, łatwości obsługi i całkowitej bezawaryjności wynikającej z prostoty konstrukcji. Ale nie tylko te właściwości decydują o tym, że drogomierzy używają budowlańcy, policja i służby miejskie. Koła pomiarowe mają ciekawe możliwości, których nie posiadają dalmierze i taśmy. Chociażby drogomierzem łatwo wyznaczymy długość odcinka krzywoliniowego. Bez problemu zmierzymy po łuku odległość między

punktami czy wyznaczymy rzeczywistą długość odcinka w pagórkowatym terenie. Koło pomiarowe to instrument obsługiwany jednoosobowo, podczas gdy do pracy z taśmą potrzeba co najmniej dwóch osób, a często się zdarza, że i do użycia dalmierza konieczna jest pomoc.
Ponieważ nie ma instrumentu idealnego, trzeba znać ograniczenia drogomierzy. Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to sprzęt do pomiarów zgrubnych, czyli z dokładnościami centymetrowymi. Żeby wykonać pomiar, koło musi się toczyć, więc jeśli na odcinku pomiarowym pojawią się przeszkody, nie wyznaczymy prawidłowej odległości.
Firma CST/berger miała dotychczas w swojej ofercie cztery drogomierze – jeden elektroniczny (RT-412D) i trzy mechaniczne (RT-312M, 32-401M, 32-416M). Najnowszy drogomierz oznaczony symbolem 32-501M zastępuje model 32-401M – jeden z najchętniej kupowanych drogomierzy CST/berger. Ale nie ma się czym martwić – następca jest jeszcze lepszy i na pewno będzie kontynuował sukces rynkowy swojego protoplasty.
Drogomierz CST/berger 32-501M to klasyczne koło pomiarowe z mechanicznym licznikiem. Ma koło o średnicy 39,37 cm i obwodzie 123 cm. W porównaniu ze starszym modelem koło zostało powiększone (w 32-401M miało obwód 100 cm). Przez to zwiększyła się masa drogomierza i uzyskał on większą stabilność, dzięki czemu można nim dokładniej wyznaczać dystans. Na obwodzie koła zastosowano okładzinę gumową, która zapobiega ślizganiu się na mokrej nawierzchni. Stabilność kształtu obręczy zapewniają gęste szprychy. W konstrukcji koła znajdziemy także hamulec, który pozwala zablokować koło, zatrzymać pomiar i go kontynuować, sumując długości pojedynczych linii.
Licznik, na którym wyświetlany jest wynik pomiaru, obliczany przez mnożenie liczby obrotów koła przez jego obwód, otrzymał w nowym drogomierzu aluminiową obudowę (w poprzedniku była plastikowa), a przycisk do zerowania odczytów został dodatkowo zabezpieczony blokadą przed przypadkowym wciśnięciem i skasowaniem wyniku pomiaru. Licznik w drogomierzu CST/berger 32-501M może wyświetlić maksymalną długość 9999,99 cm, a najmniejszą wyświetlaną jednostką jest 1 cm.
W nowym drogomierzu pozostała praktycznie bez zmian ergonomia pracy. Nie było co poprawiać w nowym modelu w porównaniu z poprzednikiem. Konstrukcja jest na tyle dobra, że nawet najdłuższy pomiar nie jest męczący. Uchwyt ma taką długość, aby praca w terenie odbywała się w naturalnej pozycji spacerowej, czyli z wyprostowanymi plecami. Rękojeść jest wyprofilowana do kształtu dłoni i pokryta antypoślizgowym materiałem. Uchwyt na czas transportu można złożyć (mechanizm składający jest teraz trwalszy – aluminiowo-stalowy). Producent zastosował w drogomierzu podpórkę, dzięki której użytkownik może przerwać pomiar, puścić rękojeść i zapisać wynik w notesie, a następnie kontynuować pracę. Podpórka służy także do „parkowania” drogomierza w terenie, jeśli ma on być nieużywany przez dłuższą chwilę. Operator, gdy rozpoczyna pomiary, nie musi się po niego schylać. W nowym kole pomiarowym dodano mały uchwyt, który ułatwia noszenie złożonego koła.

Dane techniczne drogomierza CST/berger 32-501M

Średnica koła (obwód)

39,37 cm (123 cm)

Maksymalny odczyt licznika

9999,99 m/dm/cm

Rodzaj koła

stalowe ze szprychami

Podpórka koła

+

Hamulec

+

Waga

3,3 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments