Diamentowa tarcza do cięcia Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION do asfaltu i betonu – test redakcyjny
DT 350 AB Extra CEVOLUTION to nowa tarcza diamentowa Klingspor przeznaczona dla ekip zajmujących się szerokim zakresem prac budowlanych od renowacji i wykonywania ulic oraz chodników do remontów budynków. Narzędziem tym bowiem można zarówno ciąć materiały trudnoskrawalne, np. asfalt czy piaskowiec, jak i elementy betonowe.
DT 350 AB Extra CEVOLUTION to kolejna generacja tarcz diamentowych z segmentami spawanymi laserowo, które w 2019 roku Klingspor opracował do cięcia betonu oraz materiałów abrazyjnych i oznaczył jako DT 350 AB Extra. Testowana tarcza
DT 350 AB Extra CEVOLUTION należy do linii produktowej EXTRA, czyli do grupy narzędzi profesjonalnych mających bardzo korzystną relację ceny do jakości. Zastosowano w niej technologię CEVOLUTION, którą Klingspor opracował w celu pełnego wykorzystania zalet ziarna elektrokorundu ceramicznego w różnych rodzajach narzędzi ściernych. Segmenty tarczy DT 350 AB Extra CEVOLUTION zawierają więc nie tylko wysokiej jakości ziarno diamentowe, ale także dodatkowo ziarna elektrokorundu ceramicznego. Zaimplementowana do techniki diamentowej technologia CEVOLUTION w połączeniu z bardzo twardym spoiwem segmentów diamentowych pozytywie wpłynęła na efektywność cięcia i dała wyraźne zwiększenie żywotności omawianej tarczy. Spowolniła bowiem znacznie ścieranie się spoiwa segmentów, do którego dochodzi w przypadku obróbki materiałów abrazyjnych.
Pod względem konstrukcji DT 350 AB Extra CEVOLUTION to tarcza segmentowa wykonana w technologii spawania laserowego. Jej segmenty tnące zostały więc połączone ze stalowym korpusem spawem wykonanym laserowo. Dzięki temu ich mocowanie ma bardzo wysoką odporność mechaniczną. Tarcza diamentowa Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION spełnia więc najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy, o czym zaświadcza znak oSa.
W tarczach DT 350 AB Extra CEVOLUTION mamy 3 rodzaje segmentów: ochronne (skośne), standardowe i ryflowane bocznie (tzw. turbo). Przypomnijmy, segmenty skośne służą do ochrony przed starciem połączeń spawanych segmentów roboczych, do którego dochodzi podczas cięcia materiałów abrazyjnych. Z kolei funkcją segmentów ryflowanych bocznie (turbo) jest zwiększenie agresywności tarczy i efektywności jej cięcia, szczególnie w czasie pracy z betonem.
Tarcze DT 350 AB Extra CEVOLUTION produkowane są przez Klingspor w średnicach 300 mm (otwór mocujący – 25,4 lub 20 mm), 350 mm (25,4 lub 20 mm) i 400 mm (25,4 mm). Przeznaczono je do cięcia na sucho oraz mokro za pomocą przecinarek spalinowych i pił jezdnych o mocy do 10 kW. W skali 7-punktowej Klingspor ocenił agresywność tarcz DT 350 AB Extra CEVOLUTION na 4, zaś żywotność na 4 punkty.
Wyniki testów porównawczych diamentowych tarcz pilarskich Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION i DT 350 AB Extra
W redakcyjnym teście sprawdzaliśmy tarczę Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION o średnicy 350 mm (otwór mocujący – 25,4 mm), porównując ją z poprzednim modelem DT 350 AB Extra. Do napędu narzędzi użyliśmy przecinarki spalinowej Makita EK7651H o mocy 3,0 KW (4,1 KM) i obrotach maksymalnych 4300/min. W trakcie przeprowadzonych prób posuw wywierany był masą maszyny, a tarcze chłodzone wodą. Tarczami przecinaliśmy piaskowiec, świeży i stary beton. Gdy porówna się uzyskane wyniki ze sobą, to wyraźnie widać, że DT 350 AB Extra CEVOLUTION tnie od 3 do 33% efektywniej od swojej poprzedniczki DT 350 AB Extra. Dokładne wyniki podaje tabela „Diamentowe tarcze pilarskie Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION i Klingspor DT 350 AB Extra – wyniki testów porównawczych”. Jeśli weźmie się pod uwagę, że poprzedni model DT 350 AB Extra należy do grupy najwydajniejszych tego typu tarcz na rynku w tzw. klasie ekonomicznej, to okazuje się, że testowana tarcza DT 350 AB Extra CEVOLUTION podwyższa znacznie wymagania dotyczące wydajności pracy dla tego typu sprzętu. Niewątpliwie, obecnie jest na rynku najefektywniej tnącą tarczą w ekonomicznej klasie
narzędzi diamentowych.
Reasumując, redakcyjne testy pokazały, że tarcza diamentowa Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION zapewnia wydajne cięcie materiałów abrazyjnych oraz betonowych i jest udaną implementacją technologii CEVOLUTION do narzędzi diamentowych.
pins
Diamentowe tarcze pilarskie Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION i Klingspor DT 350 AB Extra – wyniki testów porównawczych
Model tarczy diamentowej Klingspor | Wymiary tarczy diamentowej | Cięty materiał | Model przecinarki spalinowej | Zastosowane obroty | Przekrój cięcia (cm2) | Czas cięcia (s) |
DT 350 AB Extra CEVOLUTION | 350 x 25,4 mm | piaskowiec | Makita EK7651H | 4300/min | 165 | 10,68 |
DT 350 AB Extra | 350 x 25,4 mm | piaskowiec | Makita EK7651H | 4300/min | 165 | 11,12 |
DT 350 AB Extra CEVOLUTION | 350 x 25,4 mm | świeży beton | Makita EK7651H | 4300/min | 250 | 14,00 |
DT 350 AB Extra | 350 x 25,4 mm | świeży beton | Makita EK7651H | 4300/min | 250 | 20,60 |
DT 350 AB Extra CEVOLUTION | 350 x 25,4 mm | stary beton | Makita EK7651H | 4300/min | 130 | 11,92 |
DT 350 AB Extra | 350 x 25,4 mm | stary beton | Makita EK7651H | 4300/min | 130 | 17,04 |
Dane techniczne tarcz diamentowych Klingspor DT 350 AB Extra CEVOLUTION
Wymiary tarcz (średnica zewn. x wewn.) | Dopuszczalna prędkość obwodowa Vmax | Dopuszczalna prędkość obrotowa | Wymiary segmentów diamentowych (liczba x dług./szer./wys.) |
300 x 20 mm | 100 m/s | 6400 min-1 | 18×40/2,8/12 mm |
300 x 25,4 mm | 100 m/s | 6400 min-1 | 18×40/2,8/12 mm |
350 x 20 mm | 100 m/s | 5500 min-1 | 21×40/3,2/12 mm |
350 x 25,4 mm | 100 m/s | 5500 min-1 | 21×40/3,2/12 mm |
400 x 25,4 mm | 100 m/s | 4800 min-1 | 21×40/3,6/12mm |