Budujemy na zaufaniu
Rozmowa z Markiem Zającem, prezesem zarządu STALCO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A.
Redakcja: Jaka biznesowa idea legła u podstaw powstania STALCO?
Marek Zając: Od niemalże 20 lat jako równolegle prowadzony biznes posiadamy z bratem firmę wykonawczą w branży budowlanej, w której zatrudniamy ponad 100 osób. Dzięki tej działalności poznaliśmy branżę od podszewki, co podsunęło mi pomysł na stworzenie firmy odpowiadającej na potrzeby ówczesnego rynku polskiego, oferującej narzędzia ręczne i systemy zamocowań w cenie oraz jakości adekwatnej do otaczającej nas ówczesnej rzeczywistości. Stworzyliśmy zatem przedsiębiorstwo oferujące produkty przeznaczone głównie dla wymagających wykonawców, wiedząc że obsługa i serwis na najwyższym poziomie będzie czynnikiem gwarantującym sukces przedsięwzięciu. Nasza ideologia prowadzenia biznesu opiera się przede wszystkim na budowaniu wieloletnich i trwałych relacji z naszymi klientami, gdzie lojalność i wzajemne zaufanie świadczą o powodzeniu działań, które podejmujemy. Ludzie są dla nas zdecydowanie najważniejsi, a szczere partnerskie relacje od wielu lat są gwarantem udanej współpracy i miarowego rozwoju naszego przedsiębiorstwa. „BUDUJEMY ZAUFANIE” to hasło przyświeca nam i doskonale obrazuje nasz pomysł na biznes, w którym szczerość, lojalność i szczególnie właśnie zaufanie we współpracy partnerskiej są jednymi z podstawowych elementów ciągłego procesu poprawy jakości naszych produktów i usług.
Od kiedy firma działa w branży budowlanej?
Marek Zając: Jej początki sięgają końca lat 90. XX w. Jako firma o korzeniach rodzinnych zajmowaliśmy się usługami wykonawczymi w sektorze budowlanym. Niesamowita energia i chęć bycia najlepszym powodowała, że rozwijaliśmy się w ogromnym tempie, doprowadzając do sytuacji, w której już w 3 roku prowadzenia działalności staliśmy się numerem 1. w Polsce wśród firm o podobnym profilu działalności. Jak już wspomniałem, analizy branży budowlanej zasugerowały nam pomysł zaistnienia na rynku jako producent i dystrybutor narzędzi ręcznych oraz systemów zamocowań. W roku 1999 zatrudnialiśmy jedynie 2 pracowników, ale nasza pasja i olbrzymie zaangażowanie spowodowały szybki wzrost wszelkich wskaźników opisujących firmę. Doprowadziło to do sytuacji obecnej, kiedy to z dumą możemy stwierdzić, iż zbliżamy się do liczby 200 pracowników. Od zawsze twierdziłem, iż to właśnie kapitał ludzki stanowi naszą największą wartość, gdyż posiadając nawet najgenialniejsze pomysły, bez odpowiedniej grupy zaangażowanych osób nie osiągniemy nic szczególnego. Dlatego naszymi filarami są ludzie, jasno postawione cele, innowacyjne działania oraz wspomniana już pasja. Na początku działalności byliśmy daleko w tyle za konkurencją, działającą już wiele lat na rynku, ale mozolne trzymanie się wspomnianych wytycznych pozwoliło nam na szybki rozwój i nawiązanie równorzędnej rywalizacji oraz bardzo szybkie jej doścignięcie.
Jaka jest obecnie struktura STALCO?
Mamy pięć oddziałów: Centralę, Centrum Innowacji i magazyn w Skawinie, Centrum Logistyczno-Magazynowe w Bydgoszczy, oddział Zachód w Paczkowie, oddział Wschód w Białej Podlaskiej i oddział Centrum w Kłobucku. Na chwilę obecną możemy pochwalić się również liczbą 50 przedstawicieli handlowych i flotą ponad 80 samochodów oraz własnymi zakładami produkcyjnymi na Śląsku i w Małopolsce, a sieć dystrybucji oraz sprzedaży obejmuje kilka tysięcy punktów handlowych na terenie całej Polski, jak i w wielu krajach europejskich, np. Chorwacji, Belgii, Austrii, Czechach, na Litwie, Białorusi czy Słowacji. Kilkukrotnie zdobywaliśmy nagrody za zajęcie wysokich miejsc w rankingach najdynamiczniej rozwijających się polskich firm. Obecnie znajdujemy się w ścisłej czołówce firm z branży narzędziowej i systemów zamocowań.
Jak kształtował się profil produktowy firmy?
Działania naszego przedsiębiorstwa od początku działalności w głównej mierze skierowane były w stronę branży budowlanej i szeroko rozumianego przemysłu. Oczywiście, w naszej ofercie znajdują się również narzędzia przeznaczone dla innych branż i zawodów, a całościowa ich oferta i systemów zamocowań podzielona jest na 28 specjalistycznych działów, wśród których znajduje się kilka tysięcy produktów. Z zakupów w sklepie oferującym produkty STALCO zadowolony będzie zatem zarówno stolarz, instalator, spawacz, malarz, glazurnik, mechanik, jak i cieśla, murarz czy elektryk. Przez lata doświadczeń zbudowaliśmy stabilną strukturę dystrybucyjną, w skład której wchodzą cztery duże przedsiębiorstwa będące dystrybutorami wyłącznymi naszych marek i ośmiu dystrybutorów lokalnych. Sprzedaż na początku naszej działalności skupiała się głównie na rodzimym obszarze, czyli Polsce południowej. Z upływem lat wraz z szybkim wzrostem sprzedaży pojawiło się wiele możliwości ekspansji na nowe rynki krajowe, jak i poza jego granice. Nasze wysiłki mające na celu promocję i rozpoznawalność marki przyniosły zamierzony efekt i w tej chwili produkty STALCO można kupić na terenie całego kraju w kilku tysiącach punktów handlowych. Do tak szybkiej i skutecznej ekspansji nie doszłoby zapewne bez odpowiedniego zadbania o jakość produktów z naszej oferty. W obecnych czasach wymagania klientów ciągle rosną, dlatego na przestrzeni ostatnich lat dołożyliśmy wszelkich starań, aby dopracować ten jakże ważny z perspektywy klienta aspekt współpracy. Wiele lat temu za punkt honoru postawiłem sobie stworzenie wewnętrznego działu technicznego, który w profesjonalny sposób będzie zajmował się oceną jakości produktów na podstawie przeprowadzanych testów. Wykonujemy wiele testów – zarówno podstawowych mających na celu zapewnienie zgodności sprzedawanych produktów z wszelkimi normami krajowymi oraz europejskimi, jak też kompleksowe i restrykcyjne próby badające ich jakość i wytrzymałość. Dział ten zajmuje się również profesjonalnym serwisem reklamacyjnym, którego jakość stoi na bardzo wysokim poziomie. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby dział na przestrzeni lat stał się jednym z centralnych filarów polityki jakości w naszej firmie. Dzięki temu jesteśmy postrzegani jako solidny partner dbający o wysoką jakość oferty produktowej.
Jaką strategię marketingową stosowało STALCO, zdobywając kolejne przyczółki rynku narzędziowego?
Pomysł stworzenia własnej marki zrodził już kilkanaście lat temu na samym początku działalności naszej firmy. Chcieliśmy wprowadzić na rynek produkty o wysokiej jakości i przystępnej cenie, które od razu byłyby kojarzone z logo STALCO będącym symbolem udanych produktów przeznaczonych głównie do profesjonalnych zastosowań. Pierwsze produkty z logo STALCO pojawiły się w sprzedaży w roku 2004. Na bazie kilkunastu lat doświadczeń zbudowaliśmy strukturę naszych marek pozycjonującą jakość produktów pod kątem przeznaczenia: od zastosowań podstawowych do w pełni profesjonalnych rozwiązań najwyższej jakości. Marka STALCO jest naszą podstawową linią narzędzi oraz systemów zamocowań i sprzedaż tej grupy produktowej jest największa. W późniejszym okresie działalności, chcąc zaspokajać oczekiwania najbardziej wymagających klientów, zrodził się pomysł stworzenia nowej marki PERFECT STALCO. Jest ona zwieńczeniem naszego dążenia do tego, by nasze narzędzia cieszyły się zaufaniem i powodzeniem w rękach profesjonalistów w przemyśle, budownictwie i wielu innych branżach wymagających rozwiązań bardzo wysokiej jakości. Linia narzędzi PERFECT okazała się strzałem w dziesiątkę i wyniki jej sprzedaży w ciągu ostatnich kilku lat zdecydowanie przerosły nasze oczekiwania i założone plany. Pod marką Perfect oferujemy produkty zdecydowanie najwyższej światowej jakości, za którą odpowiadają producenci z europejskich fabryk, głównie z Niemiec, Francji, Czech i Szwajcarii. Promocja naszych marek i troska o ciągły wzrost ich atrakcyjności w oczach klientów to nasze oczko w głowie i działania w tym kierunku prowadzimy wielotorowo. Kluczową kwestią jest oczywiście jakość produktów i usług związanych z ich dystrybucją oraz sprzedażą. Rozwinięciem koncepcji rozbudowanego działu technicznego, który dba o wspomnianą jakość naszych towarów i usług, stała się idea samochodu technicznego. Pomysł ten okazał się hitem i odkąd wprowadziliśmy go w życie około 4 lata temu jego popularność ciągle rośnie i przekonuje kolejne rzesze klientów do zapoznania się marką STALCO. Uczestniczyliśmy w ten sposób w kilkuset różnego rodzaju spotkaniach z klientami, dniach otwartych u naszych partnerów, piknikach, pokazach produktów, otwarciach punktów handlowych itp. Podczas tego typu wydarzeń mamy niepowtarzalną okazję zaprezentowania wszystkim zainteresowanym zalet naszych produktów, a klienci na własnej skórze mają możliwość przekonania się o ich atutach w trakcie własnoręcznego użytkowania.
Jak w STALCO zostały rozwiązane kwestie logistyki i serwisu?
Elementy te są kluczowe w działalności naszej firmy i kładziemy bardzo duży nacisk, aby wszystko działało bez zarzutu. Bezproblemowa i co ważniejsze szybka realizacja złożonych zamówień stanowi o naszej sile. Przez wiele lat wdrażaliśmy właściwą strategię i na chwilę obecną jesteśmy przekonani, iż rozwiązania, które wprowadziliśmy, sprawdzają się znakomicie. Zamówienia złożone przez naszych dystrybutorów i kluczowych partnerów do godziny 14.00 danego dnia są realizowane w dniu kolejnym. Natomiast w przypadku klientów indywidualnych doprowadziliśmy do sytuacji, w której realizacja ich zamówień odbywa w trybie 48-godzinnym. Posiadamy własną flotę transportową w postaci kilkudziesięciu samochodów oraz realizujemy wysyłki w ścisłej współpracy z wyselekcjonowanymi czołowymi firmami kurierskimi. Szybka realizacja zamówień to jednak nie wszystko, gdyż zdajemy sobie sprawę, że każda forma pomocy naszym klientom z sieci dystrybucji i sprzedaży jest na wagę złota. Dokładamy zatem wszelkich starań, aby zapewnić naszym partnerom rozwiązania, które ułatwią im dalszą odsprzedaż naszych produktów. Cały proces rozpoczyna się od kwestii czysto estetycznych, czyli atrakcyjnych opakowań produktów, poprzez wszelkie formalności związane z zapewnieniem certyfikatów i aprobat technicznych, kończąc na tym, co jest naszą dumą, czyli na kompleksowym systemie ekspozycji regałowej. Nawet najlepszy produkt w najefektowniejszym opakowaniu bez odpowiednio przemyślanego systemu ekspozycji nie sprzeda się sam. Dlatego przez lata doświadczeń dopracowywaliśmy wszelkie kwestie związane z wygodną i efektywną koncepcją prezentowania produktów na regałach. Efektem tej pracy jest wydany obszerny katalog materiałów ekspozycyjnych zawierający rozwiązania wyróżniające nas na tle konkurencji i w zdecydowany sposób usprawniające współpracę z klientami. Oprócz katalogu, wielką wartością jest nasz dział merchandisingu, w skład którego wchodzą wyszkoleni specjaliści odpowiedzialni za właściwe rozplanowanie i ułożenie towaru na regałach. Największym wyzwaniem jest ciągłe utrzymywanie perfekcyjnego stanu wyjściowego ekspozycji, ale właśnie za pomocą właściwej obsługi bieżącej w punktach sprzedażowych, pomocy wspomnianych specjalistów oraz wypracowanych standardów zadanie to realizujemy bez najmniejszych problemów.
Czy STALCO buduje też zaufanie społeczne?
Nasze przedsiębiorstwo postrzegane jest jako rodzinna firma otwarta na ludzi. Mamy wyklarowaną jasną drogę rozwoju bez zbędnej biurokracji i zalewu niepotrzebnych korporacyjnych zasad. W sytuacjach, kiedy nie mam dziesiątek biznesowych decyzji na karku, z przyjemnością znajduję czas na wykorzystanie naszego ciężko zbudowanego potencjału na pomoc osobom, które jej potrzebują, jak i tym, którzy we współpracy z nami upatrują szansy na lepszą przyszłość. Od wielu lat moja małżonka Barbara Zając organizuje pomoc w różnych formach dla Środowiskowego Domu Samopomocy Społecznej w Skawinie. Od kilku edycji udostępniamy ogólnopolskiej akcji charytatywnej Szlachetna Paczka naszą flotę transportową do rozwożenia paczek dla potrzebujących. Pamiętamy też o najmłodszych i jako finał jednej z naszych czerwcowych akcji promocyjnych przekazaliśmy wielu domom dziecka kilkaset zestawów atrakcyjnych zabawek. Dzieci z lokalnej drużyny piłkarskiej otrzymują też od nas pomoc niezbędną w rozwijaniu i pielęgnowaniu ich pasji. Idąc dalej tropem sportu, warto na pewno wspomnieć, iż jesteśmy sponsorem Waldemara Kluzy startującego w rajdach samochodowych, sponsorujemy również wicemistrzów polski w tenisie stołowym, sponsorowaliśmy również żużlowca Oskara Golloba i drużynę kolarską STALCO Racing Team. W tej chwili prowadzimy rozmowy z zawodnikami ze sportów walki na temat podjęcia współpracy i sponsoringu.
Na czym skupi się STALCO w najbliższym czasie?
Prowadzenie przedsiębiorstwa to ciągły proces, w którym należy eliminować ewentualne potknięcia i poprawiać wprowadzane rozwiązania. W STALCO powtarzamy nieustannie, iż zawsze możemy być lepsi i nie uciekamy od odpowiedzialności, ceniąc tak ważną umiejętność, jaką jest przyznanie się do błędów. Firma nieustannie się rozwija zarówno pod kątem rosnących wyników finansowych, jak i stopnia profesjonalności oferowanych rozwiązań oraz serwisu. Rozwój firmy związany jest głównie ze stopniowym zwiększaniem obszaru działań, dopracowywaniem oferty produktowej pod kątem zwiększania jakości oraz budowania kompleksowości rozwiązań, które oferujemy naszym partnerom w biznesie. Tak jak stwierdziłem wcześniej, stawiamy na ludzi z pasją, na partnerskie relacje, w których słuchamy się nawzajem, na klarowne cele i szczerość, dzięki której nieustannie jako firma STALCO budujemy zaufanie.
Dziękujemy zarozmowę.