Drogomierz CST/berger 32-501M
Nie zawsze na placu budowy da się użyć dalmierza laserowego czy zwijanej taśmy. Nie zawsze potrzebna jest duża dokładność wyznaczania dystansu tymi narzędziami. Warto wtedy skorzystać z drogomierza.
Na rynku sprzętu pomiarowego koła pomiarowe są bardzo popularnymi instrumentami. Głównie za sprawą niskiej ceny zakupu, łatwości obsługi i całkowitej bezawaryjności wynikającej z prostoty konstrukcji. Ale nie tylko te właściwości decydują o tym, że drogomierzy używają budowlańcy, policja i służby miejskie. Koła pomiarowe mają ciekawe możliwości, których nie posiadają dalmierze i taśmy. Chociażby drogomierzem łatwo wyznaczymy długość odcinka krzywoliniowego. Bez problemu zmierzymy po łuku odległość między

Ponieważ nie ma instrumentu idealnego, trzeba znać ograniczenia drogomierzy. Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to sprzęt do pomiarów zgrubnych, czyli z dokładnościami centymetrowymi. Żeby wykonać pomiar, koło musi się toczyć, więc jeśli na odcinku pomiarowym pojawią się przeszkody, nie wyznaczymy prawidłowej odległości.
Firma CST/berger miała dotychczas w swojej ofercie cztery drogomierze – jeden elektroniczny (RT-412D) i trzy mechaniczne (RT-312M, 32-401M, 32-416M). Najnowszy drogomierz oznaczony symbolem 32-501M zastępuje model 32-401M – jeden z najchętniej kupowanych drogomierzy CST/berger. Ale nie ma się czym martwić – następca jest jeszcze lepszy i na pewno będzie kontynuował sukces rynkowy swojego protoplasty.
Drogomierz CST/berger 32-501M to klasyczne koło pomiarowe z mechanicznym licznikiem. Ma koło o średnicy 39,37 cm i obwodzie 123 cm. W porównaniu ze starszym modelem koło zostało powiększone (w 32-401M miało obwód 100 cm). Przez to zwiększyła się masa drogomierza i uzyskał on większą stabilność, dzięki czemu można nim dokładniej wyznaczać dystans. Na obwodzie koła zastosowano okładzinę gumową, która zapobiega ślizganiu się na mokrej nawierzchni. Stabilność kształtu obręczy zapewniają gęste szprychy. W konstrukcji koła znajdziemy także hamulec, który pozwala zablokować koło, zatrzymać pomiar i go kontynuować, sumując długości pojedynczych linii.
Licznik, na którym wyświetlany jest wynik pomiaru, obliczany przez mnożenie liczby obrotów koła przez jego obwód, otrzymał w nowym drogomierzu aluminiową obudowę (w poprzedniku była plastikowa), a przycisk do zerowania odczytów został dodatkowo zabezpieczony blokadą przed przypadkowym wciśnięciem i skasowaniem wyniku pomiaru. Licznik w drogomierzu CST/berger 32-501M może wyświetlić maksymalną długość 9999,99 cm, a najmniejszą wyświetlaną jednostką jest 1 cm.
W nowym drogomierzu pozostała praktycznie bez zmian ergonomia pracy. Nie było co poprawiać w nowym modelu w porównaniu z poprzednikiem. Konstrukcja jest na tyle dobra, że nawet najdłuższy pomiar nie jest męczący. Uchwyt ma taką długość, aby praca w terenie odbywała się w naturalnej pozycji spacerowej, czyli z wyprostowanymi plecami. Rękojeść jest wyprofilowana do kształtu dłoni i pokryta antypoślizgowym materiałem. Uchwyt na czas transportu można złożyć (mechanizm składający jest teraz trwalszy – aluminiowo-stalowy). Producent zastosował w drogomierzu podpórkę, dzięki której użytkownik może przerwać pomiar, puścić rękojeść i zapisać wynik w notesie, a następnie kontynuować pracę. Podpórka służy także do „parkowania” drogomierza w terenie, jeśli ma on być nieużywany przez dłuższą chwilę. Operator, gdy rozpoczyna pomiary, nie musi się po niego schylać. W nowym kole pomiarowym dodano mały uchwyt, który ułatwia noszenie złożonego koła.
Dane techniczne drogomierza CST/berger 32-501M
Średnica koła (obwód) | 39,37 cm (123 cm) |
Maksymalny odczyt licznika | 9999,99 m/dm/cm |
Rodzaj koła | stalowe ze szprychami |
Podpórka koła | + |
Hamulec | + |
Waga | 3,3kg |