Akumulatorowe młotki obrotowo-udarowe z uchwytami SDS-plus (część III e). Konstrukcja.

Sercem każdego młota jest pneumatyczny udar, który składa się z łożyska wahliwego (zamieniającego ruch obrotowy silnika na prostoliniowo-zwrotny tłoka), tłoka, cylindra, bijaka i trzpienia udarowego.

Tłok spręża w cylindrze powietrze do wartości ok. 10-12 barów, które rozprężając się powoduje ruch przyspieszony ciężkiego bijaka. W końcowej fazie swojego ruchu osiąga on prędkość 8-11 m/s. Rozpędzony bijak przekazuje swoją energię kinetyczną, uderzając w trzpień, który następnie uderza w koniec uchwytu wiertła i w ten sposób wytwarzany jest pojedynczy udar. Opisany proces zachodzi cyklicznie. Ważną rolę w nim odgrywa odbicie wiertła od obrabianego materiału, jest ono konieczne

do wytworzenia udarów przez elektronarzędzie. Gdyby nie było tej reakcji, mielibyśmy do czynienia z pustymi udarami, które są częstą przyczyną uszkodzeń uchwytów SDS-plus.

Ważnym elementem każdej młotowiertarki bezprzewodowej jest mocowanie akumulatora. Rozróżnia się dwa typy tych zamocowań: wkładane i wsuwane (użyliśmy własnych nazw tych typów). W przypadku uchwytu typu wkładanego podłużna wąska część akumulatora przypominająca swoim kształtem komin jest wkładana do wnętrza maszyny. Takie mocowanie stosuje się w przypadku baterii NiCd, NiMH oraz Li-Ion (narzędzia klasy 10 V z uchwytami pistoletowymi). Uchwyt typu wsuwanego to taki, w który bocznie wsuwa się akumulator, korzystając z odpowiednich podłużnych i zazębiających profili wykonanych w uchwycie i na obudowie baterii. Drugi rodzaj uchwytu stosuje się w przypadku baterii Li-Ion. Oba typy uchwytów wyposażone są w zatrzaski mocujące akumulator i niedopuszczające do jego wysunięcia się w trakcie pracy. Ważną ich częścią są styki prądowe służące do transmisji energii elektrycznej. Oprócz nich w zaawansowanych technicznie konstrukcjach stosuje się styki serwisowe i służące do komunikacji elektroniki akumulatora oraz maszyny, czego celem jest ochrona ogniw, optymalizacja poboru energii oraz wyświetlanie poziomu naładowaniabaterii.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments