Bosch dla drogownictwa

 Bosch stara się tak konstruować swoje urządzenia, elektronarzędzia i akcesoria, aby tworzyły systemowe rozwiązania umożliwiające efektywne wykonywania różnych prac. Dzięki temu firmy zajmujące się budową dróg i infrastruktury inżynieryjnej mogą w ofercie niemieckiego koncernu znaleźć wiele urządzeń przydatnych w prowadzonych przez siebie pracach.

 

 

Młoty i osprzęt

Nie można sobie wyobrazić praktycznie żadnych prac drogowych bez wykorzystania pneumatycznych młotów kujących. Do najcięższych zadań destrukcyjnych (kucie asfaltu, podbudowy betonowej) używa się najcięższych młotów wyburzeniowych z uchwytami 6-kątnymi.

/>Często jednak w terenie trzeba wywiercić duży otwór, a to można zrobić jedynie modelami kująco-wiercącymi z uchwytami SDS-max. W ofercie firmy Bosch znajdziemy wiele ciekawych propozycji takich maszyn w klasach wagowych od 5 do 11 kg, narzędzia proste w swojej konstrukcji i niezawodne (np. GBH 5-38, GBH 7-46 DE czy GBH 11 DE), jak i zaawansowane technologicznie o ponadprzeciętnych możliwościach kucia i wiercenia (np. GBH 5-40 DCE lub GBH 8-45 DV). Wedle przysłowia – dla każdego coś właściwego. Wszystkie młotki Bosch – od najmniejszych do największych – mają nowoczesne silniki i wydajne mechanizmy udaru pneumatycznego. W konstrukcji mechanizmów napędowych niektórych młotków Bosch zastosowano rozbudowane układy elektroniczne, np. system stabilizacji obrotów Constant Electronic, układ zapewniający maksymalną wydajność mechanizmu udarowego *Turbo Power) czy płynne sterowanie parametrami pracy silnika. Młotki Bosch są więc skuteczne w każdym zadaniu, zapewniając szybkie wiercenie i efektywne kucie. Przy tym bezpieczne – w najnowszych modelach znajdziemy sprzęgła przeciążeniowe, które rozłączają napędy w momencie zakleszczenia się osprzętu. W najnowszym młocie niemieckiego producenta – w modelu GBH 8-45 DV – wprowadzono po raz pierwszy elektroniczną blokadę ponownego rozruchu, która zapobiega samoczynnemu uruchomieniu urządzenia po przerwie w dostawie prądu.

Wiele z młotków udarowo-obrotowych Bosch posiada system tłumienia drgań Vibration Control. Składa się on ze sprężynowo-zawiasowego mechanizmu zamocowania rękojeści do korpusu elektronarzędzia, a w niektórych modelach także dodatkowo z mechanizmu przeciwwagi. Rozwiązanie to znacznie obniża poziom drgań i pozwala operatorowi dłużej pracować bez przerw w ciągu dnia roboczego.

O wygodzie w posługiwaniu się młotami Bosch decyduje chociażby beznarzędziowo obsługiwany uchwyt SDS-max Comfort. Można nazwać go półautomatycznym, ponieważ podczas montażu w wiertła w osprzęcie nie trzeba odciągać tulei blokującej – po prostu wciskamy wiertło, a kliknięcie oznacza prawidłowy montaż.

Bosch oferuje nie tylko maszyny, ale bogatą gamę osprzętu do nich: od wierteł z chwytem SDS-max, przez korony, do narzędzi udarowych, takich dłuta, szpicaki czy ubijaki. Warto tu wspomnieć o innowacyjnych wiertłach Speed X. Ma ono dwie płytki boczne nachylone pod niewielkim kątem (zgłoszone do patentu). Kąt natarcia ostrza wynosi około 10º, w ten sposób uzyskuje się większą skuteczność kruszenia betonu płytkami bocznymi. Duża płytka główna została wyposażona w bardzo agresywne ostrze w kształcie S (zgłoszone do patentu) oraz powiększony wierzchołek centrujący. W nowym wiertle jest również zoptymalizowana geometria kanałów pyłowych i spirali wiertła. Zastosowano dwa szerokie kanały pyłowe (zamiast czterech) oraz zmniejszono kąt nachylenia spirali wiertła. Wymienione cechy techniczne wiertła Speed X są rezultatem wysiłku konstruktorów firmy Bosch, długotrwałych badań oraz opracowania nowych procesów technologicznych.

 

Technika pomiarowa

Bardzo istotnym elementem wyposażenia każdej firmy zajmującej się budowlanymi pracami drogowymi są oczywiście narzędzia pomiarowe. W ofercie firmy Bosch znajdziemy i klasyczne niwelatory optyczne (seria GOL 20 i 26), i nowoczesne lasery obrotowe. Niwelatory optyczne to bardzo solidne konstrukcje, które charakteryzują się precyzyjną optyką, trwałością i wysoką dokładnością. Instrumenty wyposażone są w magnetyczne kompensatory do samopoziomowania osi celowej. Niwelatory oferowane są w zestawach pomiarowych z lekkimi statywami aluminiowymi (BT 160 lub 170

HD) i teleskopowymi łatami niwelacyjnymi o długości 5 m (GR 500).

Jeśli chodzi o niwelatory laserowe, firma Bosch oferuje dla branży drogowej głównie dwa modele. Pierwszy to GRL 400 H. Instrument ten ma zasięg 400 m (średnica koła, w którym sygnał dociera do odbiorcy), a do pracy w takiej odległości należy używać odbiornika sygnału LR 1. Niwelator generuje tylko wiązkę poziomą. W konstrukcji tego modelu postawiono szczególny nacisk na trwałość instrumentu. Głowicę umieszczono w metalowej „klatce” z przezroczystą osłoną. Cała obudowa lasera jest na tyle solidna, że elektronika i podzespoły mechaniczne mają wytrzymać skutki upadku z wysokości 1 metra. Sprzęt spełnia wysoką normę IP65 odporności na wodę i kurz. Można więc nim pracować w praktycznie każdych warunkach pogodowych.

Drugi model dla firm drogowych to GRL 300 HV. Laser ten, może oprócz pracy w pozycji poziomej działać obrócony o 90°. W takim trybie można go wykorzystywać do wyznaczania prostoliniowego przebiegu np. układanego krawężnika. GRL 300 HV jest bardziej rozbudowany funkcyjnie od wersji 400 H. Znajdziemy tutaj m.in. funkcję skanowania (ograniczenia kąta obrotu głowicy) czy regulowaną prędkość obrotową wirowania niwelatora. Niwelator ten zapewnia odporność na wodę i kurz w niższej klasie IP54. Oba lasery rotacyjne posiadają elektroniczne kompensatory do samopoziomowania, które współpracują z systemami ostrzegania o rozpoziomowaniu.

Zarówno niwelatorami optycznymi, jak i laserowymi Bosch można z powodzeniem poziomować podbudowę dróg i parkingów, niwelować elementy konstrukcyjne budowli, sprawdzać wysokości ostatecznych warstw nawierzchni betonowych czy asfaltowych.

 

Technika diamentowa i duże szlifierki kątowe

Bosch, chcąc odgrywać kluczową rolę na globalnym rynku narzędzi diamentowych dla budownictwa, znacznie rozbudował swoją ofertę takich produktów. Wprowadził na rynek tarcze diamentowe do wszystkich zastosowań (m.in. obróbki kamienia, materiałów abrazyjnych i asfaltu) oraz urządzeń, znacznie zwiększając obszar ich przeznaczenia, a także zakres średnic (do 500 mm). Podzielono je na trzy klasy wydajności: Best (najbardziej efektywna), Expert i Professional. Nowe tarcze diamentowe Bosch pracują o 40% wydajniej niż te dotychczas oferowane przez niemiecki koncern, mają przy tym o 30% niższą cenę. Cechuje je więc bardzo korzystny stosunek ceny do jakości oraz efektywności pracy.

Szybkość cięcia swoich nowych tarcz diamentowych Bosch zwiększył m.in. przez wykonanie w ich segmentach rowków, przez co zmniejszyło się tarcie w strefie obróbki, nastąpił wzrost efektywności odprowadzania urobku i intensyfikacja chłodzenia segmentów przeciwdziałająca powstawaniu wysokiej temperatury, której skutkiem jest grafityzacja diamentów. Następnym czynnikiem, który miał wpływ na zwiększenie szybkości cięcia, było zastosowanie mieszaniny wysokiej jakości diamentów o korzystnej proporcji dużych ziaren monokrystalicznych do małych. Jak wiadomo, duże ziarna dają dużą szybkość cięcia, zaś małe – wysoką trwałość. W boschowskich tarczach tak zoptymalizowano mieszanki diamentowe, aby przy wysokiej efektywności cięcia segmenty odznaczały się stosunkowo dużą trwałością. Do tego przyczyniło się też zwiększenie przez Boscha wysokości segmentów do 15 mm w diamentowych tarczach tnących Best, do 12 mm w Expert i 10 mm w Professional, a także optymalizacja właściwości ich spoiw, dzięki czemu zmaksymalizowano efekt samoostrzenia. Zatem dzięki tym wszystkim technologicznym zabiegom uzyskano tarcze zarówno wysokowydajne, jak i trwałe.

loading="lazy" style="float: left;" src="https://portalnarzedzi.pl/img/uploads/A_K_GWS-26-230LVI-42.jpg" alt="" width="300" height="200"/>Do napędu swoich tarcz proponuje szeroką gamę dużych szlifierek kątowych o mocy od 2200 do 2600 W. Zastosowano w nich wydajny silnik Champion. Motor ten jest także świetnie zabezpieczony przed ciężkimi warunkami pracy, w jakich przychodzi mu pracować. Konstruktorzy zastosowali w nim m.in. siatkowe zabezpieczenie uzwojeń wirnika i warstwę żywicy epoksydowej na stojanie. Nowe szlifierki mają ponadto, np. GWS 26-230 LVI, większe łożyska kulkowe, solidniejszy wał i kutą zębatkę przekładni głównej, co w efekcie dało cichszą pracę i przedłużyło żywotność tych elektronarzędzi. Warto tu wspomnieć, także o systemach Constant Electronic i układach: miękkiego startu oraz zabezpieczającym narzędzie przed samoistnym uruchomieniem w momencie przywrócenia wyłączonego wcześniej zasilania, jak też o funkcji KickBack Stop. Wyłącza ona narzędzie w chwili zakleszczenia się tarczy. Użytkownik jest w ten sposób chroniony przed obrażeniami spowodowanymi odbiciem szlifierki. Rozwiązanie wykorzystuje systemy elektroniczne, a dokładniej mikroprocesor, który zatrzymuje narzędzie w momencie wykrycia nagłego zmniejszenia obrotów. Działa on na podobnej zasadzie jak system ABS wykorzystywany w samochodach. W szlifierkach Bosch zastosował efektywny system pochłaniania wibracji (System Vibration Control), który redukuje o 40% poziom drgań (poniżej 5 m/s2).

Reasumując, korzystając z urządzeń Boscha możemy bezpiecznie i efektywnie wykonać wiele prac podczas budowy dróg, mostów itp. Przy tym można je łączyć w różne systemy narzędziowe, które nie tylko pozwolą uzyskać wysoką wydajność i jakość prowadzonych robót, ale także znacznie jeekonomizują.