Doskonalenie to moja misja
Rozmowa z Tadeuszem Kumaszką, dyrektorem generalnym firmy Lange Łukaszuk
Sławomir Pinkas: Kiedy zapadła decyzja utworzenia stanowiska dyrektora generalnego w firmie Lange Łukaszuk?
Tadeusz Kumaszka: Decyzja utworzenia stanowiska dyrektora generalnego zapadła ok. roku temu. Podejmowano ją dość długo, a więc rozważnie. W zamyśle właścicieli firmy Lange Łukaszuk osoba piastująca to stanowisko ma kierować wszystkimi jej działaniami i jednocześnie je koordynować. Jest to więc funkcja bardzo odpowiedzialna, bo Lange Łukaszuk to firma nie mała, zatrudniająca 65 osób, z rok na rok
zwiększająca swoje obroty, a co za tym idzie i zatrudnienie. Funkcja dyrektora generalnego wymaga więc nie tylko znajomości firmy i jej specyfiki, ale także rynku narzędziowego w Polsce oraz na świecie, a szczególnie w Europie, gdyż Lange Łukaszuk to duży importer, wyłączny lub bezpośredni dystrybutor w Polsce takich znanych i cenionych marek elektronarzędziowych i narzędziowych, jak Steinel (opalarki, pistoletów do klejów, czujniki), Proxxon (minielektronarzędzia, narzędzia ręczne), Kress (elektronarzędzia), Collomix (mieszarki), Felo (wkrętarki, bity), NWS (narzędzia ręczne), Novus (zszywacze i nitownice), Bondus (klucze imbusowe), Benning (mierniki elektryczne), Starmix (odkurzacze przemysłowe), Perles (elektronarzędzia, buławy wibracyjne), Hervisa-Perles (buławy wibracyjne), Abraboro (osprzęt do elektronarzędzi) i AS-Schwabe (przedłużacze profesjonalne), Sola (poziomnice i różnego rodzaju miary) i Wolcraft (akcesoria do elektronarzędzi, sprzęt pomocniczy, itp.).
Jaką strategię rynkową zaproponował Pan, obejmując stanowisko dyrektora generalnego Lange Łukaszuk?
Mówiąc w skrócie, polega ona na dalszym udoskonalaniu naszej oferty, czego skutkiem powinien być dalszy wzrost obrotów i zysków firmy. Chcę, aby stała się ona bardziej niż dotychczas komplementarna w segmentach narzędzi dla budownictwa, mechaników oraz elktroinstalatorów. Już dzisiaj nasza oferta stanowi ważną część rynku i pozytywnie tworzy jego różnorodność. Pozwala nam też zaspokajać zdecydowaną większość potrzeb fachowców różnych specjalności w codziennej pracy wykorzystujących narzędzia ręczne, elektronarzędzia, akcesoria, sprzęt pomiarowy itp. Chcemy jednak tak wymodelować naszą ofertę, żeby zawarte w niej produkty coraz częściej były wybierane przez profesjonalistów w Polsce. Jednakże doskonała oferta to nie tylko optymalnie i kompleksowo dobrane produkty, ale także sprawna obsługa rynku. Ważna jest więc i logistyka, i efektywnie działający serwis techniczny, i przepływ informacji w firmie oraz między nią a jej klientami: partnerami handlowymi oraz ostatecznymi użytkownikami sprzedawanych produktów. W przypadku Lange Łukaszuk skala komplikacji jest duża, bo jeśli przeliczymy produkty wszystkich przez nas dystrybuowanych marek na pozycje asortymentowe w magazynie, to okazuje się, że jest ich ponad 10.000. Obecnie naszym partnerom handlowym oferujemy dostawy w czasie 24-48 godzin, licząc od momentu złożenia zamówienia, dzięki wprowadzeniu systemu 2-zmianowej pracy magazynu. Wskaźnik realizacji zamówień u nas wynosi 95%, co oznacza, że większość asortymentu jest dostępna od ręki. Na dwie zmiany pracuje też serwis elektronarzędzi,. Jest to m.in. konsekwencją przejęcia przez Lange Łukaszuk dystrybucji w Polsce elektronarzędzi Perles i zwiększenia się liczby napraw tego typu maszyn, a także dbałości firmy o zapewnienie najwyższej jakości serwisu posprzedażnego.
Zarządzanie i koordynacja wewnętrznych działań to kluczowe czynniki dla rozwoju każdej firmy. Jak zamierza Pan usprawnić samo zarządzanie w Lange Łukaszuk?
Sądzę, że Lange Łukaszuk dojrzało już do implementacji systemu informatycznego klasy ERP, który daje dużą kontrolę nad firmą. Pozwala szybko optymalizować działania, tworzy też w czasie rzeczywistym analizy ich różnych aspektów, m.in. przepływów materiałowych i finansowych, stanów magazynowych, obrotów w poszczególnych grupach materiałowych itp., a także umożliwia partnerom handlowym podgląd stanów magazynowych i – co jest z tym związane – składanie zamówień on-line bezpośrednio do systemu, dzięki czemu znacznie skraca się czas ich realizacji. Obecnie jesteśmy w fazie wyboru systemu ERP i firmy, która go u nas wdroży. Bardzo ważnym elementem każdej organizacji są ludzie. W naszym przypadku firma oparta jest na bardzo stabilnym
zespole pracowników, starających się stale podnosić swoje umiejętności. To oni decydują o rozwoju firmy, realizując zakładane strategie. Udało nam się wytworzyć taką atmosferę pracy, gdzie każdy z pracowników swoje obowiązki realizuje z pełnym zaangażowaniem. Za to z tego miejsca chciałbym im bardzo podziękować.
Jak zaproponowana przez Pana strategia ma się do strategii firmy realizowanej w poprzednich latach?
Jest ona logicznym rozwinięciem dotychczasowej strategii wielobranżowości, czyli budowania kompleksowej oferty w ramach branży narzędziowej we wspomnianych przeze mnie segmentach narzędzi budowlanych, mechanicznych oraz dla elektroinstalatorów.. Moją rolą jest udoskonalanie działań firmy, a nie robienie w niej rewolucji. Tylko dalsza konsekwencja w działaniu może przynieść realizację określonych celów.
Jakie zmiany w polityce marketingowej są konsekwencją Pana koncepcji działania firmy?
Chcemy mocniej promować markę Lange Łukaszuk jako markę-egidę dystrybuowanych przez nas produktów. W ramach tej promocji zamierzamy utworzyć w br. 20-30 sklepów patronackich, w których będzie dostępne 80% naszej oferty. To jednocześnie pozwoli nam lepiej obsłużyć klientów ostatecznych. Chcemy też, aby marka Lange Łukaszuk była kojarzona z najlepszymi produktami z rynku narzędziowego i była znakiem najwyższej ich jakości, jak też najlepszej obsługi logistycznej oraz posprzedażnej. Aby te zamierzenia zrealizować, w tym roku wdrożymy specjalny program partnerstwa z naszymi dystrybutorami, który m.in. obejmie większą niż dotychczas liczbę szkoleń produktowych i technicznych. W tym celu niebawem zakupimy drugi demobus, który usprawni nasze szkolenia, a także zwiększy obecność na targach i pokazach/imprezach organizowanych przez partnerów handlowych itd. Obecnie dużą rolę przykładamy do działań informacyjnych i marketingowych w internecie, o czym świadczy nasza nowa strona internetowa, a także obecność np. na youtube.com. W celu sprawniejszego rozpowszechniania informacji o produktach w mediach podjęliśmy też współpracę z firmą zajmującą się public relations.
Public relations to nie tylko informowanie o produktach, to także dobre relacje firmy ze społeczeństwem, z którego czerpie ona zyski. Co Lange Łukaszuk ma w tej dziedzinie do powiedzenia?
Postępujemy zgodnie ze szczytnymi zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Od wielu lat wspieramy niepełnosprawnych, zresztą sami jesteśmy zakładem pracy chronionej. Dlatego znamy ich problemy i w miarę naszych możliwości pomagamy je rozwiązywać. W ciągu ub.r. wyposażyliśmy nieodpłatnie w nasze narzędzia i elektronarzędzia wiele placówek zajmujących się terapią zajęciową i edukacją zawodową osób o różnym stopniu niepełnosprawności. W ub.r. za pośrednictwem Caritas przekazaliśmy powodzianom z Bogatyni elektronarzędzia, aby mogli oni szybciej i sprawniej odbudować lub wyremontować swoje domostwa, usunąć z nich zalegającą wodę itp. Zaś firma współpracująca z nami niemiecka firma Felo, kierując się odruchem serca, za naszym pośrednictwem podarowała im dużą partię profesjonalnych wkrętaków, które produkuje. Chcemy także wspomagać szkolnictwo zawodowe w Polsce przez wyposażanie w narzędzia i elektronarzędzia pracowni czy warsztatów, w których kształcą się fachowcy budowlani.
Dziękujemy za rozmowę.