Celma po prywatyzacji

Rozmowa z Jackiem Książkiewiczem, członkiem Zarządu ds. Handlu i marketingu Zakładów Elektromaszynowych – Elektronarzędzia CELMA SA

 

 

 


Redakcja: Jakie miejsce zajmuje Celma w Grupie Kapitałowej COMPLEX?

Jacek Książkiewicz: Grupę Kapitałową COMPLEX stanowi podmiot dominujący COMPLEX SA notowany na GPW oraz jednostki zależne. Jednostkami zależnymi są podmioty z różnych branż, takich jak górnictwo, budowa maszyn, elektronarzędzia czy motoryzacja. Tak więc COMPLEX to dynamiczna, rozwijającą się grupa firm z sektora przemysłu, zajmująca się produkcją i dystrybucją

specjalistycznej aparatury precyzyjnej, narzędzi, maszyn i części do maszyn, a w ramach tej grupy ZE-MEN CELMA SA to jedyny polski producent elektronarzędzi, który dostarcza od 50 lat niezawodne narzędzia dla profesjonalistów i prowadzi samodzielną działalność biznesową.

 

Czy misja Celmy po prywatyzacji zmieniła się?

Zasadniczo pozostała niezmienna. Naszym celem, a zarazem misją jest dostarczanie klientom z segmentu profesjonalnego elektronarzędzi o najwyższej jakości i niezawodności, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności cenowej. Dzięki przynależności do grupy kapitałowej mamy możliwość penetrowania różnych rynków dotychczas dla nas nieosiągalnych, a poprzez synergię docierać do nowych klientów i użytkowników elektronarzędzi o takiej specyfice. Niezależnie od tego grupa kapitałowa, w tym również CELMA SA, od wielu lat współuczestniczy w procesie kreowania na rynku zjawiskami umacniania pozycji polskich produktów. Szczególnie dla nas, polskiego producenta, taka strategia jest ważną cechą, choćby w kontekście zalewu rynku przez produkty z Dalekiego Wschodu o niskiej jakości. Rozumiemy, że użytkownik elektronarzędzi, profesjonalista w swojej branży, nie może sobie pozwolić na wydatki rzędu kilku tysięcy złotych i jednoczesne ryzyko np. przestojów w pracy związanych z naprawą czy wymianą narzędzia. Dlatego też integralną częścią naszej oferty, poza całą gamą elektronarzędzi, jest również program serwisowy oraz gwarancja dostępu do części zamiennych przez 10 lat. Osobiście znam wiele przypadków serwisowania naszych produktów pracujących nieprzerwanie od kilkunastu lat, a wymagających jedynie bieżących czynności serwisowych. Zupełnie niedawno przy okazji wizyty jednego z naszych klientów w serwisie byłem świadkiem drobnej naprawy wiertarki z udarem (typ PRCz 13II), sprawnej i wciąż używanej, pochodzącej według tabliczki znamionowej z roku 1972. Zaproponowaliśmy użytkownikowi bezpłatną wymianę narzędzia na nową PRCz 16/10, i mimo iż w porównaniu  ze swoją poprzedniczką to zupełnie inna klasa narzędzia, lżejsza, ergonomiczna i o większej mocy, nie wyraził zgody. Takie fakty tworzą legendę polskiej marki CELMA i dają nam powody do dumy i wiele satysfakcji.

 

Marki-legendy potrzebują ciągłego rozwoju, aby ich renoma została zachowana – co zatem z rozwojem oferty elektronarzędzi CELMA ?

Niezależnie od naszej historii i tradycji w produkcji elektronarzędzi świadomi jesteśmy postępu w technologii i konieczności rozwijania oferty produktowej, a co za tym i samej firmy. Ten cel realizujemy zgodnie z naszą strategią – pracujemy nad wdrożeniem nowych, w 100% polskich narzędzi, będących wynikiem pracy rodzimych konstruktorów. Nie chciałbym zdradzać szczegółów ale w naszej ofercie już jesienią pojawią się elektronarzędzia oraz nowe rozwiązania, które powinny zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających użytkowników. Zaczynamy już dziś, wprowadzając na rynek nowy typ szlifierki PRAg 125ES o unikalnych cechach wyróżniających ją wśród konkurencji. Jest to jedna z najlżejszych (1,6 kg) szlifierek w swojej klasie, o mocy 1010 W z elektronicznym regulatorem realizującym takie funkcje, jak: łagodny rozruch, zabezpieczenie przed przeciążeniem prądowym i termicznym, stabilizacja obrotów, a także zabezpieczenie przed ponownym uruchomieniem w przypadku zaniku prądu, co ważne i w codziennej pracy, i z punktu widzenia jej bezpieczeństwa.

 

Czy zostanie zmieniona strategia rynkowa marki CELMA ?

Nowy Zarząd Zakładów Elektromaszynowych – Elektronarzędzia CELMA SA szczególny nacisk kładzie na utrzymanie specyficznych cech naszych produktów, ich pochodzenia

polskiego bazującego na naszej myśli technicznej. Prowadząc badania rynku, wiemy również, że marka CELMA jest odbierana (jest) bardzo pozytywnie i kojarzona z niezawodnością. To niejako obliguje nas i wyznacza kierunki rozwoju. Tym samym nie możemy pozwolić sobie na zmarnowanie tak ogromnego kapitału jakim dysponuje obecnie CELMA. Chcemy wykorzystywać tę unikalność i rozwijać się na rodzimym rynku. Jesteśmy w trakcie wzmacniania zespołu handlowego i przedstawicieli terenowych, tak aby w najbardziej efektywny sposób uzyskać pokrycie rynku, oczywiście jako producent chcemy przyciągnąć do siebie nowych klientów, sieci dystrybucji i hurtownie, oferując np. programy lojalnościowe. Wiemy, że jest wiele do zrobienia i jako zespół stawiamy sobie ambitne cele, ale mając za sobą dobrą opinię klientów i rozpoznawalną markę mamy szansę osiągnąć sukces. Kolejnym etapem budowania struktur wewnątrz firmy będzie organizacja eksportu, w tym zakresie jest najwięcej do zrobienia i w pierwszej kolejności obieramy kierunki wschodnie, ale również dzięki strukturom w grupie kapitałowej mamy szansę pozyskać klientów w innych częściach Europy.

 

Jakie efekty przyniesie ta strategi?

ZE-MEN CELMA SA przez wiele lat swojej historii przeżyła różne chwile:  i wzloty, i upadki. Przechodziła czasy transformacji gospodarczej, okresy recesji na rynku, problemy finansowe, ale dziś istnieje, produkuje i rozwija się, a o naszej sile niech świadczy fakt ciągłego funkcjonowania w świadomości klientów, wzrost sprzedaży i poprawiające się wyniki finansowe oraz fakt, że po raz pierwszy od wielu lat to w tym roku wprowadzamy nowe produkty i rozwiązania. Jestem przekonany, że firma z taką tradycją i doświadczeniem ma przed sobą przyszłość, a tylko od zespołu Celmy zależy jak wykorzystamy wszystkie szanse na rynku. Myślę, że nie będzie nadużyciem zdanie: „…jeszcze CELMA nie zginęła!”.

 

Dziękujemy za rozmowę.

 

Na zdjęciu: Nasz rozmówca: Jacek Książkiewicz, członek Zarządu ds. handlu i marketingu Zakładów Elektromaszynowych – Elektronarzędzia CELMA SA

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments