BADEK, czyli ekonomiczne spawanie

Rozmowa z Radosławem Badkiem – współwłaścicielem firmy Badek

 

Redakcja: Kiedy powstała firma Badek?

Radosław Badek: Badek to firma rodzinna. W 1981 r. mój ojciec otworzył w Dzierżoniowie serwis urządzeń spawalniczych, gdzie wraz z kilkoma pomocnikami naprawiał tego typu sprzęt. W roku 1990 firma rozszerzyła zakres swojej działalności o produkcję podzespołów elektroniki przemysłowej, a siedem lat później kompletnych urządzeń spawalniczych MIG/MAG. Kiedy w 2000 r. rozpocząłem pracę w firmie, rozbudowałem dział sprzedaży. W tej chwili jesteśmy głównie firmą handlową – od 2001 r. importujemy do Polski urządzenia spawalnicze marki Telwin, ale nie zrezygnowaliśmy przy tym

ani z działalności serwisowej, ani produkcyjnej.

 

Na czym skupia się działalność produkcyjna firmy?

Produkujemy urządzenia spawalnicze do spawania metodą MIG/MAG marki econoMIG oraz podzespoły elektroniczne do różnego typu urządzeń spawalniczych i prostownikowych. W naszym zakładzie w Piławie Dolnej znajduje się linia montażu urządzeń z komponentów produkowanych dla nas na zamówienie przez dostawców z Polski, Węgier, Włoch i Niemiec. Staramy się bazować na częściach wyprodukowanych w naszym kraju, ale nie zawsze jest to możliwe. Nie wszystkie podzespoły są u nas dostępne – wtedy szukamy dostawcy poza krajem. Jeśli wybieramy dostawcę zagranicznego, mimo że w Polsce też ktoś takie jak on elementy produkuje, to jedynie w sytuacji, kiedy jest najlepszy w swojej specjalności.

 

Jak został zorganizowany serwis w firmie Badek?

Urządzenia odbieramy bezpośrednio od klienta i po naprawie dostarczamy je na miejsce na zasadach Door To Door. Czas wykonania naprawy wraz z odebraniem i dowiezieniem sprzętu do klienta nie przekracza 7 dni. Prowadzimy serwis gwarancyjny marek: Telwin, Esab, Kemppi i Hypertherm. Nasi serwisanci regularnie uczestniczą w szkoleniach zakończonych egzaminami, które są wymagane, aby utrzymać wysoką jakość naprawy tych urządzeń. Nasi klienci mają dzięki temu gwarancję najlepszej obsługi.

 

Na jakich produktach opiera się działalność handlowa firmy?

W swojej ofercie mamy bardzo szeroki asortyment produktów. Są to m.in.: półautomaty spawalnicze MIG/MAG, spawarki transformatorowe i inwertorowe, prostowniki spawalnicze, spawarki TIG, przecinarki plazmowe, zgrzewarki, prostowniki do ładowania akumulatorów i wspomagania rozruchu, spalinowe agregaty spawalnicze, przetworniki napięcia 12/230V, uchwyty spawalnicze do metody MIG i TIG oraz uchwyty do ciecia plazmowego, części zamienne do urządzeń i układów sterowania, zespoły napędowe drutu spawalniczego, silniki napędowe podajników, mostki prostownicze, pompy, czujniki, itp. Nasze 3 główne marki to: econoMIG, Telwin i Ideal. Pierwsza z nich – econoMIG, obejmuje półautomaty spawalnicze MIG/MAG, przeznaczone do dużych warsztatów samochodowych, w tym również naprawiających pojazdy ciężarowe, oraz przemysłu. Z marką Telwin trafiamy do różnych odbiorców, od niewielkich punktów handlowych, które zaopatrujemy w spawarki elektrodowe i małe półautomaty spawalnicze, poprzez warsztaty samochodowe, gdzie Telwin posiada homologację firm Honda, Ford, Fiat, Iveco i Volvo, aż po zakłady przemysłowe. Najmłodsza i najbardziej rozwojowa jest nasza marka Ideal. Tym logo sygnowane są akcesoria, m.in.: uchwyty spawalnicze, przyłbice, reduktory jak również urządzenia spawalnicze. Kładziemy duży nacisk na rozwój produktów Ideal i przez najbliższe lata planujemy mocno tę markę promować. W tym roku chcemy wprowadzić kilkadziesiąt nowych produktów, co pozwoli nam na konkurowanie poprzez rozwój asortymentu i zwiększenie udziału w rynku. Przy doborze asortymentu mamy zasadę: zanim coś wprowadzimy do sprzedaży w Polsce – musimy sami przetestować. Zasada ta obejmuje wszystkich producentów, nieważne, czy to jest produkt z Azji, czy z Europy. Procedura wygląda tak, że kupujemy produkt, który jest nowością, i testujemy go. Często rozkładamy go na części, żeby zobaczyć, jak jest wykonany, i czy jest warty wprowadzenia na rynek. Jeżeli uznamy, że tak, to wchodzi do naszej oferty.

 

Jak została zorganizowana dystrybucja?

Mamy około 1000 punktów dystrybucyjnych dla

marek Telwin oraz econoMIG i do tych odbiorców będziemy wprowadzać produkty Ideal. Polityka nasza oparta jest o zasadę niesprzedawania dystrybuowanych urządzeń do odbiorców ostatecznych. My jesteśmy producentem i importerem, sprzedaż do klientów końcowych należy do naszych dystrybutorów. Dzięki temu nie obawiają się oni odesłać klienta do nas po poradę lub w celu odpowiedniego doboru urządzenia. Koledzy z doradztwa kontaktują się bardzo często z klientem bezpośrednio na prośbę dystrybutorów i pomagają dobrać odpowiednie dla niego urządzenie. Nasz partner ma pewność, że my nie sprzedamy towaru bez jego pośrednictwa, a odbiorca ostateczny, że ma odpowiednio dobraną maszynę. Dzięki temu zaopatrujemy dużych odbiorców sieciowych. Taką politykę realizujemy od kilku lat i w tej chwili zbieramy jej owoce.

 

Jakie wsparcie zapewniacie swoim partnerom handlowym?

Podzieliliśmy Polskę na cztery regiony, z których każdy ma swojego opiekuna. To oni kontaktują się z dystrybutorami z regionu, za który są odpowiedzialni, udzielają im pierwszego wsparcia produktowego. Jako jedyni zapewniamy też szkolenia, również te podstawowe przeznaczone dla firm, które dopiero rozpoczynają sprzedaż tego typu urządzeń. Pozwala nam na to wiedza, jaką posiadamy z zakresu spawalnictwa. Udzielamy też wsparcia marketingowego w ramach targów i wystaw. Dystrybutorzy, którzy wystawiają się na targach regionalnych, mogą liczyć na naszą pomoc w prezentacji maszyn, a jesteśmy w stanie pokazać około 400 urządzeń, w tym zarówno ich zalety, jak i wady. Wyjaśnić, dlaczego w danym przypadku akurat to urządzenie jest najlepszym rozwiązaniem, czy też wskazać, co jest nowością i na czym ona polega. Nasi dystrybutorzy bardzo cenią sobie to wsparcie.

 

Jakie plany ma Badek na nabliższe lata?

Mając wiedzę techniczną i już sprawdzonych dostawców, planujemy poszerzyć sieć dystrybutorów i przejąć część rynku urządzeń z Azji przez mocne wejście na rynek z marką Ideal. Nad tym będziemy na pewno bardzo mocno pracować przez najbliższe lata.

Dziękujemy za rozmowę.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments