Budma 2013
W dniach 29 stycznia – 1 lutego 2013 r. roku odbyły się Międzynarodowe Targi Budownictwa BUDMA, Targi Maszyn, Narzędzi i Komponentów do Produkcji Okien, Drzwi, Bram i Fasad WinDoor-tech, Targi CBS – Budownictwo Sportowe, Rekreacyjne, Wellness & SPA oraz Targi Branży Szklarskiej – GLASS. Honorowy patronat nad imprezami objęli ministrowie gospodarki oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Hasło przewodnie kolejnej edycji Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA to: „Budownictwo przyszłości. Inteligentna architektura”. Zgodnie z
nim ekspozycja i program wydarzeń w znacznym stopniu skoncentrowały się na prezentacji inteligentnych systemów projektowania, oszczędnych, niskoenergetycznych technologii, innowacyjnych materiałów i systemów zabudowy oraz zintegrowanego sterowania i nowoczesnego zarządzania budynkami. – Można spierać się, czy budynki mają duszę, ich inteligencję jednak coraz trudniej kwestionować – podkreśla Dariusz Muślewski, dyrektor targów BUDMA.
Team Boscha i Infopomiaru
Tegoroczne targi to kolejny etap zmian zapoczątkowanych już podczas BUDMY 2012. Wspólny mianownik dla wszelkich modyfikacji czynionych w formule targów stanowiło ich nowe motto: „Budownictwo przyszłości”. BUDMA w nowej odsłonie miała pełnić aktywną rolę w kreowaniu nowoczesnego budownictwa.Pojawiło się na niej wiele nowych projektów, jak choćby: „Budowlane premiery roku” – specjalna kampania promująca absolutne nowości produktowe i technologiczne, przestrzenie specjalne „Automatyka i inteligentne sterowanie” oraz „Modernizacja i rewitalizacja budynków” czy ekspozycja „Z górnej półki” będąca prezentacją produktów budowlanych klasy premium. Nowością była „Strefa Testów”, czyli specjalna przestrzeń prezentacji narzędzi i sprzętu pomocniczego dla budownictwa, w której każdy mógł własnoręcznie w działaniu ocenić najnowsze produkty. Niestety, zignorowały ją firmy narzędziowe i testowano tam głównie materiały budowlane typu kleje do glazury itp. Nie zobaczyliśmy tam ani Boscha, ani Hilti, ani Protoola, ani Makity, która w tym roku miała na targach swoje stoisko.
Załoga Makity na firmowym stoisku
Zmiany dokonane na BUDMIE 2013 dotyczyły nie tylko programu targów, ale także samej ich organizacji i wewnętrznej promocji firm. Zadbano o intensywniejsze propagowanie ważnych wydarzeń wśród kluczowych zwiedzających oraz o szersze wykorzystanie interaktywnych form komunikacji ułatwiających organizację na targach spotkań zwiedzających i wystawców. Warto tu wspomnieć, że o to, aby zwiedzający dotarli na stoiska wystawców w odpowienim momencie, dbał system lokalizacji targowych wydarzeń.
Stoisko i pracownicy P.S. Trading
Jeśli przyjrzymy się wstępnym statystokom BUDMY, to okazuje się, że targi te ponownie zaliczyły spadek wystawców, tym razem o ok. -20%. Przypomnijmy, w 2012 roku udział wzięło w nich udział ponad 1200 firm z 33 krajów, zaś w tym roku do Poznania przyjechało ponad 1000 wystawców z 35 państw m.in. z Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemiec, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Można założyć, że liczba zwiedzających była podobna, czyli wynosząca ok. 50 tys. gości: przedstawicieli handlu, inżynierów budownictwa, firm wykonawczych, inwestorów, architektów i rzemieślników. Ten spadek częściowo wynika, jak sądzimy, ze znacznej dekoniunktury w polskim budownictwie, jak też z kryzysowej sytuacji na niektórych rynkach europejskich, głównie państw strefy euro. Należy tu zauważyć, że każde targi, w tym też BUDMA, przeciwadziałają takim sytuacjom. Czy BUDMA 2013 przyczyni się do ożywienia w polskim budownictwie, ocenimy to w grudniu br. Możemy natomiast zasadnie stwierdzić, że jej ubiegłoroczna edycja, która była o 20% większa pod względem liczby wystawców, nie spełniła takiej roli. Następna BUDMA odbędzie się nie jak w poprzednich latach w styczniu, ale w marcu w dniach od 11 do 14.
Czy ta rewolucyjna zmiana terminu na datę bliższą sezonowi budowlanemu przyczyni się do ponownego wzrostu tych targów, przekonamy się za rok. W każdym razie BUDMA przestanie konkurować z feriami i branżą turystyczną. Jak nieoficjalnie wiadomo, wielu potencjalnych jej wystawców i gości od tzw. targowych biznesów oraz rozmów wyraźnie wolało spędzać czas z rodziną w górach lub po prostu szusować na nartach.
Wojciech Skowron – market segment manager interior finishing & inspection Leica Geosystems
Załoga firmy Geoserv
Prezentacja narzędzi firmy Mafell
W sterfie testów spotkaliśmy przedstawiciela firmy RUBI
Pokazy na stoisku Stanley Black&Decker
*Zdjęcie główne: Pokazy na stoisku Stanley Black&Decker