Czy wiercenie w stali musi być uciążliwe?

Wiercenie w stali wykonywane za pomocą wiertarek ręcznych może się stać czynnością bardzo uciążliwą, jeśli użyjemy do tego wierteł o nieodpowiedniej geometrii. Zastanówmy się więc, jakie wiertła najlepiej zastosować do tego typu operacji.

Oczywiste jest, że do wiercenia w stali używa się wierteł krętych specjalnie przeznaczonych do tego typu obróbki. Jednakże wiele osób, które muszą wykonywać otwory w stali, narzeka, że chociaż używa do tego prawidłowych narzędzi, jest to operacja długotrwała i wymagająca użycia dużej siły nacisku na wiertarkę, a więc męcząca. Można więc zapytać, skąd wynika konieczność stosowania tak dużej siły? Najprościej można

odpowiedzieć, że – z geometrii wierteł. Wiertła standardowe mają bowiem najprostszą z możliwych geometrię krawędzi skrawających, czyli skręcone krawędzie stożkowate, połączone krawędzią poprzeczną zwaną ścinem. Znajduje się on na samym wierzchołku osi wiertła. Konsekwencją tego usytuowania jest bliska zeru prędkość obwodowa ścina. Jego krawędź tnąca jest do tego tępa i dlatego bierze niewielki udział w procesie wiercenia. W zasadzie szlifuje tylko powierzchnię obrabianego metalu. Ponieważ ścin nie jest ostry, nie centruje wiertła, pozwalając zbaczać mu z wyznaczonego punktu wiercenia w pierwszej fazie wykonywania otworu (tylko podczas wiercenia ręcznego). Na skutek tego dochodzi często do zarysowania powierzchni elementu, w którym wiercimy.

Aby do tego nie dopuścić, musimy wywierać mocny docisk na narzędzie. Badania wykazały, że do 60% siły nacisku zużywane jest na pokonanie oporu, który metal stawia ścinowi. Duża siła nacisku i tarcie w strefie skrawania są przyczynami powstawania w niej wysokiej temperatury. Aby temu zapobiec, musimy stosować chłodzenie. Stąd, jak widać, krawędź ścina jest przyczyną wielu kłopotów z wierceniem w metalach, szczególnie w twardej stali. Jedną z metod radzenia sobie z nimi jest stosowanie wierteł o zoptymalizowanej geometrii, która eliminuje konieczność stosowania dużej siły, jednocześnie zwiększając szybkość wiercenia w metalach.

Aby sprawdzić, jak skuteczne jest wiercenie wiertłami o zmodyfikowanej geometrii krawędzi skrawających ostrzy, wykorzystaliśmy do tego wiertła: HSS (o zmodyfikowanej geometrii typu A (zob. rysunek zamieszczony w artykule), HSS TiN (wiertła HSS pokryte azotkiem tytanu o zmodyfikowanej geometrii typu A) i kobaltowe HSS-Co (o zmodyfikowanej geometrii typu D) i porównaliśmy otrzymane wyniki z wynikami użycia popularnego wiertła HSS o tradycyjnej geometrii typu B, czyli z dużym ścinem. Wszystkie użyte przez nas narzędzia miały średnicę 10 mm. Wykonywaliśmy nimi otwory o głębokości 10 mm w stali konstrukcyjnej przy użyciu wiertarki 1000-watowej. Stosowaliśmy nacisk wiertłem na obrabiany element stalowy przez obciążenie dźwigni stojaka wiertarskiego sztabą stalową o wadze 10 kg. Wiercenie było więc wykonywane bez udziału operatora, przez co zostały wyeliminowane czynniki przypadkowe towarzyszące ręcznemu wykonywaniu tej operacji. Rola operatora sprowadzała się tylko do włączenia i wyłączenia wiertarki oraz do podawania emulsji chłodząco-smarującej do strefy wiercenia.

Wiertłem HSS o zmodyfikowanej geometrii A uzyskaliśmy następujące czasy: 18 s (10 kg) i 16,25 s (10 kg); zaś HSS TiN o geometrii A – 9 s (10 kg) i 9 s (10 kg); HSS-Co o geometrii D – 21 s (10 kg) i 14 s (10 kg). Otwory porównawcze wykonane wiertłem HSS o tradycyjnej geometrii typu B zostały wywiercone w następujących czasach: 1 m 07 s (10 kg) i 54 s (10 kg).
Otrzymane wyniki pokazują, że wiertłami o zmodyfikowanej geometrii możemy wiercić nawet do ponad 6 razy szybciej niż wiertłami o tradycyjnej geometrii, a także, że w przypadku wykonywania otworów w stali konstrukcyjnej najbardziej wydajne są wiertła HSS TiN z geometrią typu A. W tego typu obróbce są one ponad 50% wydajniejsze niż wiertła kobaltowe, które odznaczają się bardzo wysoką trwałością, co wynika z właściwości użytego na nie materiału. Powodem szybszej pracy wierteł HSS TiN jest zmniejszenie tarcia w strefie skrawania

przez pokrycie ich cienką warstwą azotku tytanu. Warstwa ta także zwiększa trwałość tych narzędzi.

Reasumując, można powiedzieć, że gdy musimy wiercić w stali z ręki, najlepiej jest używać wierteł o zmodyfikowanej geometrii, gdyż wtedy znacznie skrócimy proces wykonywania otworu, a tym samym nie będzie on dla nas bardzo uciążliwy. Wniosek ten szczególnie dotyczy osób, które do tego używają wiertarko-wkrętarek niemających rękojeści dodatkowych. Muszą one wywierać dość duży nacisk maszyną, co jest niewygodne i doprowadza do odchylania wiertła od wyznaczonej osi wiercenia. W efekcie uzyskany otwór jest małej jakości, a w czasie wiercenia wielokrotnie dochodzi do zakleszczenia się wiertła w obrabianym materiale, co jest przyczyną przeciążenia elektronarzędzia i ma negatywny wpływ na jegotrwałość.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podstawowe czynności obsługowe spalinowej pilarki łańcuchowej (cz. IV) Sprawdzenie amortyzatorów, stanu silnika i sprawności układu smarowania łańcucha

Jak wiadomo, pilarki łańcuchowe zaliczane są do urządzeń najbardziej niebezpiecznych dla operatorów. Dlatego postanowiliśmy nieprofesjonalnym użytkownikom tych maszyn podać podstawowe zasady prawidłowej ich obsługi, wykorzystując do tego celu jedną z pilarek Makity.

 

 

Niewiele osób wie, że bezpieczeństwo pracy pilarką łańcuchową warunkowane jest stanem technicznym jej amortyzatorów. Gdy amortyzatory poziome (fot. 1.) są zużyte lub uszkodzone, tracimy kontrolę nad pilarką podczas cięcia. W celu wykonania sprawdzenia amortyzatorów naciskamy na boki prowadnicy po obu ich stronach (fot. 2. i 3.). Jeśli prowadnica szybko wraca na swoje

miejsce, wtedy mamy sprawne amortyzatory, a jeżeli nie, to trzeba dokładnie sprawdzić ich stan w serwisie i ewentualnie wymienić na nowe.
Prawidłowe uruchamianie pilarki zależy od sprawności zaczepów rozrusznika, które potocznie nazywane są pieskami. W tym celu demontujemy boczną pokrywę obudowy silnika od strony mechanizmu rozruchowego (fot. 4.). Po jej zdjęciu sprawdzamy stan zaczepów (fot. 5.). Jeśli są powyginane, należy je wymienić na nowe w serwisie. Do ich powyginania dochodzi wówczas, kiedy podczas uruchamiania pilarki od razu mocno szarpiemy za linkę, np. wyrzycając maszynę z ręki, co jest nieprawidłowym sposobem jej odpalania. Aby zapobiec wygięciu się tych zaczepów, należy najpierw lekko podciągnąć linkę do momentu (fot. 6.), kiedy odczujemy jej opór, co spowoduje zakleszczenie się ich na kole rozruchowym. Wtedy właśnie możemy energicznie ją pociągnąć (fot. 7.) i uruchomić pilarkę.
Następnie sprawdzamy stan silnika. W tym celu uruchamiany pilarkę i odczekujemy od 1,5 do 2 minut, aby mogła się rozgrzać na wolnych obrotach. Następnie na wolnych obrotach kolejno zmieniamy położenia pilarki od pionowego przez poziome do bocznego (fot. 8., 9. i 10.). Jeśli podczas zmian pozycji pilarki dochodzi też do zmniejszenia lub przyspieszenia wolnych obrotów silnika, jest to pierwszy sygnał, że jest ona nie w pełni sprawna. Należy więc ją oddać do serwisu na przegląd techniczy, który wykryje i usunie zaistniałe usterki.
Przed przystąpieniem do pracy pilarką należy koniecznie sprawdzić prawidłowość działania układu smarującego łańcuch. W tym celu uruchamiany pilarkę, a następnie ustawiamy jej obroty na 3/4 maksymalnego ich zakresu i obserwujemy, czy łańcuch zrzuca olej na deskę lub pień, rysując wyraźną kreskę (fot. 11.). Jeśli nie dochodzi do powstania takiej kreski, układ smarowania łańcucha nie działa prawidłowo. Gdy przyczyną tego jest brak oleju, należy go uzupełnić, a jeśli nie, udać się do specjalistycznego serwisu na sprawdzenie, czy układ ten jest sprawny.

 Amortzatory boczne prowadnicy pilarki

 

Sprawdznie stanu amortzatorów bocznych prowadnicy pilarki

 

Sprawdznie stanu amortzatorów bocznych prowadnicy pilarki

 

Demontaż bocznej pokrywy obudowy silnika od strony mechanizmu rozruchowego

 

Zaczepy rozruchowe w dobrym stanie technicznym

 

Aby zapobiec wygięciu się tych zaczepów, należy najpierw lekko podciągnąć linkę do momentu,

kiedy odczujemy jej opórpodciągnąć linkę do momentu, kiedy odczujemy jej opór

 

Energicznie za linkę możemy pociągnąć wtedy, kiedy zaczepy zakleszczą się na kole rozruchowym

 

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

 

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

 

Sprawdzenie

poprawności działania układu smarującegołańcuch

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu